Leder: Hvor dumme tror de kidsa er?

Da jeg var liten hadde de premier i tegnekonkurransene. Nå har vi jammen fått «konkurranser» uten premier.

Faksimile av Shit Skateboard Company sine nettsider.

Jeg elsket tegnekonkurranser, og sendte inn så ofte jeg kunne. En gang vant jeg en gummibåt fra en kjent peanøttprodusent. Stor stas. Jeg var 9 år. Neste gang vant jeg 5000 kroner fra produsenten av en frokostblanding jeg hadde spist på ferie i dejlige Danmark. Jeg kunne kjøpe meg mitt første seilbrett. Stor stas igjen.

Forleden var jeg tilfeldigvis innom nettsidene til det rogalandske skateboardkompaniet SHIT, og så at de hadde gående en «design contest» for t-skjorter.

Greit nok, men hva var premien? Honoraret? Royalties? Ett eller annet for å belønne de flinkeste kidsa som sender inn? Det sto det ikke noe om.

Det dreier seg visst om en kontinuerlig konkurranse, der Shit-gutta tar imot det de kan få inn til enhver tid, og velger ut hva de vil bruke.

Av ren nysgjerrighet sendte jeg en mail og spurte.

Svaret kom:

Hei Atle.
Premien er fame, en fantastisk CV og realisering av ide og design til produkt som når ut i markedet og får omtale i flere store medier. Pluss en får sitt eget eksemplar i tillegg.

Håper du synes prosjektet er spennende og at du kommer med noen flotte bidrag!

Flere store medier og en «gratis» t-skjorte. No shit!

Men tjener ikke Shit Skateboard Company penger på disse t-skjortene? Eller gir de dem bort til inntekt for fattige skatere i Burkina Faso?

Ta en kikk på disse argumentene fra forfatter og filmskribent Harland Ellison før du leser videre:

La meg nok en gang minne om det franske nettstedet Lafraise.com, som ble solgt til Spreadshirt for to millioner euro for et par år siden. Den unge gründeren kunne heve sjekken og nyte livet. Men hvem var det som la grunnlaget for suksessen? Jo, de mange tusen unge designerspirene som hadde levert titusenvis av gratis bidrag til den evigvarende t-skjortekonkurransen. Og attpåtil kjøpt t-skjortene som kom gjennom nåløyet og ble trykket.

Kidsa så ingenting til milliongevinsten. Men Lafraise.com hadde i det minste pengepremier til de beste bidragene. Bortsett fra de få som vant, hadde alle jobba gratis. Og det fortsetter de med den dag i dag, selv etter at et multinasjonalt selskap har overtatt.

Ville du jobba dugnad for The Coca Cola Company? Neivel. Så hvorfor jobbe gratis for Spreadshirt?

Shit skateboards er riktignok en fersk bedrift, men de har da budsjetter de som alle andre som driver bisniss. De tar 499 kroner for ei t-skjorte i nettbutikken. Noen som vil jobbe gratis til inntekt for kjipinger som ikke engang unner deg en skikkelig premie?

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *