Pilates: Effektiv trening for frilanshverdagen

Pilates-trening er perfekt for designere og andre som jobber mye statisk. Metoden gir balanse, bedre holdning, effektive bevegelser, og kan lindre smerter i rygg og skjelett.


Dette er del 2 i en serie om langsomme treningsformer for frilansere. Del 1 finner du her.

Her finner du noen enkle øvelser for å komme i gang med Pilates.

Kjernemuskulatur og funksjonell trening. Enhver artikkel om trening som har litt substans inneholder disse ordene. Alle de små musklene, eller «kjernen» som vi kan kalle det, spiller en viktig rolle for kroppens stabilitet, styrke og smidighet.
Nå er det jo ikke slik at dagens menneske plutselig har ervervet nye muskler. Konseptet har eksistert lenge, og er grunnelementet i Pilatesmetoden.

Alle Pilates-øvelsene er utarbeidet for å hjelpe oss til å oppdage styrken, den gode holdningen og bevegeligheten vi opplever når vi bruker kjernen som utgangspunkt for all bevegelse.

Kanskje en grunn til at metoden oppdages av stadig flere? Selvfølgelig, i tillegg til at metoden virker. Den har eksistert i snart 100 år!

Josef Pilates utviklet treningsmetoden tidlig i forrige århundre. Den er en form for styrketrening som ikke handler om å pumpe opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Det handler om å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av, slik at vi kan bære kroppen vår på en korrekt måte. Dette gjøres med rolige, men effektive øvelser. Øvelsene er ikke nødvendigvis så spesielle, men det er måten man gjør dem på. Ingenting overlates til tilfeldighetene.


Artikkelforfatteren i aksjon. Foto: Kristin Burø

Unngå høye skuldre

Hvorfor kan jeg som frilanser ha nytte av Pilates?

Pilates er perfekt for å forbedre kroppsbevisstheten og for å bruke kroppen på en effektiv måte uten at vi sliter oss ut og spenner musklene unødig. Det geniale er at alle øvelser kan modifiseres til å passe den enkelte uansett fysisk utgangspunkt.

Pilates-øvelsene gir bevegelse i kroppen, senker skuldrene og gir deg bedre holdning. Dette er viktig i arbeidssitusjoner der du bærer og løfter mye, og sitter statisk foran PC/kontorpult. Mange av disse stillingene er utfordrende for kroppen og kan gi deg belastningsskader over tid.

Sitter du mye i jobben din uten bevegelse, stivner korsryggen. Du synker sammen og blir nær sagt sittende på ryggen. Som en følge av dette heises skuldrene og nakken blir stiv. Ryggraden mister bevegeligheten.

I en slik stilling kobler vi ut støttemuskulaturen som hjelper oss å holde oss oppreist.

Resultatet er at vi blir svakere i den dype muskulaturen i rygg og mage. De store musklene tar over, og det blir tungt å sitte/stå oppreist. Du kan endre dette med Pilates.

Hvordan finner jeg de riktige musklene?

Musklene du leter etter sitter dypt i mage og rygg. Kort fortalt sitter de dype musklene i magen som et korsett rundt hele ryggsøylen din. Noen av disse musklene kan du kjenne når du ler, hoster nyser eller synger en lang tone. Magen blir «flat og myk», den såkalte sixpacken kobles ut.

På muskeljakt

Å gå på muskeljakt kan være utfordrende. Er du grundig i starten, vil du absolutt få uttelling senere, og treningen blir utfordrende. Vær tålmodig!

Ønsker du å trene Pilates lønner det seg å trene med en sertifisert instruktør. En god instruktør skal kunne trene deg ut fra ditt fysiske utgangspunkt, selv om du deltar i en gruppe. Det er ofte små justeringer og bevisstgjøring som gjør at du trener kjernemuskulaturen fremfor de ytre musklene.

Grunnprinsipper for øvelsene

I alle øvelsene prøver du å:

Puste inn gjennom nesen, utvid lungene og brystet ditt. Pust ut gjennom munnen, tøm lungene for luft. Tenk deg at ribbekassa er et trekkspill som utvider seg og lukker seg sammen med pusten din. Ikke pust ned i magen.

Ikke svai i ryggen ved å presse magen ut, prøve trekke magen inn, snøre korsettet eller «kneppe» navlen til ryggsøylen (tenk på ordet bellybutton!)

Slappe av i skuldrene, hold de vekk fra ørene og la brystet være åpent.

Les mer om øvelsene her.

Hvor bør jeg trene Pilates?

Det er et hav av tilbud når det gjelder Pilatestrening. Det eksisterer ingen krav til det å kalle seg pilatesinstruktør, og kvaliteten på treningen varierer deretter.

De fleste store treningssentre tilbyr Pilates, og flere av disse kan være bra. Gruppene er imidlertid store, og muligheten for tett oppfølging er mindre.

Hos de rendyrkete Pilatesstudioene er graden av den individuelle oppfølgingen bedre. Du vil da være del av en mindre gruppe på 4-12 personer, eller du kan eventuelt ta privatundervisning. De fleste instruktører på de rendyrkede studioene har lang utdannelse.

Her kan du trene med sertifiserte instruktører:

Ann-Elisabeth Solberg (Oslo) tlf. 99708786

www.pilatespilotene.no (Oslo)

www.pilatesstudio.no (Son/Oslo)

www.personligpilates.no (Oslo)

www.pilatesroom.no (Oslo)

Mette Løseth (Ålesundsområdet) tlf. 93008602

www.pilates-bodywork.no (Stavanger)

www.pilates.no (Bergen)

1 Trackback

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *