Spytt ut prisen tidlig

Spar tid, skap mindre stress for deg selv, og bli mer prisbevisst ved å gi kunden et konkret prisforslag tidlig i forhandlingene.

Penger
Både du og kunden kan tjene på å bli enige om en pris snarest mulig. (Foto: KaVass, Flickr.)

Du har fått en potensiell kunde på kroken, men er redd for å nevne en eventuell pris for prosjektet. Du vil verken skremme dem bort med høye priser eller jobbe for mindre enn du burde. I slike tilfeller er det lett for å drøye med å komme med en prisantydning.

Tid er penger

Ved å gjøre det til en vane å alltid gjøre det klart tidlig hvor mye du ønsker å få betalt, kan du gjøre frilanserhverdagen mye enklere. Blant annet luker du ut uinteressante kunder tidlig i prosessen. Kunder som kanskje vil at du skal jobbe veldedig eller i bytte mot «en lenke til hjemmesidene dine», eller kunder som rett og slett ikke har godt nok budsjett til å hyre deg inn.

Husk også det gamle prinsippet om at tid er penger. Ikke kast bort timer på å diskutere priser med kunden. Den som har behov for å leie inn tjenestene dine har trolig også mer produktive ting å gjøre enn å forhandle, noe som kan føre til at kundeopplevelsen blir bedre hvis pris blir et tema helt fra start.

Noen vil forsvinne om du nevner prisen tidlig, men hva er vitsen i å forhandle med en oppdragsgiver som uansett ikke er i nærheten av å matche det du tar for tjenestene dine?

Mindre stress

Så snart prisen kommer på bordet viser kunden sitt sanne jeg. Det er enklere å forholde seg til. Så sant du er kjent for å gjøre en god jobb, finnes det alltid kunder som er villige til å betale det du krever.

Hvis du nevner prisen tidlig, slipper du også å føle deg tvunget til å fullføre arbeidet til en lavere pris enn først tenkt. Det kan bli stressende å først begynne å forhandle etter at du allerede har lagt ned noen timer i prosjektet.

Også grove prisantydninger kan være på sin plass. Ved å i det minste komme med et overslag før du kommer med et detaljert pristilbud, slipper du å bruke tid på å sette opp et skikkelig pristilbud til kunder som lever på en annen pris-planet enn deg. Nok en gang tid spart.

Bli mer prisbevisst

Det kan være vanskelig å foreslå en pris som er god for begge parter. For å være i stand til å gi kunder snare prisforslag er du nødt til å sammenligne priser med andre prosjekter du har gjort, og kanskje få ekspertråd fra profesjonelle i samme bransje i tillegg.

Dette vil gjøre deg mer prisbevisst og vil sørge for at du har et bedre redskap til å finne balansegangen mellom å overprise og underprise tjenestene dine.

Du kan forøvrig lære mer om prissetting i prisskolen på Timepriskalkulatoren.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *