Gir du deg selv en illusjon av suksess?

Får du stort sett alle jobber du gir pristilbud på? Vinner du ofte anbudsrunder? Da gjør du kanskje noe feil.

Selv om det er veldig viktig å ha tro på seg selv, er det en nyanseforskjell mellom å «ha tro» og «tro at». Hvis du tror at du er god fordi du har mye jobb må du kanskje tro om igjen.

Og dette har ikke noe med Janteloven å gjøre.

Superfrilanser

Fantastisk er bare en bonus

Det er selvfølgelig mulig at alt er på stell. At prisene dine er der de skal være, at du jobber passe mye i forhold til det du får igjen for det, og at du vinner tilbudsrunden fordi du simpelthen har uimotståelige arbeidsprøver å vise fram. Du er kanskje helt fantastisk, noe som gjør at kunden velger deg. Men hvor mange kunder kjenner du som ikke er opptatt av pris?

Mange bedrifter er i hovedsak opptatt av pris. Hvis kvaliteten er fantastisk tar de det med som en bonus. Det viktigste for mange oppdragsgivere er å få jobben gjort smertefritt og uten å sprenge budsjettet. Det er derfor fort gjort å lure seg selv til å tro at et nytt oppdrag er en indikator på suksess. Men hvis du får ja hver gang du presenterer en pris, er det godt mulig at prisen du presenterte var for lav.

Normalt at kunder sier nei takk

Riktige priser gjør at du vil miste noen kunder. Det er slik det skal være, det er normalt. Du bør ligge på offensiven og være med på å presse prisnivået oppover. Får du jobber kastet etter deg bør det ringe en bjelle.

Hvis du er nødt til å konkurrere kun på pris for å få jobber, har du ikke klart å posisjonere deg i forhold til kvalitet eller andre faktorer. Gjør det til en vane å få fram tidlig i prosessen at du ikke er av de billigste frilanserne, men at dette gir deg rom for å levere bedre kvalitet.

Høyere priser legger forholdene til rette for skikkelige arbeidsprosesser der du faktisk har tid til å tenke for kunden din. Skulle det oppstå småting underveis slipper du å ta ekstra betalt eller plage kunden med spørsmål, du har tid og budsjett til å fikse problemet selv. Mange oppdragsgivere vil takke deg for å gi dem fred.

Finn balansepunktet

Alle frilansere bør tape en del av tilbudsrundene de er med på. Taper du alle, er du for dyr (eller eventuelt for dårlig). Taper du aldri, er du for billig. Dette endrer seg ikke så mye selv om du er genial, for selv genier får av og til nei fra kunder som synes de likevel er for dyre (og muligens også for pompøse).

Finn det optimale skjæringspunktet mellom riktig pris og riktig antall nye oppdrag/kunder. Less is more. Mindre arbeid til høyere pris gir bedre livskvalitet. Mer penger per jobb betyr mindre jobb før du har til salt i spaghettien.

Fordeler med bedre betalte kontrakter:

  • Du får kunder som ikke er så kjipe på kronene
  • Økt spillerom for å levere bedre kvalitet
  • Naturlig måte å sile kunder på
  • Større sjanser for å unngå problemkunder
  • Bedre problemløsning for kunden
  • Tid til uforutsette hendelser uten at budsjettet sprekker
  • Høyere profittmargin gir firmaet økt vekst
  • Mulig å hyre inn bedre underleverandører mens du konsentrerer deg om å utvide bedriften
  • Færre arbeidstimer gir fysisk og psykisk overskudd til å yte bedre
  • Økonomisk og tidsmessig overskudd til å reinvestere i faglig utvikling

Illustrasjonsfoto: Claudia Dewald, Istockphoto.

1 kommentar

  • Einar sier:

    Stemmer på en prikk dette Atle. Kundene som er meste knipne pengene er ofte de samme som klager på bagateller i etterkant.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *