Derfor må du skille jobb- og privatmail

Privatlivet har ikke noe å gjøre i e-postkontoen du bruker i frilansjobben. Og ikke bruk privat e-postadresse til noe som har med jobb å gjøre.

Spam

Kundene dine har ikke lyst til å bli venner med deg på datingnettverket Badoo. Heller ikke på andre obskure sosiale nettverk, som f.eks. Twoo.

Når disse systemene først har fått kloa i e-postadressene du vært uprofesjonell og gitt dem tilgang til, så gir de seg ikke heller. De sender nye e-poster i ett kjør. Forbanna irriterende for prosjektlederen i reklamebyrået du jobba for i januar.

Navnet ditt er nå forbundet med irritasjon.

Det er også meget sannsynlig at kundestøtte hos DNB eller Komplett ikke kommer til å akseptere invitasjonene du ukritisk sender til hele adresseboka di fra LinkedIn.

For ikke å snakke om russiske virusvarianter som sender seg selv til forlagsredaktøren du akkurat har signert en oppdragskontrakt med.

Og så har vi pressemeldinger. Greit nok når de treffer målgruppa, men når du som en annen idiot sender de til samtlige 1238 personer i kontaktlista på hotmailen din (inkludert kundekonsulenten din i forsikringsselskapet) ber du om å bli ignorert.

Og merket som spam.

Simen Knudsen is still waiting for you to join Twitter…

Virkelig?

Det er ikke sånne e-poster de som betaler deg vil ha fra frilanserne sine. Skjerpings.

Simen Knudsen is still waiting…

 

3 kommentarer

  • Ingrid sier:

    Jeg separerer jobb- og personlig mail, men viderekobler den ene til den andre for å holde orden. Bør dette også unngås?

  • Spørsmålet er hvor kontaktene dine ligger lagret, altså de kontaktene som har med jobben å gjøre. Hvis du får et virus i hotmailen eller gjør noe annet «dumt» privat, er det viktig at du ikke utsetter jobb-kontaktene dine for dette. Så lenge alle kontaktene lagres kun på jobbmailen går det bra. Fordelen med å gjøre slik du gjør er at du ikke mister viktig mail hvis du f.eks. mister tilgang til jobbkontoen din (hackere får tilgang, stenger deg ute, ingen svarer på kundeservice hos gmail… osv.). Da er det greit å ha kontaktene dine lagret et annet sted i tillegg slik at du kan varsle alle raskt om at du har måttet bytte e-postadresse.

  • Ingrid sier:

    Takk for svar! Jeg har en hotmail-konto med alle mine private mailer og kontakter, hvor alle innkommende mailer videresendes til jobbmailen min, som jeg bruker mest. HIttil har jeg ikke hatt noe problem med det, men det du skrev får meg til å vurdere å viderekoble dem motsatt vei, så jeg får beskyttet jobben min.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *