Mer effektiv med Henry Ford-metoden og kjerneverdier

Vi kjenner alle følelsen av å aldri komme i gang, og innerst inne vet vi hvorfor: Vi utsetter det fordi det vil koste oss noen kalorier, og vi frykter kanskje at vi skal feile.

Det beste tipset er å identifisere denne mekanismen, og være klar over når du faktisk driver med aktiv utsettelse.

Når du blir bevisst, hjelper det å fysisk gå ut av rollen du befinner deg i. Reis deg opp og gå til et annet sted i lokalet. Hent utstyret du trenger for å starte på jobben.

Finn fram noe som legger ting til rette for at du kan starte. Flytt bordet på plass. Åpne skisseblokka. Begynn med noe så enkelt som å starte programvaren du faktisk skal bruke.

Handlingslammelse

Har du for mye å gjøre er det lett å bli overveldet og handlingslammet. Tips: Sett på en vekkerklokke, stoppeklokke eller kjøkkenur. Bruk Henry Ford-metoden, del oppgavene opp i små biter. Jobb i effektive etapper på 10 minutter, og ta to minutter pause der du reiser deg fra pulten og gjør noe helt annet. Kom tilbake til arbeidsplassen og gjør en helt annen oppgave i 10 minutter.

Ingen juksing!

På en time har du plutselig kommet mye lengre med hele fem oppgaver som hang over deg. Sjansene er store for at noen av dem ble ferdige og kan strykes fra lista.

Navigere etter kjerneverdier

For å unngå å gjøre unyttige ting, som å skyfle gjøremål fra punkt A til punkt B uten at det hjelper det grann, hjelper det å ha en klar prioritering i bunn. Papirflytting holder deg travelt opptatt, uten at du helt oppfatter hvorfor. Derfor må du få klarhet i hva du egentlig skal gjøre.

Å identifisere noen kjerneverdier du kan stake ut kursen etter, er viktig for å holde stø kurs både i jobben og privat. Du må forstå hvilke prinsipper som skal ligge i fundamentet ditt, og hvilke overbevisninger du skal prioritere etter.

Lager du en liste over prioriterte gjøremål uten å vite hva kjerneverdiene dine er, og dermed hvilke målsetninger du har, vil den spirke i alle retninger. Ikke aksepter prioriteringer uten mål og mening, selv om det gjelder den mest banale av gjøremålslistene dine. Også små oppgaver skal bringe deg nærmere målet, ellers er det ingen vits i å utføre dem.

1. Kjerneverdier er grunnlaget for hvordan du styrer livet ditt. Dette kan være noe så generelt som at «jeg skal drive med noe jeg liker å gjøre, så mye som mulig av tida jeg har til rådighet.» Eller «jeg skal ha det bra selv ved å gjøre noe for andre».

2. Du kontrollerer livet ditt ved å:

  • … prioritere handlinger…
  • … som kan hjelpe deg til å…
  • … organisere deg i forhold til tida du har til rådighet

3. Hver gang du er i tvil om du gjør noe som bringer deg i riktig retning, går du tilbake til kjerneverdiene dine og spør deg selv om du er på rett spor.

4. Hvis ikke: Forkast det. Ikke fortsett å tolerere, men ta styring og bli den som behersker situasjonen. Takk nei til oppdraget, gjør noe annet. Gjør det på en annen måte. Hvis du ikke kan gjøre noe med det, eier gjøremålet deg, i stedet for at du eier gjøremålet. Vurdér nøye om det til tross for dette er verdt å gå videre.

Har du tydelige kjerneverdier i bunn, blir det lettere å ta avgjørelser.

Dette er en forkortet og tilpasset smakebit fra «Frilans! En komplett håndbok for frilansere«. Foto: iStockphoto.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *