Kundeuttalelser for å øke din troverdighet som frilanser

Med positive kundeuttalelser på nettstedet ditt kan du skaffe deg konkurransefortrinn i bransjen.

kundeuttalelser

Spontane tilbakemeldinger på e-post passer bra på nettstedet ditt. Husk å be om lov til å legge dem ut. (Illustrasjon: Skjermskudd.)

Mange internettbrukere benytter seg av nettet til å finne ut hvor man bør handle produkter og tjenester. Ifølge en studie fra USA undersøker 58 prosent av alle amerikanerne nettet før de skal kjøpe noe, og hele 72 prosent av de som bruker det fast gjør det samme. Det er først og fremst sammenligning av priser, kvaliteten på varene og brukererfaringer som sjekkes nøyest.

Hvis vi overfører denne tankegangen fra salg av varer til salg av frilanstjenester, vil dine tidligere fornøyde kunders uttalelser være med på å øke salget. Dette vet alle som har fått nye kunder via allerede eksisterende  kontakter.

Har du fått oppdrag av store eller mellomstore bedrifter og lager en bra side der du viser hvem de er, så vil det definitivt gi deg mer tyngde som frilansaktør. Men det trenger ikke være Coca-Cola, det er bedre med en referanse fra en ukjent kunde enn ingen referanse. Hvis en potensiell kunde står på vippen mellom å hyre inn deg eller en rival som ikke har noen referanser, vil valget som regel være enkelt.

– Brukererfaringer en en essensiell ingrediens på bedrifters nettsider, spesielt for de foretakene som ønsker å ha en fordel ovenfor konkurrentene, skriver DigitalVisitor.com.

Opprett en tilbakemeldings-side

Det første du må gjøre er å legge til en tilbakemeldings-side på ditt firmanettsted. Denne siden bør inneholde følgende informasjon:

  • Minst to positive uttalelser til å begynne med (jo flere, jo bedre)
  • Fullt navn på kunden som har avgitt tilbakemeldingen
  • Navn på bedriften vedkommende jobber for
  • Lenk gjerne til prosjektet du jobbet med fra denne omtalen hvis mulig, slik at besøkende kan se hva kunden din var fornøyd med
  • Husk å ta skjermdump av nettsteder du ikke har kontroll over hvis du f.eks. har bidratt med design eller webutvikling, da arbeidsprøvene dine fort kan forsvinne eller bli endret over tid.

Et annet tips er å be kunden om å få bruke et bilde av vedkommende, eventuelt lage det som et lite intervju. Mulighetene er mange. Jo tettere på en eksisterende kunde en potensiell kunde kommer, desto større blir tiltroen til deg.

Det er imidlertid viktig at det ikke ser falskt ut, men at det er en overbevisende uttalelse. Ta derfor vare på hver uttalelses personlige preg, muntlige/skriftlige stil, og så videre.

Her er et eksempel på en tilbakemelding av den typen som noen ganger kommer spontant på e-post etter utført oppdrag. Selv om den er kort er det mer enn nok til å vise dine styrker som frilanser og at du har fornøyde kunder.

Dette ble kjempebra <navn>, enda bedre enn vi hadde sett for oss, og i tillegg raskt levert. Tusen takk!

<Navn og tittel på kunde>, <Bedrift>. <URL til prosjektet>

Få tak i brukererfaringer

Mens store butikker ofte har et nettskjema hvor et stort antall kunder legger inn sine erfaringer selv, er realiteten en annen for de fleste frilansere. Det kommer sjelden roser på døra, og ofte kommer det ikke skryt på e-post heller. Det betyr ikke nødvendigvis at du har gjort en dårlig jobb, men at kunden har det travelt.

  • Ta kontakt med kunder i etterkant av en fullført jobb, og spør om de kan gi deg en uttalelse som du kan bruke på nettstedet ditt.
  • Spør om du kan bruke sitatet på nettsiden din hvis en kunde skryter muntlig av arbeidet du har utført.
  • Dersom du har en stor strøm av kunder og forventer at en del av dem vil legge igjen tilbakemeldinger på egenhånd, så kan dette WordPress-innstikket gjøre susen. Du kan gjerne lenke til dette i en e-post når du har levert tjenesten din. Det er viktig å ordne opp privat med kunder som ikke er fornøyde. På den måten får du både sørget for å holde oppdragsgiverne tilfredsstilte, samtidig som «tilbakemeldingsporteføljen» på nett ser bedre ut med flere positive tilbakemeldinger.
  • Et tips for å motivere kunder kan være å utlove en link til deres nettside på tilbakemeldings-siden i bytte mot positiv feedback.

Husk å ikke virke desperat når du jobber med å innhente uttalelser. Det er viktig å ha et tett bånd til kundene, og masing kan gjøre forholdet dårligere. Ikke kom i en situasjon der folk føler seg forpliktet til å gi deg en kundeuttalelse.

Gjør tilbakemeldingene synlige på forsiden

Hvis du gjør en formidabel innsats i å lage en solid portefølje, vil arbeidet være forgjeves dersom du gjemmer bort tilbakemeldingene i en underside på nettstedet. Uttalensene bør være synlige på forsiden. Dette kan imidlertid ta en del plass, så det kan kanskje være smart å legge inn en plugin som roterer noen få tilbakemeldinger.

Et annet triks kan være å legge ut en tilbakmelding fra en av de største kundene i margen av siden, med lenke til resten av kundeuttalelsene.

Lag din egen kundeliste

Det er også mulig å vise fram porteføljen av kunder uavhengig av om de ønsker å vurdere arbeidet ditt eller ikke. Bruk gjerne kundenes logoer (be om tillatelse!) og vis eksempler på det du har gjort for dem. Dette vil på samme måte som kundeerfaringene gi deg mer troverdighet. Forskjellen er bare at du lister opp kundene selv, uten å motta noen tilbakemelding fra dem. Men husk at du noen ganger har taushetsplikt ifølge kontrakten. Ikke alle firma ønsker å la verden få vite at de kjøper inn konsulenttjenester, og hvem de kjøper dem fra.

Du bør forøvrig kontraktfeste så ofte du kan at du får lov til å bruke kundens navn og arbeidsprøven på nettstedet ditt og til egenpromotering.

Del gjerne med oss i kommentarfeltet dersom du har erfaringer med denne typen markedsføring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *