Månedens frilanser: Skuespiller og sanger Gunn Mogseth

Den kunstneriske friheten står i sterk kontrast til mangelen på økonomisk frihet for mange teaterfrilansere. Derfor er ikke Gunn Mogseth riktig sikker på om hun skal fortsette i samme spor som før.


Spaltetittelen «Ukas frilanser» har vist seg å være litt vel optimistisk, så fra i dag av går vi over til å kalle en spade for en spade. «Månedens frilanser» passer bedre. God påske!

Navn:
Gunn Mogseth

Bosted:
Trondheim

Alder:
32

Driver med:
Teater

Frilanser siden:
2003 deltid
2006 Heltid

Nettsider:
www.mogseth.no

Hva gjorde du før du ble frilanser?
Studerte

Har du vært fast ansatt?
Nei

Utdanning:
4 års utdanning innen instrumentalpedagogikk og utøving/musikkteater fra Musikkonservatoriene i Tromsø og Trondheim og 3-årig skuespillerutdannelse fra nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS).

Foretakstype:
Enkeltpersonforetak

Du blir omtalt som den «komplette frilanser» i et intervju med Kulturnett Trøndelag. «En artist med sterke kunstneriske og organisatoriske egenskaper, en skuespiller og sanger som gjør sine egne avtaler, legger egne turneer og produserer egne forestillinger. Er det den komplette frilanstilværelsen som passer personligheten din best?
Evnene passer nok godt, men ikke personligheten. Jeg hadde helst hatt en tryggere tilværelse økonomisk og i forhold til goder som sykedager og slikt som fast ansatte har. Har også behov for mindre reising.

Hvordan tenkte du da du begynte for deg selv?
Jeg ønsket å leve ut ambisjonene om å jobbe som skuespiller og fordi jeg hadde noen ideer til prosjekter jeg gjerne ville ha gjennomført.

Greier du å matche inntektsnivået fra din tidligere stilling og det en fast ansatt ved et regionsteater tjener?
Nei.

Organisasjonene for utøvende kunstnere ser helst at alle medlemmene har faste jobber og faste inntekter. Er det egentlig verdt å jobbe for at alle skal ha fast jobb ved kulturinstitusjonene og i ensembler?
I forhold til livskvalitet hva angår inntekt og ordnede forhold – ja! I forhold til kreativitet og utvikling av egne ideer – ikke nødvendigvis. Det er ikke sikkert teaterfeltet blir like spennende og bredt med alle i faste stillinger.

Hva jobber du med for tida?
Studerer og tar oppdrag. Har en forestilling jeg reiser litt med, og «spel» til sommeren. Har litt lite oppdrag denne våren.

Fra Korsvikaspillet, med Øyvind Brandtzæg. Foto: Idar Lind.

Oppdraget du drømmer om å få?
Vanskelig å si.

Prosjektet du drømmer om å skape på egen hånd?
Har en drøm om å få realisert en musikk- og/eller teaterproduksjon som bygger på en historie fra min egen slekt. Har jobbet en del med den, men kun på idéstadiet. Kan ikke si så mye mer om det nå, men jeg har det ikke travelt. Det viktige er at den blir en godt produkt og det er heller ikke nødvendig å sette den ut i livet hvis jeg ikke føler at det blir gjort på en helt riktig måte.

Hva vet du nå som du skulle ønske du visste da du startet for deg selv?
Jeg vet at det er mye arbeid med å administrere, produsere, skrive søknader, selge o.s.v. Det visste jeg forsåvidt på forhånd, men det jeg vet nå, er mer hva jeg synes om det. Jeg har vært heldig, men jobbet veldig hardt.

Andre typiske problemstillinger som dukker opp når man møter oppdragsgivere og samarbeidspartnere som frilansskuespiller? Hvordan løser du dem og hva må man være på vakt mot?
Lønn/honorar er et gjengående tema. Ikke la oppdragsgivere komme unna med å tilby deg lav lønn bare fordi de og du vet at det er mange som er villige til å gjøre jobben gratis eller til for lavt honorar. Oppdragsgivere MÅ læres opp til å betale det det koster for profesjonelle utøvere!!

Er mulighetene på skuespillerarenaen bedre i dag enn for noen år siden eller er konkurransen skjerpet? Hvorfor?
Den kulturelle skolesekken har gjort markedet bedre. Utfordringen er at det er mange om beinet. Det blir flere utdanningsmuligheter og dette fører til stadig flere godt kvalifiserte utdannede skuespillere. Dette er bra, men gjør selvsagt konkurransen hardere.

Det blir en del kontorarbeid, søknadsskriving osv. når man jobber som deg. Henter du inn hjelp?
Nei, jeg gjør alt selv.

Har du kontor og/eller fast øvingslokale?
Nei, men låner gratis kontor av kontakter av og til.

Du har skaffet deg profesjonelle nettsider. Hvor viktige er de for jobben din?
Jeg tror ikke nettsidene har konkret ført til nye jobber, men det er viktig fordi det sier noe om at jeg driver profesjonelt og den gir informasjon på en lett tilgjengelig måte. Jeg hører ofte at folk har vært inne på siden min og at de liker den, er imponerte over den etc.

Hva baseres priser og honorarer på i ditt fagområde?
Sjelden på tariff i frilansverdenen. Den kulturelle skolesekken er litt «Texas» på dette området – med forskjellig politikk fra fylke til fylke.

Innen det frivillige kulturliv baseres det på hva man krever og hva de er villige/har mulighet til å betale. Her må man av og til utvise litt skjønn. De fleste frilans-skuespillere jeg kjenner har ikke råd til å si nei til oppdrag med mindre det kolliderer med andre betalte oppdrag. Har inntrykk av at de fleste friteatergrupper følger tariff.

Skriver du kontrakter før du tar oppdrag og når du hyrer inn medhjelpere?
Ja.

Har du noen tips til frilansskuespillere som opplever dødperioder der inntektene stopper opp?

  • Ta gjerne oppdrag som er relaterte til det du driver med/ønsker å drive med.
  • Ta oppdrag innen andre virksomheter om mulig. Som skuespiller kan du alltids lære noe, enten det gjelder kunnskap og ferdigheter innen et fag eller kunnskap om mennesker.
  • Ta kontakt med kjente som kan hjelpe deg.
  • Bruk tida til å øve og trene, eller til å utvikle nye ideer.
  • Ta kontakt med NAV. Det er ingen skam å motta dagpenger. Jeg vet om flere profilerte skuespillere som har gjort det i perioder.

Tar du jobber du egentlig kunne tenkt deg å slippe?
I liten grad, men det hender.

Fra «Konsertmysteriet». Foto: Kristin Storvig.

Hvor går veien videre for deg framover?
Er i en vurderingssituasjon nå – enten prøve å finne fast arbeid inne kultur/kunst, eller satse sterkt på å utvikle nye produksjoner og egen virksomhet. Kanskje også begynne å holde foredrag inne mine sterke områder.

Er du fremdeles frilanser om 10 år?
Tror ikke det.

Hva er det beste med å være frilanser?
Frihet til å gjøre det en selv har mest lyst til. Baksiden er at man kanskje ikke har frihet økonomisk og i forhold til å kunne ta ut ferie/fri.

Og når går du skikkelig lei?
Når jeg har masse søknadsarbeid eller regnskapsarbeid. Eller i perioder jeg har litt for mye å gjøre.

Et par tips på tampen, til nye skuespillere som vil og skal jobbe frilans?
Ikke vik fra drømmen din! Stå på, finn ut hva som er dine kjerneverdier og styr etter dem, utform mål og planer for å nå disse målene. Ikke gi deg selv straff om du ikke klarer å nå dem. Jobb hele tiden med å gi deg selv motivasjon og belønn de selv for det som går bra. Ta kontakt med folk som kan gi deg oppdrag. Ikke vær beskjeden. Jobb med å bygge opp deg selv mentalt, det er krevende, men gøy. Bli kjent med folk.  Pass på å hvile når du trenger det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *