– Nettsiden er en selger som jobber for deg 24/7

Eksperter fra mediebransjen forteller hvor viktig det er for frilansere å ha et eget nettsted, hva det bør inneholde, og typiske feil som går igjen.

– En presentabel nettside er en enormt stor fordel, om ikke et absolutt must, sier designer Torstein Opperud som er utdannet Art Direc­tor fra Wes­t­erdals School of Com­mu­ni­ca­tion.

– Du kan tenke på siden som en selger som jobber for deg 24/7, og det gjør det enklere å sende inn tilbud til potensielle kunder siden du kan henvise dem til ditt domene, forklarer han.

Bruk tid på design

Selve designet er det som danner førsteinntrykket når kunder besøker nettstedet. Derfor er det viktig å ha et stilfullt oppsett med gode kontraster og en lett navigerbar meny.

– Ikke lag kreative løsninger som går utover brukervennligheten. Husk at kundene dine ikke vet på forhånd hvordan den superfancy navigasjonsløsningen du lagde faktisk fungerer, advarer Opperud.

Opperud.com

Opperud.com – et pent og ryddig design med en enkel meny og arbeidsprøver på forsiden.

Vis fram porteføljen din

Arbeidsprøvene dine er noe av det viktigste du har som frilanser. Dette var vi også inne på i forrige uke da vi skrev en artikkel om å legge ut kundeuttalelser og tidligere arbeid for å øke din troverdighet som frilanser.

Zomme.no – et eksempel på en tydelig og ren porteføljeside av frilanser Petter Sømme.

– Det er veldig viktig å vise til en god portefølje. Det er referansene som kundene mine ofte henviser til når de tar kontakt. Jeg føler det er det som fanger oppmerksomheten. Man er ikke bedre enn sine siste arbeid, sier Mia Holte fra Holte Design.

Opperud deler samme syn, og framhever også at det er essensielt å fokusere på det man faktisk vil vise frem, noe som kan variere fra yrke til yrke.

– Er man fotograf bør siden helt klart prioritere bildene og å vise fram disse på en god måte. For en produsent vil det kanskje heller være viktig å presentere informasjon, fakta om tidligere produksjoner og videoer. Jo mer «visuelt» yrket er, jo mer visuelt bør nettstedet være.

Bransjebetinget

Hvorvidt det er viktig at frilansere har sin egen hjemmeside kommer an på bransjen han eller hun er i, mener FHM-redaktør Martin Thronsen. Han sier at et informativt og pent nettsted kun vil påvirke ham dersom det er snakk om en designer som søker oppdrag, og ikke for eksempel en journalist.

– Da er det viktigere at vedkommende pitcher ideer fremfor ferdige saker, slik at vi kan vurdere og gi innspill allerede på idéstadiet.

De gangene han sjekker frilansnettsteder er det imidlertid også for å se etter arbeidsprøver og relevante referanser.

Espen Erfjell fra Play Reklamebyrå mener at det er vitalt at frilansere som søker oppdrag har nettsider.

– Jeg forventer at frilansere har en webside. Det er det første jeg sjekker når noen sender inn en søknad. Førsteinntrykket er veldig viktig og vil si mye om vedkommende, sier Erfjell, som er enig i at det er viktigere for noen typer frilansere å være synlige på nettet enn andre.

Husk kontaktinfo

Kontaktinfo er et must på en frilanserwebside for at potensielle kunder skal kunne nå deg. Opperud anbefaler at frilansere lenker til egen underside med utvidet informasjon i forhold til hva man kan finne på hovedsiden:

– På en dedikert side er det mye mer plass til informasjon enn for eksempel i headeren eller footeren. Da kan man ta med ting som kart og såkalte «vcards» (elektroniske visittkort som lar besøkende lagre all info ved et enkelt tastetrykk).

Designeren advarer frilansere mot å lenke til sine private Facebook-profiler da disse kan inneholde mye useriøst, og påpeker at det er viktig å skaffe seg en profesjonell e-postadresse.

Typiske feil

–  En vanlig tabbe er å investere altfor mye i en webside når arbeidene du har utført er for dårlige. Da har du prioritert feil, sier Holte, som i tillegg nevner at selvskryt helst bør unngås på en frilansnettside.

Opperud mener at en av de største feilene er å basere seg 100 % på flash. Det kan føre til kompabilitetsproblemer ettersom færre og færre bruker programvaren. Apples salgssuksesser iPhone og iPad har heller ikke muligheten til å kjøre flash.

– Det er en kardinalsynd å bruke kun flash i for eksempel menyen. Da bør man ha en fullgod alternativ løsning tilgjengelig, noe som vil føre til at man må bruke mye mer tid på å lage og oppdatere nettstedet, sier han.

Å legge ut tekst som bilder er en annen ting designeren fraråder.

– Dette gjøres ofte fordi man ikke kan kode ordentlig, men allikevel vil gjøre det selv, gjerne med en spesiell skrifttype. Tenk som Rema – det enkle er ofte det beste.

I tillegg retter Opperud fingeren mot gjentatte skrivefeil og eksterne gratisskript som innebærer reklame. Løsningene er henholdsvis stavekontroll og å bruke noen kroner på å kjøpe fullversjonen om det for eksempel skulle dukke opp en «innbakt» reklamelogo i bunnen av designet du skaffer deg kostnadsfritt.

Erfjell påpeker at uoppdaterte sider er blant feilene som går oftest igjen.

– Frilansere bør oppdatere sidene sine regelmessig og legge ut referanser til nye arbeid etter hvert som de blir gjennomført. I tillegg er det mange som sier at de kan alt mulig uten å vise det. Hvis du kan flash så bør du demonstrere det på siden din, sier han.

En kostbar investering

Webdesign er ikke billig. Tilpassede design laget av anerkjente utøvere kan gjerne koste fra 15 til 20 tusen kroner og oppover, mens du kan slippe unna med under halvparten hvis du får tak i noen med mindre erfaring og fartstid i bransjen.

Noen firmaer har også modeller der man betaler en startkostnad og betaler noen tusen årlig for en pakke som inkluderer oppdateringer av siden, domene og webhotell. Dette er ikke nødvendigvis så gunstig fordi du betaler mye over tid, men du slipper å måtte ta ansvaret for vedlikehold av noe du ikke behersker. Bare pass opp for selgerne som ringer og vil gi deg en gratis side. Du kan bli bondefanget, og ett av disse firmaene er blitt dømt for denne typen virksomhet.

Har du tid til overs og litt erfaring med hjemmesider så kan du likevel finne en billig løsning. Et domene koster ikke mer enn noen hundrelapper i året, mens både plattformen WordPress, tilhørende designmaler og eventuelle innstikk (som kontaktskjema) er helt gratis. Problemet er at gratismalene ofte må tilpasses ettersom de sjelden kommer akkurat slik du vil ha dem, og da må du åpne lommeboka om du ikke vet hvordan de kan modifiseres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *