Leder: Tøffere tider for illustratører

To profilerte avistegnere mister jobben, mens andre illustratører melder om at blant annet forlagene presser prisene ytterligere ned. Krisetidene gjør hverdagen tøffere for illustratørene.

Interessant kortrapport fra innsida av illustrasjonsmiljøet: Tøffere tider for illustratører

OPPDATERT 28.3. 2009: Grafill Illustrasjon har fjernet blogginnlegget. Se mer om dette i kommentarfeltet nedenfor.

hansson_illustrasjon

Grafills illustrasjonsgruppe skriver at forlagene blant annet har begynt å navngi andre illustratører man er i en anbudssituasjon med, i håp om å presse prisene ytterligere ned. Mange av de mest brukte illustratørene har ikke hatt oppdrag i det hele tatt i 2009, ifølge bloggen.

Min egen erfaring som frilansillustratør de siste to månedene er at jeg har fått flere henvendelser fra nye og ukjente kunder, som ber om priser. Dette kan selvsagt være helt tilfeldig, men det kan også være at de leter etter illustratører som selger seg billig. De fleste hører jeg aldri noe mer fra, og jeg regner med at det er fordi jeg ikke selger meg billig nok.

Jeg har også den siste måneden mistet et oppdrag for et av de store forlagene, fordi internett-byrået som skulle gjøre tegningene mine om til en nettside i Flash overtalte forlaget til å la deres egen designer lage illustrasjonen også. Dette skjedde etter at alt var avtalt, jeg ventet bare på en detaljert bestilling. Det vil si at forlaget ombestemte seg cirka to dager før jobben skulle starte.

Mitt inntrykk er at denne typen kunder er lette for web-byråene å manipulere, fordi de ikke har peiling på verken verken internett, Flash, eller noe som helst annet som går ut over de de tradisjonelt har drevet med – trykte produkter.

Hvilke erfaringer har du med frilansmarkedet i din bransje den siste tida? Skriv i kommentarfeltet under!

Illustrasjon: Atle Hansson, publisert i Fri Flyt

9 kommentarer

  • Dette er sjokkerende! At bransjen skal ta på seg den hatten og gå rundt å «vite» er gammelt nytt, men at det har blitt så utspekulert?!

    Jeg ser nå at det hadde vært lurt å bruke arbeidskontrakter mer enn noen gang. (note to self.)
    Men etter en slik kontrakt, kan de fremdeles backe ut?

    Jeg har selv merket nedgangen. Det tar på.
    Norge er fremdeles et ungt landt når det gjelder å se verdien i å la folkene som er flinke på det de gjør, gjøre de de gjør.

  • Hansson sier:

    Grafills Illustrasjonsgruppe har fjernet blogginnlegget av en eller annen grunn, for etter det jeg har fått vite å diskutere saken i styret. Hvorfor denne informasjonen trenger å bli diskutert skjønner jeg ikke, men det stod altså at flere avistegnere mister jobben (blant andre Per Elvestuen/Peel som tar sluttpakke og forsvinner fra Dagens Næringsliv).

    Når det gjelder kontrakten på mitt eget oppdrag som jeg mistet, var vi ikke kommet så langt, fordi forlaget ikke helt hadde klart for seg akkurat hva og hvor mye de skulle ha. Jeg ventet derfor på å få oversendt detaljene. Etter signering ville det ikke være mulig for dem å backe ut uten å betale et annulleringsgebyr, eller en prosentdel av totalprisen hvis arbeidet var påbegynt. Vi hadde en muntlig avtale (e-post) om at et oppdrag ville komme og at jeg hadde tid og lyst til å ta det. Så selv om forlagets handlemåte kan forstås (samle hele jobben hos én samarbeidspartner) var den en smule usportslig.

  • T. Fosse sier:

    Jeg er selv illustratør og har levert illustrasjoner til alt fra blader (vitser, tegneserier) og bøker (barnebøker) til utbygging av basseng (arkitektur).
    Generelt har jeg opplevd at det er vanskelig å slå igjennom som illustratør fordi det er alltid noen som kan svinge seg rundt og sette noen streker ned på papir. Men så får man også hva man betaler for…
    Jeg har derfor måttet se meg nødt til å utvikle meg på andre områder og Flash-utvikling er bare et av andre områder jeg har rettet fokuset mot. Jeg prøver fremdeles å selge meg inn som illustratør, men det virker som om ganske mange (alle??) mener at det ikke bør ta mer enn 10 minutter å koke sammen en tegning og vil således ikke betale for mer enn 10 minutters arbeid.
    Argumentene er ofte de samme…: «Er jo bare å google seg frem til en tegning å bruke den.», «Jeg kjenner en kompis som gjør det for en slikk og ingenting», etc…
    Og da sitter jeg der og spør meg selv: «Hvorfor F**N kommer du til meg da og spør om jeg kan levere en tegning??»..
    Det er fristende å da selge seg billig bare for å få inn litt kroner.. Men 3 dager med jobb er vel mer verdt enn 500,- kr… eller?
    Ytterligere opplever jeg også at mange av kundene mine stiller seg uforstående til Åndverksloven og flyr i flint når jeg prøver å forklare dem at de har kjøpt en tjeneste til et bestemt formål og ikke selve rettighetene til tegningene…
    Så hva skal man gjøre egentlig?
    Det er dog bare én ting å gjøre… Selvom mange illustratører (og andre kreative mennesker også) stort sett er konkurrenter, så er vi nødt til å stå sammen. Vi er stolte av det vi gjør og vi gjør det med sjel og følelse.. Og det blir så feil når andre ikke vet å sette pris på at vi faktisk lever for vår kreativitet.
    Om vi klarer å stå sammen og ikke la oss friste til å selge oss billig vil vi kunne få et mer stabilt marked for det vi holder på med. Det finnes mange typer stilarter vedr tegninger og det finnes svært få som passer til alt.
    Det finnes fjortiser som selger tegninger (sjela si??) for en femtilapp.. De vet jo ikke bedre… Bestill tegningen igjen av samme fjortisen om 10-15 år for samme beløp.. Og han/hun vil bare le og riste på hodet..
    Vi tjener ikke millioner på dette.. Enkelte gjør, men jeg vet at det er svært få.. Det handler om å kunne tjene til livets opphold.. Det handler om gjensidig respekt.. Og det blir vanskelig å respektere en kunde (og enda vanskeligere er det jo å ta kunden seriøs) når han/hun hele tiden skal ha ting til spotpris uten å gi noe tilbake..
    Vi må stå sammen. Vi må tørre å ta vare på den siste rest av selvrespekten vi har igjen etter mange år med vingling.. For det vil komme en dag hvor vi ikke lenger har mot til å løfte hodet og se oss selv i speilet når vi våkner om morgenen for å ta fatt på en ny dag…

    T. Fosse
    (alias LURK)

  • Hansson sier:

    Hei LURK og takk for at du delte tankene dine med oss. Jeg kjenner igjen alt du skriver fra min egen hverdag som illustratør. Dette med at vi må stå sammen er noe jeg har tenkt på en stund. Det er viktig, men jeg har inntrykk av at det så langt har vært minimalt med samhold internt i frilansermiljøet. Ved å synliggjøre utfordringene våre og offentliggjøre informasjon som den Grafill Illustrasjon la ut på bloggen sin, vil bevisstheten og samholdet ganske sikkert øke. Det var også dette jeg ville bidra til ved å opprette Frilansinfo.no og skrive Frilansboka. Det er veldig gledelig hvis utfordringene vi møter i disse dager greier å tenne et engasjement hos alle dere der ute. Målet må være at vi kommer styrket (og samlet) gjennom krisa. Ikke glem at det har vært dårlige tider før, og at ting alltid vil gå litt i bølger og daler. Stå på, utvikle ferdighetene, og tenk kreativt!

  • remjul sier:

    Enig i alt her. Freelancere burde stå sammen.
    Og lykke til til alle med alt! 🙂 hehe

  • Hansson sier:

    Her er litt om hva som foregår i USA for tida (les kommentarene også): Don’t call me!

  • A.B.Amble sier:

    En utfordring kan være at nå er tilveksten av nye illustratører/grafiske designere veldig høy. De grafiske/formgivende fagene har vært veldig populære de siste årene, og nå snart er det en ny bolk av jobb-kåte og uerfarne grafikere som kommer til.

    Disse uetablerte individene er et bytte i et marked som hungrer etter billige, men brukandes illustrasjoner. Tror det kan være bra å spre saken i flere kanaler. Trykte eller web. Jeg har selv fått forespørsel der prisen jeg forlangte var «et uaktuelt prisestimat». Godt å ha noen oppdrag i back-up!

  • H.Wedø sier:

    For en halvfersk illustratør er det mange utfordringer rundt det med prissetting. Det virker som om flere og flere kunder ønsker å bruke illustrasjoner på nett i tillegg til trykksak, UTEN tillegg i sats.

    Jeg er oppe i et slikt dilemma nå. Bør man i disse krisetider bryte med et prinsipp for å beholde kunden eller bør man stå på sitt? For en erfaren frilanser med oppdrag i kø, er jo dette en smal sak. For en utøver med mindre fartstid, er ofte løsningen å «svelge noen kameler» for å få en jobb. Innspill?

  • Hansson sier:

    Vanskelig å si hva man bør gjøre, men jeg tror vel personlig at man neppe mister kunder ved å være litt bestemt angående priser. Så lenge man får jobben gjort og leverer kvalitet. Kunder vil alltid prøve å presse priser, det er naturlig. Vår oppgave er å gi dem motstand. Angående publisering på nett i tillegg til papir kan du fortelle oppdragsgiveren at de tre største avisene i landet rutinemessig betaler 25-50% ekstra for publisering av et foto på nett i tillegg til papir. Hvorfor skulle ikke dette gjelde illustrasjoner også?

    Nettsidene er nå egne medier med egne AS som står bak, så det skulle bare mangle at man ikke får betalt for begge publiseringene. Nettsidene tjener forøvrig gode penger på annonser og har en egen leserkrets (VG nett har over en million lesere i døgnet), så at dette er en «ekstraservice» til leseren er et foreldet argument.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *