Slik virker tilbakegående avgiftsoppgjør

Ved å søke skatteetaten om tilbakegående avgiftsoppgjør vil du få tilbakebetalt merverdiavgift på innkjøp til firmaet før det ble MVA-registrert.

Penger

Du kan fort spare en del penger ved å søke om å få momsen tilbake i oppstartsfasen. (Foto: iStockphoto.)

Du kan søke om tilbakegående avgiftsoppgjør når du har nådd omsetningskravet for å kunne registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret.

Som hovedregel må nyregistrerte firma omsette for 50 000 kroner over en periode på tolv måneder før de må fakturere moms på solgte varer og tjenester.

Krav

Firmaet ditt må oppfylle visse krav for å kunne få momsrefusjon:

  • Innkjøpene må ha direkte sammenheng med omsetningen i den registrerte virksomheten
  • Investeringsperioden kan ikke ha vært for lang og at den må ha vært kontinuerlig
  • Kjøpet må på anskaffelsestidspunktet ha vært til bruk innenfor avgiftspliktig virksomhet
  • Innkjøpte varer/tjenester kan ikke ha blitt videresolgt eller tatt ut av virksomheten uten merverdiavgift før registreringen

Slik får du penger tilbake

Det første du må gjøre er å sende inn skjemaet Samordnet registermelding til Altinn for registrering i MVA-mantallet. Dette gjør du når omsetningen din runder 50 000 kroner. I tillegg til å fylle inn detaljer om foretaket og informasjon om når du nådde omsetningsgrensen, må du også krysse av for «»Søker tilbakegående avgiftsoppgjør» til høyre under punkt 3 og oppgi hvor mye du har kjøpt for.

Skatteetaten forlanger at du laster opp et uformelt skriv sammen med registermeldingen. Det må inneholde spesifikk informasjon om hva du søker om (tilbakegående merverdiavgift), hvilke varer det gjelder, og totalsummen på kravet. Det er ikke påkrevd å skrive hvor mye hvert enkelt innkjøp kostet i brevet, da salgssummene uansett er spesifisert på regningene du legger ved som dokumentasjon.

Du trenger heller ikke å redegjøre hvilken relevans varene har til foretaket, med mindre det er snakk om utstyr som Skatteetaten vil ha vanskeligheter med å knytte til næringsvirksomheten.

Du må også vise til regninger eller fakturaer som dokumenterer utgiftene du har hatt. Disse kan enten inkluderes som scannede vedlegg i Altinn-søknaden eller sendes som kopier per post til ditt lokale skattekontor.

Søknaden kan også ettersendes elektronisk eller per post, uavhengig av registermeldingen, senest tre år etter at utstyret ble kjøpt inn.

Trenger du mer hjelp til å fylle ut Samordnet registermelding kan du sjekke ut denne artikkelen.

Ikke glem å sjekke Frilansinfo sin egen startguide som tar for seg alt du trenger å vite fra du er i idé-fasen til firmaet ditt er oppe og går.

6 kommentarer

  • Sindre Høiseth sier:

    Kan jeg søke om momsrefusjon på utgifter til posten for frakt av solgte varer å Facebook for markedsføring?

  • Magne Gåsland sier:

    Denne prosedyren har blitt endret. Den skiller seg i hvert fall noe ut fra den prosedyren jeg fikk instruert når jeg ringte Skatteetaten. Anbefaler å ringe skatteetaten for å få til enhver tid den mest oppdaterte prosedyren på hvordan de vil ha det: 800 80 000

  • Takk for tilbakemeldingen, Magne. Artikkelen er fra 2012, og det er naturlig at prosedyrene endrer seg over tid.

  • Torstein Opperud sier:

    Vet dere om dette også gjelder tjenester? Det er et par relativt store fakturaer for tjenester vi rakk å betale før vi ble mva-registrert.

  • Det gjelder også tjenester, så lenge du ikke har videresolgt den før registreringstidspunktet. Tjenesten må ha direkte sammenheng med omsetningen i den avgiftspliktige delen av firmaet, hvis det f.eks. omsettes både avgiftsfrie og avgiftsbelagte varer/tjenester fra din side.

  • Petter sier:

    Ja, det virker som reglene er endret, så denne artikkelen ikke er helt relevant lenger. Jeg fikk også en helt annen beskjed da jeg ringte skatteetaten. Burde vel egentlig enten slettes eller revideres, ellers er den mer til forvirring enn oppklaring.

2 Trackbacks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *