Slik MVA-registrerer du foretaket ditt

Alle firma som runder omsetning på 50 000 kroner i løpet av en periode på tolv måneder må registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. Vi viser deg hvordan.

MVA-registrering kan gjøres ved å sende inn Samordnet registermelding. (Skjermdump fra Altinn.no.)

Ifølge Skatteetatens regler skal næringsdrivende registreres fra og med det tidspunkt omsetningen overstiger 50 000 kroner. Unntaket er firmaer som forventer store utgifter (minst 250 000 kroner) i oppstartsfasen eller med sikkerhet vet at de kommer til å oppnå omsetning på over 50 000 innen tre uker etter oppstart. Da er det bedre å søke om forhåndsregistrering sammen med foretaksregistreringen.

Det er også verdt å merke seg at det kun er firmaer som driver med MVA-pliktige aktiviteter som skal registrere seg. For eksempel er undervisningstjenester, journalistisk tekst og kulturelle tjenester som teater og kunstutstillinger alle fritatt for moms. Hvis man driver med litt av hvert er det den MVA-pliktige delen av omsetningen som må utgjøre 50 000 alene, før man kan registrere seg.

Her er Skatteetatens oversikt over tjenester som er unntatt og fritatt moms.

Søknadsskjema

Med en gang grensen er nådd har du to valg. Det enkleste er å logge inn på den offentlige internettportalen Altinn hvor du kan fylle ut del 2 av «Samordnet registermelding» elektronisk.  Dette skjemaet finner du ved å søke under «Skjemaer og tjenester» i menyen. Du trenger ikke å fylle ut del 1.

Ved å velge «Merverdiavgift» som emne i søkeboksen dukker den samordnede registermeldingen opp nest nederst.

Du vil bli bedt om å fylle inn generelle detaljer om foretaket ditt, samt informasjon om når omsetningsgrensen ble nådd. Husk å krysse av for «Ja, NOK 50 000» når du blir spurt om omsetningen har oversteget 50 000 kroner i løpet av det siste året på punkt 3.

Dersom du ikke er komfortabel med å levere inn skjemaet på nett, kan du også printe det ut og sende det per post til ditt skattekontor.

Registreringen er gratis.

Legg ved dokumentasjon

Skatteetaten krever at du legger ved dokumentasjon på at du faktisk har nådd omsetning på minst 50 000 kroner. For de fleste frilansere vil det være aktuelt å vise til fakturaer fra salg som bevis.

Fakturaene kan skannes og lastes opp som vedlegg sammen med Samordnet registermelding om du velger å levere elektronisk.

Opplastningsfunksjonen på Altinn er imidlertid ikke optimal; det er vanskelig å laste opp mange filer samtidig, og filformater som .zip og .rar aksepteres ikke. Dersom du har mange fakturaer å vise til så vil vi derfor anbefale å legge de scannede bildene inn i et Word-dokument. Når du er ferdig lagrer du filen som enten .doc eller .pdf før du laster opp.

Ventetid

Normal behandlingstid fra du har sendt inn søknaden er på 1-3 uker. Sender du via vanlig brevpost så vil ventetiden være noe lengre.

Tilbakegående avgiftsoppgjør

Dersom du har hatt utgifter i oppstarten, kan du også ha krav på å få momsen tilbake selv om du på det tidspunktet ikke var registrert i MVA-mantallet. I så fall må du krysse av for «Søker tilbakegående avgiftsoppgjør» til høyre under punkt 3, og oppgi hvor mye du har kjøpt for. Her finner du mer informasjon om søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør.

Viktige bemerkninger

Husk at du ikke har lov til å fakturere med MVA før du har hatt omsetning på 50 000 kroner.  Etterpå må du kreve MVA fra første krone over det beløpet. Om du glemmer å etterfakturere kundene dine med MVA etter at 50 000-grensa er passert, må du nemlig betale momsen til staten fra egen lomme.

Hvis søknaden godkjennes, vil «MVA» legges til organisasjonsnummeret ditt i enhetsregisteret i Brønnøysund. Du er selv ansvarlig for å legge inn dette tillegget til organisasjonsnummeret på alle fakturaer heretter. Det er et lovkrav, og målet er at de du fakturerer skal se at firmaet ditt er MVA-registrert og dermed har lov til å kreve inn merverdiavgift fra dem.

Spør oss gjerne i kommentarfeltet under dersom du har spørsmål angående registrering i Merverdiavgiftsregisteret.

 

Del på Twitter

Det er nå 123 kommentarer. »

  1. […] Trenger du mer hjelp til å fylle ut Samordnet registermelding kan du sjekke ut denne artikkelen. […]

  2. […] du et nytt foretak som er i ferd med å nå omsetning på 50 000 kroner? Her får du en innføring i når du må registrere deg i MVA-registeret og hvordan du gjør det. Foto (øverst i saken): […]

  3. Hei!

    Jeg sendte min første faktura 14.12.10 og min siste var 30.05.12
    I løpet av denne tiden har jeg nådd en omsetning på 53 068 kr.

    Hvordan blir dette da? Må jeg registrere meg i MVA-registeret?

    Mvh Sverre

  4. Hei Sverre, du må omsette for kr 50 000 eller mer i løpet av en 12-månedersperiode. Så du er fremdeles ikke MVA-pliktig.

  5. Hei. Du skriver:

    «Hvis man driver med litt av hvert er det den MVA-pliktige delen av omsetningen som må utgjøre 50 000 alene, før man kan registrere seg.»

    Jeg skriver journalistisk tekst (som er fritatt), og tar bilder i tillegg. Må jeg da omsette bilder for 50 000 kr før jeg skal MVA-registreres?

    Er det noen forskjell om bildene blir brukt i tekstene (blir det en del av «teksten») eller om jeg fremkaller og rammer inn og selger?

    Mvh Torje

  6. Ser at vi har glemt å svare på dette. Det stemmer at du må omsette foto for 50 000 for å bli MVA-registert. Hvis det er en fotoreportasje teller bildene som egen omsetning, selv om du skriver litt tekst til. Hvis det er en i hovedsak tekstbasert reportasje og du leverer et par bilder, er bildene å regne som en del av teksten (merkelig nok). Du må selv vurdere hvilken vekt bildene har for å finne ut om det skal være mva eller ikke. Det du evt. kan gjøre er å fakturere tekst og bilder hver for seg. Kan ikke se at det skulle være ulovlig. Du selger reportasjeteksten som tekst, og deretter bildene som løsrevne bilder. Så setter desken dette sammen som de vil.

  7. Hei! Mitt firma blir snart MVA pliktig og må registreres i Mva registeret. jeg leser i denne artikkelen at det må fysisk dokumenteres at man har nådd 50 000KR grensen med eventuelt faktura. Hvilken andre muligheter er godtatt for dokumentering av denne pengegrensen? Jeg har deltatt med en del boder og har dermed ingen faktura for dette, men har en uformell oversikt/statistikk over hvor mye som er solgt. Er dette godt nok? på forhånd takk alle sammen!

  8. Huff og huff :). Hvis du ikke har fakturaer eller annen dokumentasjon på hva du har solgt og ikke solgt, så bryter du bokføringsloven grundig, og driver svart virksomhet. Det er straffbart. Du kan glemme å bli MVA-registrert hvis du ikke kan dokumentere med fakturaer e.l. at du har omsatt for 50 000 eller mer. Statistikk holder ikke.

  9. Hei,
    Jeg skal sende inn tilbakegående avgiftsoppgjør for første gang og er veldig usikker på hva slags «varer og tjenester» jeg kan få momsen tilbake. Kan tjenester være for eksempel transportskostnader? Jeg reiser da til og fra Danmark-Norge, Oslo-Stavanger for å holde møter. Det er vel dette som er den største utgiften mitt firma har.

    Andre utgifter er rekvisita (interiør elementer) til studio og mobiltelefon. Er disse gyldige varer for å kunne få tilbake på momsen?

    Skal jeg vedlegge kvitteringene med på skjemaet?

    Håper på snarest svar! Takk på forhånd.

  10. Stort sett gir alle varer og tjenester du har rett til å fradragsføre som kostnad i firmaet ditt rett til MVA-refusjon. Dvs. alt som du tar med i regnskapet, alt du trenger å betale for å holde liv i firmaet – «inntekts ervervelse». Både forretningsreiser, inventar, rekvisita osv. er greit. Er en stund siden jeg har vært inne på Altinn ifbm dette nå, men det skal være mulig å laste opp vedlegg av kvitteringene. Skatteetaten skriver dette i veiledningen:

    «Betingelsene for tilbakegående avgiftsoppgjør er at anskaffelsen ikke er eldre enn tre år og har direkte sammenheng med den nåværende omsetningen. Videre stilles det krav om at anskaffelsen på anskaffelsestidspunktet var til bruk innenfor avgiftspliktig virksomhet. For eksempel vil det ikke foreligge fradragsrett for anskaffelser som tidligere har vært i bruk i hobbyvirksomhet, og som tas i bruk i avgiftspliktig virksomhet. De anskaffede varer/tjenester må heller ikke være videresolgt (uten
    merverdiavgift) før registrering.»

  11. Gjelder 50000kr grensa, bare første året, eller kan man tjene 50000kr hvert år før man betaler moms?

  12. Grensa gjelder ikke per år, men per 12-månedersperiode. Holder du deg under grensa per 12 måneder vil du fortsatt ikke kunne MVA-registrere firmaet, og det er ingen grenser på hvor lenge dette fortsetter. Husk at MVA ikke er en utgift for firmaet ditt, men en innsparelse. Det er en utgift for privatpersoner, men for firmaer betyr det at du får 25% lavere pris å betale på varer og tjenester du kjøper inn til firmaet. MVA-en får du tilbakebetalt av staten.

  13. Når vi først har blitt registrer i momsregistret, dvs tjent over 50000 kr i løpet av en 12 mnd periode, varer dette for evig da? Må vi fortsatt betale mva? Dvs hvis firmaet den neste 12 mnd perioden tjener under 50000?

  14. Skatteetaten fanger vanligvis opp at du har lav omsetning, og melder firmaet ut av mva-registeret. Du får brev hvis dette er i ferd med å skje. Nøyaktig hvilken omsetningsgrense som gjelder er uklart. Du skriver «betale mva» som om det var en utgift, men det koster deg jo mer å stå utenfor mva-systemet enn å være registrert. Det er en fordel å få 25% lavere pris på varer og tjenester (selv om det for de som selger til privatpersoner betyr at prisene ut til forbrukeren blir 25% høyere – eller at profitten blir lavere (hvis du velger å beholde samme pris som før mva-registreringen)).

  15. Hei, jeg har et selskap mva. Det blir ingen aktivitet i dette selskapet de neste 12 mnd. Hvordan går jeg frem slik at jeg slipper å sende inn mva. oppgjør eventuellt et 0 oppgjør.

  16. Du må sende inn null-oppgaver ved hver termin. Du kunne ha endret til årlig oppgave i januar (tror jeg fristen er), men det er for seint å gjøre noe med nå hvis du har 6 terminer årlig.

  17. Hei Atle,

    Ser til ditt svar 24. Februar. Jeg har vært i tvil og har spurt Skatt Øst to ganger om man får refundert MVA for forretningsreiser og representasjonskostnader, og begge ganger har de sagt nei. De sier refusjon er bare for inventar, osv. Min erfaring fra andre land var ikke slik, men regelverkene varierer jo fra land til land. Har de misforstått?

    Mvh,

    Erol

  18. Du mener tilbakegående avgiftsoppgjør, og i så fall gis det ikke refusjon for MVA på tjenester og varer som er «konsumert», og som ikke er en eiendel i firmaet. For å kunne søke om tilbakegående mva-oppgjør må firmaet fremdeles eie tingene det kjøpte inn og krever refusjon for. Når det gjelder MVA-utgifter til representasjon er det aldri mulig å kreve MVA-fradrag for dette. Les om det her: http://www.firmanytt.no/fradragsfore-maltid-med-forretningsforbindelser/

  19. Heisann. Jeg har et så enkelt spørsmål som: når jeg overstiger grensen på 50 000, må jeg betale moms for de første 50 også eller er det for overstigende?
    Mvh
    Anneli 🙂

  20. Hei, først og fremst er det viktig å tenke på at moms ikke er en utgift for firmaet ditt. Det er noe kundene dine betaler inn via deg til staten når du fakturerer. Du videreformidler alle pengene til skatteetaten, uten noen kostnad for deg. Du skal ikke etterfakturere MVA på omsetningen frem til 49 999, men fra 50 000 må du legge på MVA. Les mer om hvordan du kan etterfakturere merverdiavgift.

  21. Hei du 🙂 Takk for raskt svar!
    I utgangspunktet trodde jeg at jeg kunne dette, men så ble jeg pluttselig usikker.
    Så jeg vil ikke få noe krav fra staten på moms for første 50 000? Men kan kreve tilbake utlegg for moms før 50k?

  22. Ja, hvis du har kjøpt ting og tang før firmaet ble mva-registrert kan du søke om tilbakegående MVA-oppgjør. Det foregår på samme skjema som du søker om innmelding i mva-registeret. Du sender inn kvitteringer på kjøpene, pengene kommer rett på konto seinere hvis alt er i orden.

  23. Jeg har levert konsulenttjenester (design) i år til et utenlandsk foretak som gjør at jeg så vidt overstiger 50 000. Betyr dette at jeg nå må MVA registreres? Er fakturaer fra et utenlandsk selskap gyldig i denne sammenheng?

  24. All omsetning teller med i potten på 50 000 kroner. Du skulle ha MVA-registrert deg med det samme du oversteg grensa. Les her hvordan du etterfakturerer MVA hvis du har fakturert norske kunder eller utlendinger som bruker tjenestene dine innenfor Norges grenser: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/etterfakturere-mva

  25. Takk for svaret. Selskapet som vi har levert tjenester til er basert i Storbrittania, så de er ikke «utlendinger som bruker tjenestene dine innenfor Norges grenser». Gjelder de samme regler fortsatt?

  26. All omsetning teller med i potten, som sagt, uansett hvor pengene kommer fra.

    Men etterfakturering av MVA skal bare gjøres hvis a) ditt firma faktisk leverer MVA-pliktige varer/tjenester, og b) hvis kundene dine faktisk plikter å betale MVA etter norsk lov. Dette betyr at de fleste utenlandske firmaer slipper unna, men hvis f.eks. det britiske selskapet har hyret deg inn for å bygge ei firmahytte til de på Geilo, eller levere SEO-tjenester til et nettsted som ligger på et .no-domene, så SKAL de betale MVA selv om de har adresse i utlandet.

  27. Hei! Jeg driver et yogafirma og holder kurs, som da ikke er mvapliktig. MEN nå vil jeg begynne å selge litt utstyr som puter og matter, som da vil være mvapliktige etterhvert når jeg har solgt for 50 tusen. Hvordan fakturer jeg for disse varene før jeg kommer dit? Skriver jeg «inkl mva», «eks mva» eller ingenting, eller hva?

  28. Noen har spurt om det samme, men jeg ser ikke at det er svart helt tydelig. Man blir MVA-registrert ved passering av 50′ og blir således avkrevd MVA for utfakturerte beløp etter dette. Men hva med de 50′ første, blir man avkrevd MVA for disse også, eller er det som et «frikort» å regne (ift skatt)? Jeg skjønner at man ikke skal etterfakturere kundene for MVA på de opprinnelige 50′, men skal Staten ha inn sin MVA for både de 50′ første og påfølgende inntekt, eller bare for utfakturerte beløp ETTER at man er blitt MVA-registrert?

  29. Først av alt: MVA er ikke en skatt på næringsdrift. Det koster ikke deg som næringsdrivende noe å være med i MVA-systemet. Det er penger inn og penger ut, så lenge du har omsetning som er MVA-pliktig går pengene bare gjennom firmaet ditt uten å utløse noe tap/skattlegging. Så: Man blir ikke MVA-registrert etter passering av 50000-kroners-grensa. Du må selv registrere firmaet i MVA-registeret, og selv sørge for å rapportere inn omsetning det skal betales MVA av. Man skal ikke betale MVa for de første 50 000 når man går over grensa. Men husk at du kan søke om å få tilbake MVA du har betalt på innkjøp til firmaet før omsetningsgrensa ble nådd.

  30. Hei,
    Teller omsetning først når man fakturerer eller ved signering av en kontrakt? Slik at hvis jeg har kontrakter på mer enn 50 kNOK så må jeg bare MVA-registrere firmaet?
    Kontraktene kan være ganske store med mange sider, må jeg laste dem opp alt sammen i så fall når jeg sender skjema i Altinn?

  31. Hei.
    Min kone har drevet frisørsalong i 53 år, nå vil hun trappe ned grunnet pensjonist alderen, men ønsker å beholde noen kunder i en vis tid fremover.
    Reiner med at hun vil få en omsetning på ca kr. 30.000,00 i året
    Har hvert momspliktig i alle år, men nå blir omsetningen mye mindre.
    Finnes det noe skjema for å få forandret dette som skal sendes inn til «myndighetene».

  32. Hvis det er samme firma som før, skal hun være med i MVA-registeret i to kalenderår etter at omsetningen har falt under 50 000 per 12-månedersperiode. Når denne perioden er over, regner jeg med at utmelding foregår via samordna registermelding i Altinn.

  33. Omsetningen godkjennes kun når den er fakturert. Kontrakter teller ikke.

  34. Hei.
    Hva må vi gjøre når fruen er momspliktig i dag i forbindelse med frisørsalong men skal nå trappe ned og omsetningen bli under kr 50.000. Fines det skjemaer for dette ?

  35. Foretaket skal være MVA-pliktig i to kalenderår etter at omsetningen har gått under 50 000 kroner. Etter dette skal det slettes fra MVA-registeret ved hjelp av Samordna registermelding i Altinn. Kontakt Skatteetaten hvis det er spørsmål, http://www.skatteetaten.no.

  36. Hei! Ville bare tipse om at det kan være lurt å presisere at man må dokumentere at man har *oversteget* 50000-kronersgrensa. Jeg leste en del på forhånd både her og på altinn, og stort sett står det at man må sende inn dokumentasjon når man har *nådd* grensa på 50000. Jeg lagde derfor en delfaktura til kunden jeg hadde for øyeblikket, slik at jeg hadde en samlet omsetning på 50 tusen blank, og sendte inn dokumentasjon til skatteetaten. Tanken var at jeg da kunne sende en restfaktura på den delen av beløpet som gjorde at jeg oversteg 50000 i omsetning, og inkludere mva på den, når jeg så vel var mva-registrert. Enklere for alle parter, skulle man tro. Men hva var resultatet? Jo, avslag! Jeg hadde nemlig ikke oversteget grensen, bare nådd den… En telefon til skattekontoret hjalp ingenting. Et lite tips, bare…

  37. Hei.

    I forb. med MVA registreringen dukker det opp en del spørsmål. Hva betyr egentlig dette:

    «Har du budsjettert med fritatt omsetning og uttak første år? ja eller nei?

    Budsjett? Jeg har ikke noe budsjett…driver smått som fotograf og selger bilder. Det er et par andre spørsmål om budsjettering også…

    «Har du foretatt anskaffelser?» -> Oppgi beløp. I hjepeteksten står det: «Oppgi samlet beløp for anskaffelser, det vil si avgiftpliktige varer og tjenester som ble kjøpt før beløpsgrensen ble passert og som er berettiget til fradrag for inngående merverdiavgift.»

    For hvilken periode gjelder dette? Siste året eller 3 år? Jeg vil jo søke om tilbakegående avgiftsoppgjør. Er det summen av alle disse innkjøpene som skal føres opp. Altså alt som jeg vil ha tilbakeført MVA for?

    «Har enheten flere oppdragsgivere?» ja eller nei.

    Jeg selger bilder til ulike bedrifter/privatpersoner…er det «oppdragsgivere»?

    «Har enheten flere oppdragsgivere?» dokumenter med fakturaer…

    Jeg blir forvirra av hva som menes med oppdragsgiver…

    «Er enheten ansvarlig overfor oppdragsgivere for det økonomiske og faglige arbeide som utføres?! Ja eller nei»…

    Jeg er vel ansvarlig for at kundene er fornøyd med produktet jeg leverer…?

    Et siste spørsmål. Den fakturaen som overstiger 50 000 skal det faktureres MVA for etterskuddsvis. Men skal hele beløpet på fakturaen belastes med mva, eller er det bare den summen som overstiger 50 000?

    Takker så mye for svar!

  38. Godt tips! Omsetningen må være MINST 50 000 kroner, dvs. fra 50 000,50 og oppover… Her er oppskriften på hvordan man unngår delfakturaen du brukte: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/etterfakturere-mva

  39. Har du budsjettert med fritatt omsetning og uttak første år? ja eller nei: Hvis du har regnet med (planlagt, budsjettert…) å ha omsetning som er fritatt, vil du kunne krysse av for Ja her. Men det har ingen praktisk betydning. Søk opp «fritatt og unntatt mva» på google, så ser du forskjellen på disse omsetningstypene.

    Anskaffelser: Har du kjøpt inn noe som du vil ha tilbake MVA-en på? Hvis du kjøpte et kamera før firmaet ble MVA-registert bør du absolutt søke om såkalt tilbakegående avgiftsoppgjør, og får da tilbakebetalt 25% av prisen.

    Oppdragsgivere: Ja, du har da flere oppdragsgivere («kunder»).

    Ansvarlig overfor oppdragsgivere: JA. Dette er kontrollspørsmål som skal finne ut om du egentlig burde være ansatt hos 1 oppdragsgiver i stedet for å ha eget firma.

    Etterfakturering av MVA: Hele fakturaen som overskrider grensa skal ha MVA. Du krediterer den og lager en ny inkl. MVA etter at registreringa er i boks. Les her: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/etterfakturere-mva

  40. Hei
    Jeg nærmer meg grensen på 50.000,-. Teller man med utestående regninger for å nå grensen på 50.000,- Eller søker man til Altinn om mva-registrering etter at alle regninger faktisk er innbetalt?
    Camilla

  41. Du kan søke før du har mottatt innbetalingen. Det er fakturaene som teller.

  42. Hei
    Jeg har nylig etabler et AS og har foreløpig kun omsatt for et par tusen i 2014. Kan jeg søke allerede nå om årsterminoppgacve? Regner med å komme over 50 000 i løpet av noen måneder.. Mvh. Marit

  43. Hei
    Jeg har nylig etablert et frilansforetak som bare skal drive med å skrive artikler – journalistisk virksomhet. Da trenger jeg ikke å registrere meg i MVA-registeret? Uansett om jeg kommer over 50.000 i omsetning?
    På forhånd takk for svar 🙂

  44. Marit: Du kan ikke søke før du har omsatt for minst 50 000 kroner, dvs. at du først må sende fakturaen som får omsetningen til å vippe over grensa før du kan søke.

    Gro: Du skal ikke MVA-registrere firmaet, nei.

  45. Hei!

    Jeg har to spørsmål.

    1. Er det slik at om jeg ikke har omsatt for 50.000 iløpet av en tolvmånedersperiode, så går på en måte tellerverket tilbake på 0 og jeg må da prøve på nytt å omsette for over 50.000 de neste 12 måneder?

    2. Jeg kan jo selvsagt ikke legge til MVA på mine fakturas. Men må jeg skrive inn en melding som f.eks «XXX firma er ikke mva-pliktig enda» eller er ikke dette nødvendig?

    Tusen takk for all hjelp!

  46. 1. Du teller 12 måneder tilbake i tid fra dagens dato, og finner perioden du skal regne ut omsetningsgrensa for.
    2. Det er ikke pålagt, men du kan f.eks. skrive i beskjedfeltet at firmaet er nyregistrert og ikke er MVA-pliktig ennå.

  47. Den siste stemmer vel ikke helt? Om man ikke har nådd 50′ ila 12 måneder så går man jo inne tilbake til start/0!? Hvis man omsetter for 4000 hver måned vil man jo hele tiden ha tjent 48′ de siste 12 mnd. Hvis man så omsetter for 6000 i en måned når man jo 50′ grensen og bli mva pliktig fra det tidspunktet.

    Korrekt?

  48. Det er selvfølgelig riktig det du sier, Kim. Jeg oppdaterer den forrige kommentaren min med mer presis info.

  49. Hei
    Vil man være momspliktig dersom man driver med journalistikk tekst/foto og har et mini AS i steden for et enkeltpersonforetak? Sisnevnte er man jo ikke momspliktig, men saken stiller seg kanskje annerledes når man har et AS?

  50. Selskaper, f.eks. AS, kan ikke kan være mellommann mellom opphavsperson og kjøper, ihvertfall ikke hvis det blir betalt penger til mellommmannen (AS-et). Går pengene rett til journalisten er det en annen sak, men det skjer jo ikke når journalisten er ansatt i AS-et. AS kan derfor ikke selge MVA-fritatt journalistisk/litterær tekst. AS må derfor kreve inn MVA på både tekst og foto. Og det er jo flott, fordi selskapet da får MVA-fradrag på kjøp av f.eks. datamaskin og annet utstyr.

  51. Hei
    Hva om man ikke tar ut lønn i AS et, men kun utbytte. Vil man fortsatt være mva. pliktig i forhold til journalistikk?

  52. Det vil ligge helt i grenseland, og vil nok kunne tolkes ulikt av ulike medarbeidere i skatteetaten. Hvis selskapet kun opererer som mellommann og ikke mottar godtgjørelse for arbeid med salget, kan nok unntaket for omsetning ved mellommann benyttes. Men jeg ville dobbelsjekket dette med et skattekontor. Skal du ha kun utbytte fra et AS må du gjerne vente over et år etter at oppdraget er utført, så det høres urealistisk ut. Det er ingen ulemper med å være MVA-pliktig, snarere tvert imot. Bortsett fra at rapporteringen tar litt tid 6 ganger i året, er det økonomisk meget interessant for firmaet.

  53. Hei. Denne artikkelen var fin!
    Jeg har et par spørsmål bare for å få det 100% sikkert. Det er altså 12 måneder periode, ikke januar til januar? dvs hvis jeg har 20000 i desember 2013 og 31000 i januar 2014 så må jeg søke allerede etter denne måneden, eller blir det da i februar nåpr jeg overstiger 50 i 2014?

    En annen ting er forskjellig drift. Jeg har et ENK hvir jeg leier meg ut som elektriker (som er MVA pliktig selvfølgelig) men jeg har også registrert konsert og kulturvirksomhet og noen guitdetjenester med båt på firmaet, da jeg har noen slike jobber i året. Når jeg nå blir MVA-pliktig, må jeg fakturere kultur og båt-jobbene med MVA også? Eller kan jeg droppe MVA til disse kundene?
    Er det noe problematikk med å ha mye forskjellig på samme ENK?

    På forhånd takk!

    -Øyvind

  54. Det er 12 måneder, uavhengig av kalenderår, ja. Juni-juni, oktober-oktober… osv. Det er ikke noe problem å drive med ulike aktiviteter i firmaet. Det ville blitt ryddigere med et AS for hver aktivitet, men det koster mer penger også i regnskap osv. Du kan ha både MVA-pliktig og ikke-MVA-pliktig omsetning i samme firma, det er helt normalt.

  55. Hei,

    jeg skal gjøre en jobb for en kunde, hvor fastpris er satt til 50.000 inkl. MVA. Jeg avsluttet egentlig enkeltpersonsforetaket for noen år siden, men må nå starte opp igjen.

    Dette blir da min første faktura på 12 mnd, så jeg er ikke MVA-pliktig ennå. Hvordan gjør vi det med pris da? Kan jeg fakturere 50.000, og bør jeg da opplyse om at jeg ikke er MVA-pliktig? Eller bør jeg fakturere 37.500, altså trekke fra 25%?

    Takk for svar! 🙂

  56. Kommentar til posten over: Med 37.500 mener jeg selvsagt at jeg fakturerer 50.000 inkl. MVA. Men får jeg lov til det når jeg ikke er MVA-registrert? Ble plutselig veldig forvirret…

  57. Hold MVA utenfor alle regnestykker som har med omsetning i firmaet å gjøre. Ingen næringsdrivende opererer med pris inkludert mva. til andre næringsdrivende. Du skal sende en faktura på 37500 kroner, basta. For å komme over MVA-grensa på 50 000 må du sende faktura(er) på til sammen 12501 kroner før du kan registrere firmaet i MVA-registeret. Firmaet ditt er ikke MVA-pliktig før det er MVA-registrert. Du opplyser på fakturaen at MVA blir etterfakturert. Les dette: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/etterfakturere-mva

  58. Takk for svar!

    For å få det inn med teskje.. Kunden skulle altså ikke ha gitt meg en fastpris på 50.000 inkl. MVA?

    Gjør jeg da som følger:

    * Skriver kontrakt på 40.000 (for jeg skal vel legge på 25% for å få 50.000, og ikke ta 25% fra 50.000?)

    * Sender faktura på 40.000, og opplyser om at MVA blir etterfakturert

    * Registrerer meg i MVA-registeret når jeg bikker 50.000

    * Etterfakturerer MVA for de første 40.000, altså 25%=10.000

    ?

  59. Kunden skulle gitt deg en fastpris på kr 40000 eks. mva. (riktig at 50 000 inkl. mva. er 40 000). At de oppgir dette som inkl. mva. høres ut som en måte å få prisen til å høre høyere ut, slik at du skal ta til takke med mindre honorar.

    Du fakturerer 40 000 nå, og deretter 10 001 til, og registrerer firmaet for MVA. Du skal etterfakturere MVA for hele 50 000, ikke bare for de første 40 000.

  60. Ikke sant…

    Jeg foreslo for kunden nå, at prisen er 50.000 eks. mva, og sa i samme slengen at om vi sier 50.001 kr, så slipper jeg å etterfakturere MVA.

    Det blir riktig det?

    Takk for kjappe svar!

  61. Nei, 50 000 eks. mva. er jo 10 000 mer enn kunden er villig til å betale! Men fint for deg hvis du får denne prisen da 😀

  62. Du må uansett etterfakturere MVA, du får ikke lov til å kreve inn MVA på en faktura uten å ha registrert firmaet i MVA-registeret.

  63. Jeg tror han egentlig mener at de har satt av 50.000 til jobben, så hvis vi blir enige om en fastpris på 50.000 så hadde jeg jo fakturert eks. MVA om ikke annet var avtalt 🙂

    Og ja, selvfølgelig… Sender jeg da faktura på 50.000 eks. MVA, og på eventuelt neste faktura (la oss si den er på 10.000), 10.000 + 25% MVA?

    Eller må jeg etterfakturere for de 50.000 første også? Syns det var litt uklart forklart på den siden du lenket til.

  64. Det er den fakturaen som vipper omsetninga over 50 000 kroner det skal etterfaktureres MVA på – i sin helhet. Så hvis du fakturerer for 50 000 så er ikke grensa nådd, den er ifølge skatteetaten nå på 50 001 eller i det minste 50 000,50. Du skal derfor først kreve inn MVA på fakturaen på 10 000 som kommer etterpå.

  65. Ny her og nyetablerer.

    Jeg omsetter både varer og tjenester. Er ikke momdpliktig på tjenestene, men på varer. Dette medfører en KJEMPEJOBB på bilag både inn og ut.
    Regnskapsfører skal ha sitt for Momsregnskapet.
    Konklusjonen min blir derved ; Det lønner seg kanskje ikke for bedriften å overstige 50 000 i oms. varer fordi det krever så mye resurser iform av egen bilagsføring og regnskapsføring !
    ENIG/UENIG ?

  66. Hei Anne. MVA er en viktig del av regnskapsførselen for alle landets bedrifter, så det blir litt overdrevet å si at det er en kjempejobb å bokføre MVA. Det er en helt normal del av normal forretningsdrift. Å holde seg under omsetningsgrensa for MVA er jo en helt uholdbar strategi for å lage seg en bærekraftig bedrift…

  67. 95 % av mitt foretak (Fotterapi DIA og ortoped. såleproduksjon) er Tjenester som ikke er momsbelagt ( aut. helsepersonell) Jeg må da dele alle bilag opp i to forskjellige poster.
    les paragraf 8.2 MVA hådboken ( s 593). Der ser du hvor «komplisert» det KAN være
    Ressursbruk på å skille mellom salg/tjeneste , dir/indir. kostander som er fragdragsberettiget + regnskapsfører for momsoppgjør har jeg regnet ut blir «dyrere» enn å ligge under grensen.
    Det skal sies – og det er et viktig poeng – at produktene i mitt foretak mer har en funksjon i profileringen av foretaket enn som et salgsprodukt som skal generere penger.

  68. Hvis det er slik at varesalget alltid kommer til å utgjøre en liten brøkdel av omsetningen kan det nok være lønnsomt slik du sier. Men målet er jo at totalomsetningen skal øke, og dermed også de 5% varesalg. Å tvinge dette under 50 000 høres uproduktivt ut. Og når man først er blitt innmeldt i MVA-registeret kan man ikke melde seg ut før det har gått tre år uten høy nok omsetning. Så spørsmålet er om det er verdt bryet?

  69. Absolutt enig … målet er at tot. oms. skal øke. Men iom at jeg enda ikke (2. driftsår 2014) er innmeldt i mva reg. vurderer jeg det dithen ( i skrivende stund) at det er «verdt bryet».

    Takk for rask respons !!!! …. veldig bra 🙂

    Fortsatt god helg «Freebird » 🙂

  70. Hei
    Driver enkeltmannsforetak, salg av konsulenttjenester, kommer til å omsette for 300.000 det siste året. Har fakturert ut ca 200.000 siste halve året på 3 fakturaer til samme selskap og lagt på mva (har brukt SendRegning. Vi er har enda ikke meldt inn i MVA-registeret. (Skal gjøre dette ASAP), men får vi problem med at vi ikke har vært MVA-registrert samtidig som vi har fått betalt inn mva fra kundene?. Vi har satt mva-beløpet på egen konto for å kunne betale.

  71. Her har du ikke fulgt reglene i det hele tatt. Det er strengt ulovlig å fakturere MVA når man ikke er MVA-registrert. Du må høre med Skatteetaten hva du skal gjøre nå. Jeg ville kreditert de tre fakturaene, og sendt den første uten MVA, med beskjed om at MVA blir etterfakturert. Deretter MVA-registrerer du firmaet. Så lager du en faktura med kun MVA på faktura 1, og sender til kunden. Når det er i boks sender du nye versjoner av de to siste fakturaene inkl. mva. Du må høre med oppdragsgiveren om hvordan de vil ha det så de kan regnskapsføre det hele.

  72. Hei
    Jeg har en kone som driver tupperware, hun har nå passert 50.000 kr i omsetning og skal registrere ENK i mva registeret. Men det står at vi må dokumentere at vi har passert 50.000 kr, når hun selger tupperware så har vi bare noen bestillingslister der det står en sum som hun som hadde demoen skal betale inn på vår konto. Det er jo ikke akkurat en regning som opplyser om mva. Må vi skanne inn alle disse bestillingslistene og legge de med som dokumentasjon?

  73. Siden din kone har ENK skulle hun sendt faktura. Det er ureglementert å ikke dokumentere omsetning ved hjelp av et godkjent salgsdokument. Her må dere nesten høre med Skatteetaten om de godtar bestillingslistene som dokumentasjon, eller dere kan sende en kontantfaktura. En kontantfaktura fungerer som en kvittering på en innbetaling og dokumenterer omsetningen i din kones regnskap.

  74. Hei.
    Jeg driver et ENK og er mva-registrert. Skal innbetale mva for første gang 14.03, betaler mva kun én gang i året.
    Hva skal jeg betale inn?
    Alt som er fakturert for fra registerering fram til 14.03.
    Eller alt som er innbetalt?

  75. All MVA som er fakturert fra 1.1.2013-31.12.2013. Uavhengig av om pengene er kommet inn eller ikke.

  76. Jeg skal starte en bedrift og lurer på følgende. Hvis jeg har nettbutikk og kunde kjøper varer via den side men kunden forskudd betaler. Hva gjør jeg da med faktura siden dette er forskudd betalt via kort så sender ikke jeg faktura bare en kvittering. Er det denne kvittering jeg bruker mot mva osv som dokumentasjon på salget. ?

  77. Hei! Jeg har et lite spørsmål:

    Jeg har registrert meg som enkeltmannsforetak, og har sålangt i år fakturert for 16.000,.

    Jeg er i tillegg annsatt som «fast frilanser» i et reklamebyrå som tekstforfatter. I feb/mars utbetalte de lønnen min med skattekort som en vanlig annsatt (38.000), men fra april av vil de at jeg skal fakturere slik at de slipper å betale arbeidsgiveravgift.

    Det jeg lurer på da er, hvordan gjør jeg det med moms? Jeg trenger ikke å momsregistrere meg før jeg kommer over 50.000 (så de 16.000 jeg har fakturert for hittil, PLUSS 34.000 til). Hvem er det som skal betale momsen? Hvordan setter jeg dette opp på faktura? Skal jeg gå opp i timelønn (245,-) for å dekke momsen?

  78. Silje: For det første: Hvis du jobber i reklamebyråets lokaler på fast kontrakt, underordnet deres rutiner og ledelse, osv. skal du være ansatt, ikke frilanser. Det de driver med høres ut som svindel med arbeidsgiveravgift, og bør rapporteres til Skatteetaten. Les denne: http://www.frilansinfo.no/vit-nar-du-ikke-er-naeringsdrivende

    For det andre: MVA er ikke en utgift, det er en skatt som du som selger av tjenester krever inn på vegne av staten. Kjøperen betaler skatten, og du sender den videre til staten, med evt. fratrekk for MVA du har betal på innkjøp til firmaet. Gå til http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen så finner du en rekke artikler om MVA og hvordan du fakturerer, etterfakturerer osv. Du bør også skaffe deg frilansboka, som lærer deg det du trenger å vite for å stå sterkt som frilanser. http://www.frilansboka.no

  79. Tango: Når kunden forskuddsbetaler utsteder du en kvittering/kontantfaktura som viser at du har mottatt beløpet og at kunden skylder kr 0,-. Les mer her: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/kreditnota

    Kvittering/kontantfakura skal inneholde spesifikasjon av MVA-beløpet, og brukes som vanlig salgsdokumentasjon til både MVA-regnskapet og firmaregnskapet.

  80. Hei!
    Jeg driver med produksjon av musikkvideoer for kjente band, som lever av sin virksomhet, og jeg tar også foto for dem i forbindelse med musikkonserter. Jeg jobber også av og til som assistent for andre kjente fotografer, og fakturerer timer for dette. Jeg skriver også tekst for amatørteatergrupper. Regnes denne typen tjenester for åndsverk, slik at jeg ikke blir momspliktig? Jeg har jo opphavsrett på både videomaterialet, fotografiene og tekstene jeg leverer. Eller regnes dette for vanlige tjenester slik at jeg må må registrerer meg i momsreg. og fakturere med moms på oppdrag som kommer på over 50 000 kroner i løpet av et kalenderår?

  81. Åndsverk er som oftest ikke MVA-pliktige, men det finnes unntak. Assistent- og produksjonsvirksomhet er MVA-pliktig. Les på skatteetatens sider i MVA-håndboka om de ulike nyansene.

  82. Hei .
    Må man betale moms og skatt av hobbyvirksomhet.
    Og når man selger gamle ting og tang som en vil kvitte seg med.
    Takk for svar.

  83. Nei, hobby er hobby. Næring er næring 🙂

  84. Hei! Jeg holder på å starte opp en webbutik med salg av noen forholdsvis dyre produkter – dvs. at jeg etter å ha solgt 9 produkter vil ramme 50.000 kr i omsettning. Men jeg må innen da kjøpe produkterne inn for ca. 120.000 kr. (inkl. mva). Får jeg tilbake betalt de. 24.000 kr som jeg har betalt i mva for produkterne etter jeg har omsatt for 50.000 kr??

    For ikke å skulle etterfakturer mva på de første kundene tenker jeg bare å selge dem 25% påslag. Prisen vil etter jeg da blir mva-pliktig bli samme prisen, hvor mva er inkludert! Er dette ikke helt greit??

  85. Joda, du søker bare i Altinn om å få tilbake MVA for de første produktene du har kjøpt/solgt. Dette skjer sammen med MVA-registreringen. 25% påslag på prisen er en grei metode før MVA-registreringen er klar.

  86. Hei!

    Først og fremst takk for en veldig nyttig side.

    Jeg er også i ferd med å starte opp en nettbutikk med varesalg og har også tenkt å bruke metoden som nevnes over ved å legge på 25% i prisen fram til eventuell mva registrering (p.t. usikker på omsetning).

    Men jeg lurer på én ting; Når tiden kommer for mva registrering og søknad om å få tilbake mva, så forstår jeg at jeg får jeg tilbake mva jeg har betalt for innkjøpte varer. Regnes dette på noen måte mot den omsetningen jeg har hatt i perioden? Eller er det en ren refusjonsordning?

    På forhånd takk!

  87. MVA holdes alltid helt utenfor omsetningen. Det er altså en ren refusjonsordning slik du foreslår.

  88. Hei
    Trodde jeg hadde skjønt dette med MVA, men dette er ikke enkelt! Jeg driver med homeparty og er nå over grensen på 50.000. Hvordan er dette videre nå? Jeg betaler moms til leverandør ved innkjøp. Varene har fast utsalgspris og min fortjeneste er jo rabatten jeg får ved innkjøp. Trenger jeg å være mva registrert da, når jeg allerede ved innkjøp betaler moms?? Jeg har jo forstått at det svarer seg å være ENK, kan jeg registrere meg som det uten å registrere meg som mva pliktig?
    Dette begynte som en fin hobby hvor jeg ikke hadde tenkt å gjøre så mye utav det, men det går veldig bra og da ble det brått mye å sette seg inn i..
    Av dokumenter har jeg alle fakturaene av varene jeg selv har bestilt. De er på 70.000. Ikke alt er solgt, jeg regner med (må ta en sikker lagertelling) at lageret mitt tilsvarer at jeg har solgt for rett over 50.000. Jeg har ikke bilag på alt som er blitt solgt, kun det som er blitt betalt inn på konto. Det jeg har mottatt kontant har jeg satt inn på denne kontoen, så alt er jo egentlig registrert der- er kontoutskrift derfra god nopk dokumentasjon sammen med fakturaene? For ordens skyld, denne kontoen er kun blitt brukt til dette.
    Hva må jeg gjøre nå og hvordan??
    Har jeg gjort noe feil som er viktig å rette opp i før jeg søker om ENK?
    På forhånd tusen takk for svar.

  89. Poenget med å MVA-registrere firmaet er at du da kan få tilbakebetalt momsen på varene du kjøper inn, mens du til gjengjeld må betale inn moms du blir pålagt å legge på toppen av prisen for varesalget. Hvis homeparty-firmaet krever at utsalgsprisen skal være den samme uansett om den inneholder 25% MVA eller ikke, så betyr det at fortjenesten din vil synke 25% når du må betale MVA inn til staten. Samtidig får du 25% av kjøpsprisen tilbakebetalt annenhver måned direkte fra staten. Det du gjør nå er å logge inn i Altinn og finne fram Samordnet registermelding. Der krysser du av for at du har et firma som skal MVA-registreres. Du legger ved bevis på at omsetningen i firmaet har oversteget 50 000 kroner. Dette må være i form av fakturaer eller kvitteringer for det kundene dine har betalt inn. Siden du ikke har laget noen kvitteringer eller fakturaer må du nesten ringe skatteetaten og høre hvordan du skal dokumentere det. Kanskje bankutskriften er nok.

  90. Hei. Jeg driver et enkeltmansforetak og skal nå mva registres. Er det sånn at man må ha fakturert 2 forskjellige firmaer eller holder det med 1.? Og den siste fakturaen som gjør at inntekten oversikter 50000 skal da den etterfaktureres for mva?

  91. 1 faktura fra 1 kunde er nok. Les her for svar på resten: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/etterfakturere-mva

  92. Hei!
    Jeg bruker izettle som «kasse», og denne nummererer salgene osv.. Jeg har ikke holdt på så lenge, så omsetningen er på kun 6000 kr. Når jeg drev å skulle legge dagsoppgjørene inn i regnskapsprogrammet oppdaget jeg en feil.. på de 3 første salgene så er det en omsetning på tilsammen 1336,95kr (den er ok) MEN så er det registrert avgift på 36,77 kr. Skjønner ikke hvor beløpet kommer i fra, + at jeg er jo livredd for å gjøre noe feil. er jo så mye å sette seg inn i. Hva gjør jeg?

  93. Hei. Jeg har nettopp startet et ENK med tjenester innen grafisk design. Er usikker på om jeg overstiger 50.000 i omsetning innen de første 12 månedene, da jeg har en fulltidsjobb ved siden av. Kan jeg da kjøpe varer (Macbook og diverse programvare) jeg trenger til oppstarten og få refundert mva dette året? Regner vel egentlig ikke med at man får refundert mva hvis man ikke er registrert i mva-registeret?

  94. Hei. Jeg selger av og til noen bilder til media, som ordinære «tips-bilder». Er MVA pliktig allerede på mitt firma. Er slike bilder underlagt mva plikt? Leste noe om journalistisk tekst som er unntatt (?), men jeg lurer på om bilder også er det.

  95. Hei,

    Veldig mye nyttig info her vedrørende mva-registrering eller ikke. Det jeg lurer på er knyttet til leveranse av journalistisk innhold som ikke omhandler kun tekst eller foto. Jeg skal levere mye innhold i forhold til forbrukertester til nettsted. Dette er trolig definert som tjeneste da det er snakk om research produkter, testutvalg og gjennomføring tester.

    Jeg fant denne infoen via en blogg: «Skattedirektoratet har i et brev til Norsk Journalistlag (brev av 23. oktober 2001) uttalt at frilansjournalisters omsetning av artikler, radio- og tv-reportasjer er, såfremt de er beskyttet av åndsverksloven, unntatt fra merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 5 første ledd nr. 1 a. Det er videre uttalt at hvis frilansjournalisten derimot bidrar med bakgrunnsstoff, innhenting av statistikk mv. som er gjenstand for redaksjonens videre bearbeidelse, må dette som utgangs­punkt anses som avgiftspliktig konsulenttjeneste som ikke er beskyttet av åndsverksloven.»

    Mitt spørsmål er da: i og med at jeg leverer både bakgrunsstoff, innhenting av statistikk mm i tillegg til tekst og som da redaksjonen ikke skal bearbeide videre (men får ferdig levert av meg i sin helhet), er da det jeg bidrar med i denne sammenhengen mva-pliktig?

  96. Marius: Du kan få refundert MVA på Macbooken hvis omsetningen kommer over 50 000 i løpet av en 12-månedersperiode og firmaet blir registrert i MVA-registeret. Hvis du aldri når denne omsetningsgrensa de neste 3 åra, vil fakturaen for Mac-en foreldes, og retten til MVA-refusjon forsvinner. Hva som skjer i 2015 er irrelevant, det er altså 12 måneder uavhengig av kalenderår som er relevant.

  97. Sverre: Pressefoto er alltid MVA-belagt, med mindre de inngår i en helhet sammen med en tekst, og der det er mest vekt på teksten og bildet bare er en detalj. I motsatt tilfelle er en bildereportasje alltid MVA-belagt, selv om den også inneholder litt tekst.

  98. Janicke, dette må du vurdere spesielt i hvert enkelt tilfelle. Hvis teksten i hovedsak er av ikke-litterær karakter, altså en mer mekanisk tekst som f.eks. brukermanual, faktaoppramsing, reklametekst/kommersiell tekst e.l. så er det MVA-plikt. Hvis teksten inneholder en miks antar jeg at du må vurdere om det er overvekt av MVA-pliktig eller MVA-fri tekst i den aktuelle tekstbolken, og fakturere ut fra det. Det gjøres garantert mye feil, så du blir ikke straffet om du skulle fakturere noe feil her. Det viktigste er at du handler etter beste evne. Du bør bryte opp fakturaen i flere fakturalinjer, slik at du kan fakturere mer detaljert med/uten MVA der det passer.

  99. Hei!

    Jeg har akkurat startet et ENK for å kunne fakturere ved salg av tolketjenester. Jeg er usikker på hvilken pris jeg skal ta per time med hensyn til fakturering før og etter jeg når grensen på 50 000 kr. Hvis jeg ikke har misforstått blir jo mine tjenester dyrere for kunden etter at jeg må begynne å fakturere med MVA. Er det riktig at kunden skal tjene på å kjøpe tjenester av meg før jeg bli MVA-pliktig? Hva bør jeg egentlig ta hensyn til når jeg bestemmer pris for tjenesten?

  100. Hei Liv Jorun. Antar at du selger tolketjenester til firmaer. De vil ikke bry seg om prisen inkl. mva. Du skal selge tjenester med pris eks. mva. (uten mva) til næringslivet. Momsen holdes helt utenfor regnestykket.

  101. Heidi: De 36,77 er gebyr til Izettle. Se https://www.izettle.com/no/pricing
    For lave beløp er gebyret på 2,75%, så det er det det koster å ha Izettle.

  102. Jeg driver et ENK hvor jeg selger personlige tjenester til private og næringsliv. Har enda ikke fakturert for 50′- ila 12 mnd, men det nærmer seg. Jeg har div oppdrag og et av dem er å bistå en familie med en multihandikapet sønn. Han har vedtak om BPA (brukerstyrt personlig assistanse) Er dette oppdraget da unntatt Mva innbetaling? Og dersom dette stemmer, skal disse fakturaer ikke regnes med når jeg ser om jeg er oppe i beløpsgrensen på 50′-??
    Har forsøkt å sende dette spørsmål til Skatteetaten via Altin men får ikke svar og dersom jeg skal legge de fakturaer jeg lager på oppdraget jeg har med pleie av handikaped barn er jeg snart ved «mva grensen»….og familien jeg hjelper ønsker jo at de ikke behøver å betale mva- noe de også mener de ikke må…?

  103. Kristine, det er kun MVA-pliktig omsetning som skal regnes med. Om dette spesifikke oppdraget er MVA-pliktig eller ikke, må du ringe til Skatteetaten for å få greie på. Sjansene er store for at det går som helsetjeneste og dermed skal det være MVA-fritt.

  104. Hei!
    Jeg driver et ENK som fotograf som omsatte for 93 000 i 2014, men jeg har ikke MVA registrert meg. Og nå skal selvangivelsen fylles ut.. Jeg har ikke fakturert MVA heller. Vet du hvilke konsekvenser dette har og hva jeg må gjøre?

  105. Her har du gjort noe ulovlig, du har avstått fra å skaffe staten MVA-inntekter, noe du er pålagt å gjøre etter loven. Kontakt Skatteetaten asap. Du vil nok måtte etterfakturere MVA på all omsetning over 50 000 kroner.

  106. Hvordan regner jeg meg tilbake 12 mnd? står at jeg skal gjøre det fra dagens dato, vil det si fra i dag tilbake til 29/05-2014?

  107. Camilla: Ja. Siste 12 måneder er 12 måneder tilbake i tid fra den datoen du er på når du regner. Når du overstiger 50 000 i omsetning må du altså finne ut om den første krona av dette beløpet ble omsatt innenfor siste 12 mnd.

  108. Hei. En kamerat som driver for seg selv siden 12/2013 og han har over ca kr 280 000 og han har ikke betalte moms og skatt enda, men nå han vil betale det som han må betale, får han noe straff eller bot?

  109. Hei

    Nummererer spørsmålene.

    Jeg registrerte mitt enkeltforetak i november 2014, men det var ingen aktivitet i 2014. 1. Har ikke levert noen form for næringsselvangivelse for 2014, er det et problem? Fom Mai 2015 har jeg fått to konsulentoppdrag, det ene vil bli ca 150.000 pluss moms, det andre ca 50.000. Jeg står ikke i MVA-registeret. Oppdragene er ikke fakturert enda, tenker å gjøre det i løpet av juli.
    2. Når melder jeg meg inn i MVA-registeret? Før jeg fakturerer?
    3. Er det slik at oppdragsgiver betaler meg hele beløpet inkl MVA og så blir jeg avkrevd MVA (to ganger i året?) fra skattemyndighetene?
    4. Får skattemyndighetene denne informasjonen automatisk gjennom oppdragsgiver slik at jeg ikke behøver å sende inn denne informasjonen?
    5. Er det noen spesielle krav til faktureringsprogrammet eller kan man velge et enkelt system? Det var alt, som du forstår så er jeg amatør, men lærer etter hvert 🙂 M

  110. Hei Trond, se her: http://conta-faktura.no/fakturaskolen (du finner et avsnitt med en del saker om MVA. Disse skal gi deg svar på det meste). Det er nok ikke noe problem at du ikke leverte næringsoppgave 2014 siden du hadde omsetning under 50 000 kroner. Du melder firmaet inn i MVA-registeret etter at den første fakturaen er sendt, den som vipper omsetninga over 50 000 kroner (dette står vel forklart rimelig tydelig i artikkelen?). Spørsmål 3: Ja, oppdragsgiver betaler inn alt. Du er selv ansvarlig for å melde inn tallene til staten 1 eller 6 ganger i året (6 er vanligst). 4) Nei. 5) Ja, det er strenge krav til fakturasystemer. Undertegnede er med og utvikler Conta Faktura, som overholder alle krav, og er gratis: http://www.conta-faktura.no.

  111. Sonja: Hvis han ikke betaler snart kommer Statens innkrevingssentral til å slå ham personlig konkurs og ta alle eiendelene hans + beslag i lønn og trygd. I tillegg til høye renter og gebyrer, selvsagt. Det er bare til å betale asap for å redusere problemene. Det vil kunne komme 60% straffeskatt på toppen, men han bør ringe skatteetaten og sjekke.

  112. En venninne har nylig startet ENK og selger behandlinger og hud/hårprodukter osv. hun deler lokaler med noen andre som har sine egne firma og driver med det samme. hun sier hun slår inn kontantsalgene (hun har ikke fakturert noe) i kassaapparatet/bet.terminalen til hun andre dama. hun har da slått inn med mva på toppen. hun har omsatt for ca 20 000 kr og skulle ikke ha fakturert mva. hvordan går hun fram for å rette opp dette?

  113. Vi driver et privat vassverk som akkurat har oversteget grensen på innbetalt vassavgift på kr. 50.000,-. Må vi mva registrere vassverket ? Dette fører til økte utgifter for abonnentene som også er eierne i vassverket. Det enkleste hadde kanskje vært å redusere vassavgiften litt slik at vi kommer under grensen, eller er det noen regler som gjør at vi kan løse dette på annen måte ??

  114. Per: Kassaapparat har vi dessverre ingen kompetanse på. Dette er en sak for regnskapsføreren. Det høres helt useriøst ut at to firmaer bruker samme kasse, det blir jo bare rot, og gjør at omsetningen for det ene firmaet blir langt høyere enn det reellt sett er. Din venninne skulle hatt sitt eget kassasystem.

  115. Odd: Vassavgift er et helt ukjent fenomen for frilansere, og dessuten ikke et tema som hører naturlig hjemme her på Frilansinfo.no. Dette bør du sjekke med de som krever inn vassavgifta.

  116. Hei Atle!
    Nå må jeg bare beklage om du er veldig lei av dette spørsmålet, men jeg ble så utrolig forvirra når jeg starte å lese meg opp igjen.
    Jeg har hatt et enkeltmannsforetak i tre år nå. Første året med en inntekt på rundt 30.000, andre året på ca. 6000 og nå tredje kommer det nok til å bli en inntekt på ca. 20.000. Dette er da en samlet verdi på 50.000 på over tre år og ikke 12 måneder. Ettersom jeg er veldig forvirra nå, vet jeg ikke lenger om jeg må registerer meg for mva nå som jeg går over 50.000, eller om jeg skal vente til neste år når jeg muligens har tjent opp 50000 på 12 måneder?
    I tillegg lurer jeg på om du har noen tips til andre forum/nettsider/foreninger hvor jeg kan lese mer og lære om det og være frilanser? Gjerne som frilansere i utlandet? Jeg sliter litt med å finne seriøse sider.
    Tusen takk på forhånd!

  117. Hvis den første fakturaen jeg sender til kunde er på 50.001, så skal det etterfaktureres mva på dette beløpet? Da kan en selvfølgelig ikke legge inn «omsetning utenfor MVA» i MVA-oppgave? For det vil da bety at selger får inn 10000 ekstra, som de ikke blir belastet for av skattemyndigheten.

    Eller er det slik at dette firmaet ikke får ført omsetning utenfor MVA?

    Så hvis et firma har en omsetning på 10.000, og så fakturer for 40.001, så vil det stå i MVA-oppgaven: «omsetning utenfor MVA 10.000?

    Må da være slik eller?

  118. Gunvor: Du må omsette for 50 000 kroner innenfor en 12-månedersperiode før du skal registrere deg for MVA. Du har altså et godt stykke igjen til å oppfylle dette kriteriet. Kjenner dessverre ikke til noen andre nettsteder som tilbyr informasjon til frilansere, bortsett fra nettstedene for de ulike fag- og bransjeorganisasjonene som nj.no (journalister) m.fl.

  119. Thomas: Sannsynligvis kommer både omsetningen og MVA-registreringen av denne fakturaen på kr 50 001 innenfor en og samme MVA-termin. Det vil si at omsetningen allerede er definert som innenfor MVA-loven, fordi du har etterfakturert MVA på hele beløpet. Dermed er ikke problemstillingen din reell, og jeg ser ikke hva du er ute etter å finne ut av. Det stemmer det du sier med at de første 10 000 skal føres som utenfor MVA-loven, hvis de blir fakturert før de neste 40 001 kronene.

  120. Jeg har nå overskredet 50 000 kr grensen siste 12 mnd med en faktura på ca 16 000 for arbeid i august. Jeg har fått registrert mitt enkeltmannsforetak i MVA registeret og forstår det slik at jeg må nå kreditere kunden for fakturert beløp i august, og utstede ny faktura med MVA. Noe av fakturert beløp var reiseutgifter (tog, buss, t-bane). Skal disse faktureres med 25% MVA? Skal jeg ta disse bokførte utgiftene inn i MVA regnskapet? Og, jeg fakturerer et fastbeløp (diett) for måltider på reisedager, skal det pa 25% MVA på faktura?

  121. Paul: Alle reiseutgifter som viderefaktureres skal viderefaktureres med 25% på råprisen. Med mindre du skal ha et påslag, slik vi mener du skal, da skal du ha 25% mva på toppen av prisen inkl. påslag: https://ajucara.com/frilansinfo/hvordan-fakturere-utlegg-oppdragsgiver-skal-dekke

  122. Som helt fersk eier av en konsesjonspliktig landbrukseiendom (gård) er man jo «forpliktet» til å etablere et foretak. Jeg valgte enkelmannsforetak. Vi kommer ikke til å ha omsetning som passerer 50 000 de nærmeste 5 årene (minst). Men vi har kjøpt mye matrialer til oppgradering av driftsbygninger osv, samt mye verktøy, ATV til snøbrøyting osv. Kan vi kreve tilbake momsen på dette ?

  123. @Johan: Du kan bare kreve tilbake momsen på innkjøpene hvis firmaet blir MVA-registrert innen 3 år. Etter tre år foreldes kvitteringene du har på kjøpene. Tilbakegående avgiftsoppgjøre kan du søke om når du registrerer firmaet. Det lønner seg altså veldig for dere å blir MVA-registrert ASAP.

Starte-AS.no

 
| Om oss | Kontakt | Last ned | Bli skribent | Hjelp | Sidekart | Annonsere | Personvern