Viktige råd for ferske journalister

Er du en hobbyskribent som ønsker å realisere drømmen om å bli journalist på heltid? Eller har du studert journalistikk og sliter med å trenge igjennom? Disse tipsene kan hjelpe deg.

Journalist noterer

Foto: iStockphoto

Finn din nisje

Det første du bør gjøre er å finne noe du vil skrive om. Det beste er å konsentrere deg om ett bestemt emne, og dette bør helst være noe du vet mye om og engasjerer deg for. Å satse på reiselivsjournalistikk når du har flyskrekk og ikke har vært utenfor Norges grenser er tvilsomt en god idé, for å sette det på spissen. La hjernen og hjertet avgjøre hvilken retning du vil gå.

Som nevnt i håndboka «Frilans!» er det mange generelle nyhetsjournalister på markedet, men få spesialister på smalere tema. Dette er en åpning du kan utnytte.

Studer markedet

Straks du har bestemt deg for hva du vil spesialisere deg som, er neste steg å analysere frilansmarkedet for det valgte emnet. Still deg gjerne følgende spørsmål og undersøk grundig for å finne svar på dem:

  • Hvilke medier publiserer stoff som angår emnet?
  • Hvilke artikler tar disse mediene imot?
  • Har de allerede dekket det jeg ønsker å skrive om i det siste?
  • Hva kan jeg bidra med som de andre journalistene ikke klarer?

Hold deg selv oppdatert – få inspirasjon

Å vite mye om et emne er viktig, men det er minst like grunnleggende å opprettholde kunnskapen. Les nyheter og publikasjoner i nisjen din daglig. Hør på radio eller se på tv-programmer som angår feltet ditt. Meld deg inn i mailgrupper eller finn et forum hvor andre deler samme interesser. Dette vil gi deg flere ideer til stoff du kan skrive, og gir motivasjon og inspirasjon til å stå på videre.

Skaff kontakter og sett deg selv på kartet

Å få et gjennombrudd som frilansjournalist er enklere sagt enn gjort. Det er et langt steg fra å vite hva du vil skrive om til å få oppdrag og faktisk få betalt for arbeidet.

Du må gjøre deg selv tilgjengelig for potensielle oppdragsgivere og gi dem en grunn til å ville kjøpe tjenestene dine. En god start er å finne et nettverk, noe vi også var inne på over. Stå frem med fullt navn og og publiser artikler av god kvalitet på diskusjonsforum, sosiale medier, blogger og så videre.

På den måten kan du få tips, innspill, kontakter og enda litt mer inspirasjon, samtidig som du bygger din egen portfolio. Det kan være en god idé å lage din egen blogg eller nettside for å samle alle artiklene.

Frilansjournalist Ingvild Tennfjord kommer med tips om hvordan man skaper «buzz» rundt seg selv, og kaller kombinasjonen Twitter, Facebook og blogging for det gyldne triangelet.

Praksis er nesten viktigere enn utdannelse i mediebransjen. Sett deg selv på kartet gjennom godt og hardt arbeid.

Ha klart noe å vise frem

Når du har noe å vise til som frilansjournalist er det langt enklere å ta det neste steget, nemlig å kontakte aktuelle publikasjoner for å høre om de er interesserte i dine tjenester. En profesjonell og konkret henvendelse er alfa og omega for å få oppdrag. Ifølge frilansbloggen thedabblingmum.com bør forespørselen være både detaljert, unik og samtidig vekke oppmerksomhet.

Du må i tillegg vise at du ikke bare har mye kunnskap om emnet, men at du også kan klare å gjøre enda mer research dersom du blir bedt om det, og snekre sammen et bra sluttprodukt.

De fleste redaktører som ikke kjenner deg vil imidlertid be om å få se stoffet før de bestemmer seg for å kjøpe det. Dette betyr at du må produsere reportasjer eller aktuelt stoff og deretter vise dem fram, så godt redigert som mulig. Gjerne med bilder. Pass på at du følger rammene som er satt i den aktuelle publikasjonen. Det er viktig at saken din passer inn, slik redaktør Randulf Valle i bladet «Friluftsliv» er inne på i denne artikkelen.

Er det en sak som står i fare for å bli stjålet, kan du holde igjen og gi redaktøren et resymé. Men dette hører til unntakene  og gjelder mest for spesielt aktuelle saker eller unike kilder.

Klarer du å levere gode bilder øker sjansen for å bli kjøpt inn ganske radikalt. Husk å vise de beste bildene, og bare dem. Samarbeider du med en fotograf som er bedre enn deg selv, blir det lettere å få napp.

Bli husket

Hvis du god nok til å få en fot innenfor, bør du ta vare på muligheten og jobbe så hardt du kan. Men selv ikke hardt arbeid garanterer deg flere oppdrag. Mellomledere og sjefer glemmer fort, og trenger påminnelser om at du er der for å ha deg i tankene sine med tanke på fremtidig arbeid. Møt frem og vær synlig, og presenter nye saker jevnlig.

Ingvild Tennfjord anbefaler deg å bli venner med nøkkelpersoner på Facebook eller andre sosiale medier. Benytt muligheten til å knytte bånd ved enhver anledning.

Del gjerne dine tips og erfaringer med oss i kommentarfeltet under.

__________________

PS! På torsdag følger vi opp med mer viderekomne tips til de som allerede er i bransjen, eller ferske journalister som ønsker å ta et steg videre. Følg med!

1 Trackback

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *