Startguiden [3]: Finn navn til firmaet ditt

Hvis du henger med så langt er du sannsynligvis klar til å hoppe ut i det? Bare en siste detalj før du fortsetter: Hva skal firmaet hete?

Dette er del tre i en serie om å starte for seg selv som frilanser. Andre del kan du lese her.

Ordet «firma» har egentlig gått ut på dato i norsk lov. I dag heter det foretak. Uansett hva vi kaller det er det den juridiske enheten vi tenker på, den som er registrert med et organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene.

Logo
Formelle krav:

  • Foretaksnavnet må inneholde minst tre norske bokstaver og ikke være likt andre registrerte navn i Brønnøysundregistrene. Du kan altså kalle firmaet for ABC, hvis ikke navnet allerede er brukt.
  • Du kan bruke utropstegn og en del andre godkjente tegn i tillegg til bokstavene.
  • Navn på land, byer og kommuner kan du bare bruke hvis du plusser på noe annet. Eksempel: Florø Frilansfoto.
  • Navnet må ikke «villede eller vekke forargelse».

Spesielle krav for enkeltpersonforetak (ENK)

  • Det kreves at etternavnet ditt er med (evt. fornavn + etternavn). Navnet du hadde tenkt på, Worldwide Webdesign Inc., blir altså ikke helt det samme når du må putte inn Olsen eller Eriksen.
    Dessuten er det ulovlig, selv for internasjonale selskaper som oppretter en norsk filial, å bruke utenlandske betegnelser som Limited (Ltd.), Incorporated (Inc.) eller S.A. (Société Anonyme).
  • Du kan også bruke bare navnet ditt. «Eriksen», rett og slett. Eller «Erik Eriksen» hvis du vil ha med fornavnet. Her gjelder unntak fra regelen om tre bokstaver, land, byer og kommuner. Heter du Ås, England eller Førde er det altså greit. Ellers er formen «MOSS MEDIAGRAFIKK Erik Eriksen» mye brukt. Her ser man at firmanavnet og slektsnavnet er to forskjellige ting.
  • Markedsføringsnavn: La oss si at foretaket juridisk sett heter Eriksen Grafisk Design. Du kan kalle firmaet for Crash Graphics på nettsider og annen profilering, men på fakturaene dine må du ha med det egentlige navnet. Markedsføringsnavnet skal oppgis i punkt 1.3 på samordnet registermelding, blanketten du bruker for å registrere firmaet i Brønnøysund.

Når foretaket er registrert er navnet til en viss grad beskyttet.

Ingen kan ta i bruk et foretaksnavn eller varekjennetegn som er så likt at det er egnet til å forveksles (…). Vernet gjelder i hele landet, men man må som hovedregel drive virksomhet innen samme eller lignende bransje.
Kilde:brreg.no

Hvis du har et merkenavn du føler bør beskyttes på best mulig måte, søker du Patentstyret om å få det registrert som varemerke. Prisen er 2300 kroner.


Med web 2.0 oppsto det på kort tid et vell av ikke alltid helt vellykkede firmanavn og logoer.


Firmanavnet som merkevare

  • I praksis: Mange klekker ut fantastiske firmanavn som er geniale så lenge de er på idéstadiet. Men de funker sjelden i praksis.
    Firmanavnet ditt er merkenavnet ditt, det som utad skiller deg fra konkurrentene. Er navnet langt og kronglete er det sjanser for at ingen husker det eller forstår det når du sier det på telefon. Er det vanskelig å skrive kan du banne på at folk skriver (og sier) det feil. Og sender e-post til feil adresse.Det enkle er ofte det beste. Hvis det formelle firmanavnet er komplisert og du i tillegg heter Arnljotsdottir til etternavn, bør du vurdere å bruke en forkortet versjon eller et markedsføringsnavn til daglig (nevnt over).
  • Nettsider: Er navnet ditt ledig som domenenavn på nettet? Husk at hvis .com, .net eller .no-domenene er tatt betyr det sannsynligvis at det finnes et firma med nøyaktig samme navn, som attpåtil kan være en konkurrent.Å velge et .biz-domene i stedet løser ikke nødvendigvis saken. Bruk derfor litt tid på å etterforske mulige navnebrødre, og unngå i det lengste for like navn. En annen ting du må tenke på er om navnet lar seg oversette til internett-språk (url).Er det lett å huske og praktisk uten for mange enkeltord og bindestreker? Kjøper du domene med æ ø og å er det ikke alle som vil kunne finne nettsidene dine.
  • E-post: Firma-/domenenavnet skal fungere som epostadresse. Gunn-inger.jacobsen@langt-og-vanskeligfirmanavn.no er ingen optimal løsning.
  • Estetisk: Er det mulig å lage en bra logo med firmanavnet? Hvis svaret er ja er sjansen stor for at du har funnet et bra navn. Ser navnet rart ut på trykk bør du forkaste det.
  • Deg: Står du inne for navnet? Firmanavnet skal identifisere deg. Hvis du har problemer med å stå inne for stormannsgalskapen i navnet Global Ultimate Illustration Biz Network AS så har du — ja akkurat — et problem.
  • Innhold: Hva betyr navnet egentlig? Hva forteller det om deg og det du gjør? Hvis det uttrykker noe som ikke (bør) assosieres med deg eller tjenestene dine, prøv et annet.
  • Spør: Test navnet på venner og familie før du bestemmer deg!

Foretaksnavneloven finner du her: http://www.lovdata.no/all/tl-19850621-079-002.html#2-1

Les videre – Del fire: Velge selskapsform

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *