Ny markedsplass for frilansere

– Vi vil gjøre det enklere å publisere og selge tekst, bilder og film. Tanken er å bli en slags journalistikkens Airbnb. Det sier Jo Hansæl, som er en av grunnleggerne av nettstedet Byline Me.

bylineme

Teamet bak Byline Me. Fra venstre: Jo Hansæl, Neza Rangus, Jon Terje Hellgren Hansen og Peter Raaum. Foto: Byline Me

Byline Me er en plattform som kobler utgivere og frilansere. Journalister og bloggere kan publisere tekst, bilder og film, og med et par tastetrykk tilby det til potensielle kjøpere over hele verden. Samtidig kan medier på jakt etter innhold søke i saker som er lagt ut for salg, men også utlyse egne jobboppdrag. Gründerne håper at det nye nettstedet skal utvikle seg til å bli en verdensomspennende markedsplass for kjøp og salg av innhold.

Vil gjøre salgsprosessen enklere

Jo Hansæl forteller at han fikk idéen til Byline Me fra et vennepar i Italia.

– De er frilansere og har på mange måter en drømmejobb. De reiser mye, nyter god mat og vin, og skriver om sine opplevelser. Men de fortalte meg hvordan de hatet selve salgsprosessen, med å ringe rundt til redaksjoner og tilby sakene sine, sende e-poster og følge opp hvert enkelt salg. Jeg tenkte at dette måtte kunne gjøres på en enklere måte, forteller Hansæl.

Utviklet sammen med frilansere

Hansæl har vært med på å bygge opp flere teknologi- og oppstartbedrifter, og hadde nettopp solgt seg ut av et selskap da han fikk idéen om en slags markedsplass for journalistikk. Han fikk med seg flere samarbeidspartnere, og startet utviklingen av det som nå er Byline Me.

I tillegg til midler fra gründerne har Byline Me fått støtte fra blant annet StartupLab og Innovasjon Norge. United Influencers har en mindre eierpost, sammen med blant andre New Media Network.
Gründerne har fått innspill fra 120 journalister over hele verden under utviklingen.

Må vokse

I mars ble nettstedet lansert, og en god del journalister og medier har allerede registrert seg. Men Hansæl legger ikke skjul på at den store utfordringen fortsatt gjenstår: Plattformen må bli tatt i bruk av et stort antall mediehus og journalister verden over.

– I første omgang jobber vi mot det norske markedet, men vi skal vokse videre. Jeg er sikker på at en det er behov for en slik plattform for kjøp og salg av innhold, og håper at vår løsning er den som blir tatt i bruk i stor skala, sier gründeren.

Selg samme sak flere ganger

På Byline Me kan frilansjournalister registrere seg og laste opp saker de har for salg. Utgivere kan registrere hvilken type saker de er på jakt etter og få opp varsel når noe som kan være aktuelt legges ut. Når artikler, bilder eller film blir kjøpt, er det Byline Me som tar seg av betaling og rettigheter. 15 prosent av hver transaksjon går til Byline Me, mens frilanseren sitter igjen med resten.

Nettstedet kan ifølge Hansæl egne seg spesielt godt for nisje-journalister. Artikler om tema som helse, reise, sport, eller olje og gass, fungerer ofte like godt i en avis i utlandet som i Norge.

– Mye godt innhold blir bare brukt én gang i ett land, og kan med enkle grep tilpasses et annet marked. Det at en sak kan selges flere ganger gjør at en journalist totalt sett får bedre betalt for stoff som likevel er produsert, og utgivere får tilgang til innhold av høy kvalitet til en rimeligere penge, sier Hansæl.

Må tilpasses nye land

Nettstedet har lagt inn en enkel Google-oversetting av artiklene som er til salgs. På den måter får potensielle kjøpere et inntrykk av innholdet.

– Dersom en avis i Spania blir interessert i en sak skrevet av en norsk journalist, vil det kreve en profesjonell oversettelse og gjerne noe tilpasning av stoffet. Dette er i så fall noe journalist og utgiver går inn i en dialog om, forklarer han.

Bygget på tillit

Som på nettstedet Airbnb og Uber får de som tilbyr tjenestene sine på Byline Me anmeldelser. Medier i utlandet som ønsker å kjøpe noe fra en journalist eller fotograf kan på den måten se hvilken erfaring andre har gjort seg.

– En god anmeldelse fra et seriøst mediehus kan gjøre det lettere og tryggere for kunder i andre land å kjøpe noe fra en journalist, sier Hansæl.

Gründeren har følgende råd til frilansjournalister som vil forsøke å selge innholdet sitt gjennom Byline Me:

  • Lag en god profil: Legg inn et bilde og en bra presentasjon av deg selv. Informasjon om publiserte artikler og hvilken erfaring du har bør være med.
  • Portefølje: Last opp noen av arbeidene dine. Har du ikke saker tilgjengelig for salg, så legg inn eksempel på saker du har skrevet tidligere.
  • Invitasjoner: Ta kontakt med aktuelle kunder og presenter sakene dine for salg. Nettstedet gjør det enkelt å sende invitasjoner til registrerte kjøpere.
  • Gå gjennom «jobb»-delen der aviser og andre som ønsker å kjøpe innhold legger ut hvilke saker/jobber de kan være interesserte i. Kanskje finner du oppdrag som passer for deg og din nisje?
  • Ta kontakt: Både frilansere og de som ønsker å publisere stoff oppfordres til å ta kontakt med Byline Me-utviklerne om de har spørsmål. Hansæl sier at de er åpne for innspill og spørsmål, og er interesserte i kontakt med aktuelle brukere nå i utviklingsfasen.

 

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *