Hvordan fakturere utlegg oppdragsgiver skal dekke

Billetter, parkering, hotellregninger. Ting og tang du betaler for, og som det er avtalt at oppdragsgiver skal dekke. Hvordan skal du fakturere dette?

Mange tror at de må lage en reiseregning, slik du kanskje måtte gjøre da du var fast ansatt. Men det er ikke noe krav om reiseregning i enkeltpersonforetak. Det er likevel en grei måte å stille opp utgiftene for en reise, før du fører den i regnskapet.

Husk at enkeltpersonforetak ikke kan kreve fradrag etter statens faste satser. Du må i stedet legge fram kvitteringer for alle utgiftene.

Reise

Bruke påslag

Du trenger ikke å vise kvitteringer til oppdragsgiveren. Det holder å oppgi hvor mye de skal betale, evt. lage en oppstilling over prisen på hvert enkelt utlegg, hvis de krever det.

Og hvem sier at du er nødt til å be om 100 kroner hvis billetten kostet 100 kroner? Du kan godt ta et påslag og kreve 300 kroner. Å ta risikoen med å legge ut penger for en oppdragsgiver er en sørvis som skal honoreres. Banker låner ikke ut penger uten å ta seg betalt for tjenesten. På samme måte bør ikke enkeltpersonforetaket ditt ta på seg å «låne» penger til oppdragsgiveren uten å fakturere det.

De fleste kunder vil også være fornøyd med å få vite at summen du krever gjelder reiseutlegg. Du trenger ikke å spesifisere at det var 30 kroner til parkometer, 170 til taxi og 1000 til flybillett. Bak inn et prispåslag og skriv «Reiseutlegg kr 1850». Ferdig arbeid.

Ta utlegg inn i prosjektprisen

I kontrakten du skriver med oppdragsgiveren kan du like gjerne anslå totalbeløpet for utlegget som kommer. Billettpriser og hotellutgifter kan sjekkes på forhånd, materialutgifter eller produksjonskostnader kan det også gjøres ganske nøyaktige overslag på.

Pluss på en grei buffer og ta totalprisen med i kontrakten. Ta eventuelt med et forbehold om endringer hvis et slikt variabelt utlegg blir større enn antatt.

Skal alltid ha MVA

Alle priser du skal viderefakturere skal tillegges full merverdiavgiftssats, selv om billetten du kjøpte bare hadde 8 prosent moms. Vilkåret er at firmaet ditt er MVA-pliktig. Du skal bruke råprisen uten moms som utgangspunkt for den nye prisen, og legge til 25 prosent MVA på toppen.

Hvis firmaet ditt ikke er MVA-pliktig må du bruke prisen inkludert moms som utgangspunkt for hva kunden skal betale, og du plusser naturligvis ikke på mer moms på toppen. Et prispåslag er anbefalt, som før.

Ta godt betalt for kjøring

Selv om statens sats for kilometergodtgjørelse er kr 3,90 nå i 2012, betyr det ikke at denne prisen faktisk dekker kostnadene dine med bilhold og drivstoff per kilometer. I realiteten koster det trolig bortimot det doble, avhengig av hvilken bil du kjører. Så langt det er mulig bør du ta med at kunden skal dekke kjøring i forbindelse med oppdragene. At du etterpå får trekke litt fra på skatten tar du med som en ekstra bonus.

Foto: iStockphoto

118 kommentarer

  • T sier:

    Mottar man kjøregodtgjørelse/får betalt dette av oppdragsgiver så kan man ikke itillegg trekke reise fra på skatten. Ekstra bonus slik det er skrevet over er i beste Hellas stil og helt ulovlig. Det er oppfordring til skattesnylteri.

  • Du tar helt feil. Vi snakker i artikkelen om firmaer som fakturerer oppdragsgiver. Ikke om personer som er ansatt direkte hos oppdragsgiver. Mange oppdragsgivere tror underleverandørene de bruker tilhører sitt eget firma, men de er faktisk selvstendige selskapsenheter som fører sitt eget regnskap… Så selvfølgelig kan man trekke fra bruk av privat bil i eget firma. Dette gjelder uavhengig av om man er ansatt i eget AS eller NUF, eller driver enkeltpersonforetak. For sistnevnte er det imidlertid et tak på 6000 km årlig før bilen må selskapslignes. I alle tilfeller bruker man satsen som er nevnt i artikkelen til å skaffe seg en skattereduksjon. Dette er lovlig.

  • Kristin sier:

    Hei! Eg er heilt fersk og har eit spørsmål som sikkert er banalt for meir garva frilansarar: Skal eg setja opp honorar og reiseutlegg i same faktura? Eller skal oppdragsgjevar ha éin for oppdraget og éin for reiseutlegga?

  • Hei Kristin! Ein og same faktura er heilt i orden sjølv om du skal fakturera fleire typar produkt/tenester/utlegg. Ved å samla alt på 1 faktura sparer du oppdragsgjevar for papirarbeid og ekstra bokføring.

  • Kristin sier:

    Hjarteleg takk for kjapt og klårt svar − på mitt eige skriftmål, til og med! Eg gjev meg over.

  • Hei! Leier meg inn med mitt NUF til et eksternt firma. Jeg er ansatt i NUFet. Når Jeg/firmaet mitt fakturerer skal det da MVA på km?

  • Ja, alltid MVA på alt firmaet viderefakturerer så lenge NUF-et er MVA-pliktig, gjelder også avtalt kilometersats (kan sette hvilken som helst pris på kilometeren, trenger ikke å følge noen statlige satser!).

  • Takk for raskt svar! Et spørslmål til; Hva med påslag når oppdragsgiver krever underbilag/faktura på utlegg. Er 10% påslag ganske vanlig?

  • Du kan hilse å si at oppdragsgiver ikke har krav på å se noe som helst underbilag. Fakturaen du mottar er utstedt i ditt firma sitt navn, og hører til i ditt firma sitt regnskap. Hva du viderefakturerer er det så du som bestemmer, oppdragsgiver har ikke noe med å se hva du egentlig betalte. Men dette har selvfølgelig også med hva som er avtalen mellom dere. Men lær av rørleggeren. Når kjøring koster 550 kroner så koster det ikke det i realiteten. Du spør aldri om å få se bevis for at kjøringen faktisk koster dette. Rørleggere er næringsdrivende på akkurat samme måte som deg selv. Så 10% er for lite. Jeg synes du bør ta minst 30%, gjerne 100% eller mer. Og ikke vis noen av dine kvitteringer til oppdragsgiveren.

  • Den løftet – takk!

  • nette sier:

    Hei,
    jeg har et enkeltpersonforetak og av og til så legger jeg ut for varer for kunder, – eksempelvis så kjøper jeg software for dem på nett. Da fører jeg utgiften som en kostnad i regnskapet og
    fakturerer kunden for varen +mva. Da går det jo dette som en inntekt på meg, og jeg lurer på om det egentlig er riktig måte å gjøre det på?
    Tar gjerne imot kommentarer på dette.

  • Metoden du nevner er den eneste måten å gjøre det på hvis du ikke bare vil be dem kjøpe programvaren selv. Når du fakturerer blir det omsetning, men ikke inntekt. Siden du kostnadsfører kjøpet opphever det inntekten, slik at det blir null overskudd og dermed ingen skatt å betale. Vel å merke hvis du fakturerer samme pris som du kjøpte varen for. Men som denne artikkelen råder deg til, bør du jo ha litt igjen for bryet, så da fakturerer du mer enn varen egentlig kostet. Differansen mellom reell pris og fakturert pris = overskudd. Av dette overskuddet blir det skatt å betale, som for alt annet overskudd.

  • nette sier:

    Tusen takk for svar, var greit å få ditt innspill her, så da var det ikke så galt allikevel 🙂

  • Helle sier:

    Jeg har to spørsmål om hotell. For det første: Jeg er et enmannsforetak som av og til fakturerer oppdragsgiver for hotell. Men det er vel slik at jeg skal trekke fra hotellutgiftene på skatten likevel? Hvis ikke blir jo hotellregningen som en inntekt for meg da oppdragsgiver gir meg alt i ett og ikke skriver hva som var hva på det de innberetter til arbeidsgiver?
    For det andre: jeg er skribent, journalist, forfatter og trenger noen ganger å ta inn på hotell for å få ro til å skrive. Vil skattemyndighetene godta en slik utgift, altså at jeg skriver de faktiske utgiftene på firmaet?
    Takk for svar!

  • Hotellet er en vanlig utgift som firmaet ditt betaler for at det skal kunne drive forretninger, og da skal utgiften også føres i regnskapet og være med på å redusere skatten.

    Skattemyndighetene vil ikke godta at du tar inn på hotell for å få ro og fred i Norge. Dette kommer inn under uttalelsen deres om utgifter til «kunstnerisk inspirasjon» som ikke er fradragsberettiget. Dersom du er på reise og jobber og skriver i utlandet er saken selvfølgelig en annen, her er det naturlig at du bor og jobber på et hotell, og dette er fradragsberettiget.

  • Alex sier:

    Jeg har en spørsmål om hjemmekontor.Hva er minste krav for att laga en refusjonsnota pr år for dette.(ca 42000,- / år)

  • Refusjonsnota er nok ikke det riktige å bruke her. Hvis du driver enkeltpersonforetak trenger du leiefakturaer e.l. som du fører som bilag i regnskapet. For hjemmekontor i leid bolig trekker du fra leien for hele arealet du bruker som kontor. For hjemmekontor i eid bolig kan du enten kreve 1600 kroner (2012) per år, eller en faktisk andel av vedlikeholdskostnader, strøm, avgifter, osv. som må dokumenteres med kvitteringer o.l.

  • JR sier:

    hva syns du om dette oppsettet til en privatkunde?

    faktiske materialkostnader 1000 eks mva
    materialkostnad ink mva er da 1250 ink mva

    påslag 1250 x 0.25 = 312
    kostnader + påslag = 1562
    fakturerer materialkostnader på 1562 eks mva

    inntekt er 1563 trekker så fra
    ren utgift på 1000

    inntekt kr 563 før skatt

    er dette en rimelig måte å gjøre det på?
    ser for meg at vanlige forbrukere får dårligere priser uansett..

    og så tenker jeg at å fakturere vanlig timepris på kjøring virker unødvendig?

    ta ett eksempel drammen – fredrikstad 104km (kjøretid 1,5timer MAX)

    104×4,05(statens sats) = 421kr

    har du timespris kan dette fort bli 550×1,5timer = 825

    dobler du km satsen får du (104kmx8) 832kr
    og det framstår ikke like sinnsykt.

  • Det blir enklere for deg å ta påslaget på nettoprisen, altså (1000+påslag)*1,25 = totalpris til kunde. Da har du bare 1 x MVA å forholde deg til. Kunden får bare vite at prisen er 1500 (f.eks.) + MVA.

    Statens sats trenger du ikke å forholde deg til når du fakturerer kjøring. Den er en intern skattesats som skal brukes til å kreve skattefradrag for kjøring med privatbil i firmaet. Les denne: http://www.firmanytt.no/fakturere-kjoring-med-privatbil-i-firmaet/

    En redusert timesats + din egen kilometersats (f.eks. 15 kroner) for kjøring kan være greit, eller du kan velge kun tid/kun km-sats. Enig i at det kanskje er bedre å ikke velge varianten med kjøring til kr 550 i timen, men kjøring må faktureres skikkelig da det utgjør en vesentlig del av arbeidsdagen i mange yrker.

  • Eli Aarseth sier:

    Hei,

    Jeg er nylig ferdigutdannet produktdesigner og vil prøve å jobbe litt som frilanser. Må jeg da etablere et enkeltmannsforetak, eller vil det lønnes seg å benytte seg av tjenester som: http://www.frilansfinans.no/t_index.php

  • Det spørs nok litt på hvor mye du kommer til å jobbe, og hvor mye regnskap osv. du kan klare selv, hvilken trygghet du ønsker. Kostnadene med å bruke Frilansfinans må vurderes opp mot kostnadene med å drive eget ENK. Skal du jobbe med dette på heltid bør du starte et AS for å profesjonalisere forretningen din. Vil du ha trygghet som en ansatt og ikke ønsker å drive eget firma (og heller vil betale godt for tjenesten) kan Frilansfinans ha noe for seg. For å bare teste det ut er det jo enkelt og gratis å starte et ENK, og tjener du under 50 000 i året trenger du ikke en gang sende inn noen næringsoppgave, du bare fører summen inn på selvangivelsen.

  • Kjell Bjørkvist sier:

    Hei!

    Jeg har et enkeltpersonforetak. Jeg bruker privatbil og fakturerer kunden etter statens satser+bompenger, ferje osv.
    Er pengene jeg får inn fra reisen skattefrie eller må jeg skatte av ? Jeg utgiftsfører bensinbruk og utgiftene for bom, ferje etc i regnskapet….

  • Ingen inntekter er skattefrie, dessverre. Spesielt ikke inntekter du fakturerer. Å fakturere etter statens satser er helt bak mål for å si det slik. Statens satser er noen lave satser som brukes i skattesammenheng, og har ikke noe med hvordan man skal fakturere bilkjøring. De dekker jo absolutt ikke kostnaden du har ved å kjøre bil på norske veier. Du må mangedoble denne satsen hvis du skal ha noe igjen for å bruke privatbilen for kundene dine. Profitt er jo hele poenget med næringsdrift. Les mer om å fakturere kjøring med privatbil i firmaet.

  • øystein bjønnes sier:

    hei
    jeg driver et lite AS, kun meg som er ansatt. Jeg bruker min private bil i arbeid. Har skaffet meg statiol kort på firmaet. Kan jeg fylle bensin på firmkortet og alikevel skrive km godtgjørelse på 4,05 pr km? Hva med deler som slitt og må byttes pga mye kjøring i arbeid.

  • Du må velge å enten kreve kilometersatsen eller ta bilen inn i firmaet som firmabil. Tar du bilen inn i firmaet blir det mer regnskapsføring, og den kan ikke brukes privat uten at du må skatte for denne fordelen. Men til gjengjeld kan du kreve fradrag for utgifter til reparasjoner og bensin.

  • Oddmund Schanche sier:

    Hei!

    Jeg driver et enkeltpersonforetak med en del kjøring. Bruker min private bil og fører fradrag etter statens satser. I regnskapet vil det da komme frem et beløp for bruk av egen bil i næring. Skal dette tilbakeføres til privat konto, eller skal mitt enketpersonforetak skaffe seg et bensinkort? Hva med mva, som i dette tilfelle er i inntekts ervervelse?

    mvh

  • Hallo!

    I enkeltpersonforetak får du kun fradrag for inntil 6 000 km pr. år, dvs kr. 24 300,-, sats kr. 4,05 pr km. Kostnader ut over dette får du ikke kostnadsført. Denne kostnaden føres på kostnader bruk av privat bil i næring og privatuttak eier. Enkelt sagt så skylder firmaet deg disse pengene. Det er viktig at du fører kjørebok.

    Du kan ikke ha bilkostnader som gjelder, bensin, årsavgift, forsikring i firmaet hvis du ikke har bilen registrert der, derfor heller ingen mva-fradrag.

    I AS er det ingen begrensninger på 6 000 km pr år.

  • vidar rønning sier:

    Hei.
    Mye fin oppklaring her.
    Jeg er dog en smule forvirret. Jeg har leid meg ut som maskinkjører i til entreprenører som en vanlig ansatt. Jeg har ført faktura i datax og brukt reiseregning og kjørebok modulen for enkeltpersonsforetak. Nå fikk eg rede på at jeg ikke har rett til diett og nattillegg. Men at det og er åpnet for dette i arbeidslignende forhold. Har kjørt i to år for samme firma..

  • Ingen næringsdrivende har rett til diett og nattillegg etter det jeg kjenner til. Hvis du har vært nærmest i fast jobb for denne ene kunden skulle du jo ikke ha fakturert, men vært vanlig ansatt og hatt rett til disse godene. Noe annet er ulovlig, jf. denne artikkelen: https://www.frilansinfo.no/vit-nar-du-ikke-er-naeringsdrivende

    Virker på meg som din oppdragsgiver svindler med arbeidsgiveravgift og fralurer deg sosiale goder som dagpenger, full sykepengedekning osv. Det er derfor man må fakturere skikkelig når man er næringsdrivende, slik at det blir solid overskudd til å dekke ekstrakostnadene man har ved å drive for seg sjøl. Noe annet er å være dumsnill.

  • Chris sier:

    Hei.

    Hvis jeg leier meg ut som håndverker og drar fra hjemme til arbeidsplass kan jeg vel fakturere transport dit? Leier mener ikke jeg skal fakturere for transport til arbeidsplassen. Har jeg noen rettigheter eller må vi være enige om og være uenige? Firmaet mitt eier bilen og jeg fakturerte kun 400kr eks.mva for 100km

  • Hansson sier:

    Selvfølgelig kan du og bør du fakturere transport til arbeidsplassen. Har du hørt om en rørlegger som kommer hjem til deg for å jobbe, som ikke fakturerer kjøring? Ikke jeg heller. Men her må du og oppdragsgiver bli enige, kanskje blir dere ikke enige og da må du vurdere om dette er så viktig at du vil kutte jobben. 400 for 100 km er altfor lite. Firmabil koster mye mer. Reelle kostnader til bilhold ligger kanskje på 10-12 kroner kilometeren, og i tillegg skal firmaet ha overskudd når kostnader er betalt. Les denne: http://www.firmanytt.no/fakturere-kjoring-med-privatbil-i-firmaet/

  • Chris sier:

    Hei og takk for svar.

    Jeg leier ut meg selv til ett firma i samme bransje. Og når jeg ankommer bedriftens kontor bruker jeg bilene dems derfra og rundt for og ikke forvirre kunder med reklame osv.

    Og arbeidsgiver mener da at jeg kan fakturere HVIS jeg bruker bilen min i jobb men ikke TIL jobb. Jeg også fristes til og si nei. Først sa jeg 600,-, men ble prutet ned til 400,- noe jeg takket ja til pga det er stille om dagen. Men 0,-? da vet jeg ikke..

  • Hansson sier:

    Kjøring er en del av oppdragsprisen din, så det er noe du må forhandle med kunden om. Hvis de ikke vil betale, så må du som du er inne på vurdere å takke nei. Du kan i fremtiden bake det inn i prisen din, altså høyne time- eller prosjektprisen din og dermed kutte ut å nevne det for oppdragsgiveren. Kanskje du slipper krangling om slike småting da. Uansett skulle dette vært behørig avtalt i en skriftlig kontrakt før du begynte å jobbe. Det er uansett helt feil for kunden å si at du kunne fakturert hvis du bruker bilen din i jobben. Du er ikke ansatt! Du er en kontraktør, og jobben din begynner i det du går ut døra hjemme om morgenen. Sitter du på hjemmekontoret og planlegger jobben, så er det også en del av jobben. De blander deg sammen med vanlige lønnstakere. De gir deg også en kilometerpris som er LAVERE enn statens sats for skattefradrag for vanlige lønnstakere. Siden du har firmabil burde du doblet eller kanskje tidoblet den satsen for å skape profitt.

  • Stian sier:

    Hei,

    Jeg driver et enkeltmannsforetak. Jeg har en kontrakt med et sveitsisk firma og jobber for dem. Jeg er akkurat nå i prosessen med å bli MVA-pliktig. Når jeg fakturerer min oppdragsgiver for mine utgifter (reise, mat, hotell osv). Skal jeg da trekke fra inngående MVA og legge til utgående MVA (25%)? Jeg har ikke gjort dette frem til nå, men skal jeg gjøre det på denne måten etter jeg er MVA-registrert?

    Jobben jeg gjør for de faller under konsulenttjenester. Dette er MVA pliktig (høy sats) selv om det er en utenlands kunde, ikke sant?

    – Stian

  • Hansson sier:

    Konsulenttjenester for utenlandske selskaper er bare MVA-pliktige hvis de er til bruk på norsk territorium. Hvis ikke skal de ha 0% unntatt som MVA-sats. Som du leser i artikkelen over skal du (hvis mottakeren skal betale MVA på fakturaen din) fakturere hele summen for hotell osv. INKL. MVA. og deretter plusse på ny MVA på toppen av dette. Altså «moms på moms».

  • Cecilie sier:

    Hei
    Spørsmål ang videre fakturering:
    Utleie av fast eiendom
    Frivilling mva registrert

    Vidrefakturering leie av matter.
    3 firma skal dele på fakturaeen.
    Fakturaen er på 3matter * 100,- pr stk + mva fra matte utleier til Utleier av næringslokaler. Dvs brutto 375,-
    1. utleier av næringsløkaler
    2. Firma med mva reg omsetning.
    3. firma med omset utenfor avg omr
    Det beregnes ikke et påslag

    Spørsmål:
    Hvor mye skal faktureres til nr 2 og 3
    Hvordan skal det aktureres mtp mva til nr 3
    Blir det annerledes fakturering mtp mva dersom en velger å benytte påslag?

    Mvh Cecilie

  • Hei! Når man fakturerer tar man ikke hensyn til hvem/hvordan kunden er. Om kunden er privatperson, ASA, MVA-registert, ikke-MVA-registrert e.l. spiller ingen rolle. Summene blir de samme uansett: Nettopris + evt. påslag + MVA = Fakturasum.

  • Andreas sier:

    Hei.

    Hei.

    Jeg lurer på om du kan presisere noe meg for jeg ble litt forvirret her. Selskapet mitt er Mva-pliktig og har utført et oppdrag for oppdragsgiver som i neste omgang skal dekke reiseutgiftene. Jeg har personlig lagt ut for reiseutgiftene og sender reiseregning til mitt eget selskap.
    Hvordan blir det med Mva når mitt selskap fakturerer oppdragsgiver?
    Utlegg reise – Mva på reise (8 prosent) + evt. påslag + 25 prosent Mva = Fakturasum er slik jeg tolker det.

  • Hansson sier:

    Hvis firmaet ditt er MVA-pliktig skal du bruke summen uten MVA som utgangspunkt, ja. Det blir nettoprisen + 25% MVA som skal faktureres.

  • Knut Olsen sier:

    Hvordan skal en føre reiseregningene (hotel, taxi, fly og diett) og reisekostnadene (hotel taxi fly og matkostnader) i Næringsoppgave 1

  • Hansson sier:

    Reiseregninger skal du ikke inn i næringsoppgaven. Utgifter til reising går inn i regnskapet som andre utgifter, og hovedpostene fra regnskapet føres inn i næringsoppgaven. Husker ikke i hodet hvilken post reiseutgifter føres i, men det ser du raskt når du sammenligner kontoplanen med næringsoppgaven.

  • Knut Olsen sier:

    Jeg må vel føre dietten etter statens satser som en inntekt? Forstår jeg deg riktig at jeg må føre reisekostnadene inn og ut av konto (7100, har jeg brukt)i regnskapet og at jeg fører saldo fra konto 7100 til konto 7165( i næringsoppgaven)?

  • Selvstendig næringsdrivende har ikke lov til å føre diett osv. etter statens satser. Det er det kun fast ansatte som kan, fordi arbeidsgiveren betaler. Du må som næringsdrivende samle på kvitteringer og fakturaer, og får kun trekke fra reelle utgifter.

  • Når det gjelder konto så varierer det litt fra program til program, men 7165 er stedet det skal inn i næringsoppgaven, ja.

  • Morten sier:

    Hei, har et enkeltmannsforetak som ble startet i fjor, ved oppstart ble det handlet inn en del ting, og med lite inntekt ble det ett minus resultat.
    Hvor skal disse inntektene og utgiftene føres?

  • Morten, denne artikkelen handler om noe helt annet. Still spørsmål som dette i forumet: https://www.frilansinfo.no/forum

  • Alexander Waaler sier:

    Hei

    Takk for flott artikle. Fått lært mye.

    Det jeg lurer på. Jeg kommer til å hjelpe en venn i start fasen i sitt konsulent selskap, med firma type Nuf. Jeg kommer ikke til å ha noe eier interesse i firma.

    Kommer til å hjelpe bedriften i gang som konsulent uten å ta ut noe lønn for det. Eieren er en god venn som trenger start hjelp og mitt nettverk. Jeg kommer ikke å være ansatt i nufet.

    Ettersom det kommer til å bli endel kjøring, mener eieren at det det er rett at jeg får en bensinkort som står på firmaet hans.

    Jeg er litt skeptisk til dette med tanke på skatt, masse papir arbeid m kjørebok samt at jeg ikke ønsker å lufte så høyt at jeg jobber med hans firma..

    Hvordan skal jeg gå frem ? Har du noe tips?

  • Det er litt absurd at du skal jobbe gratis, men at han insisterer på at du skal få et bensinkort, som du må skatte privat for hvis du bruker. Da ville det vært mye bedre og mer fornuftig at han faktisk betalte deg noen kroner som du kunne fått dekket kjøring for, ved at du sender en faktura fra ditt firma til hans firma. Skatt må fremdeles betales, men det er mye enklere å holde orden på, og du får trekke fra utgifter i firmaet slik at du kanskje ikke betaler så mye skatt til slutt likevel.

  • Karina Angelika Skoghøy sier:

    Hei 🙂 jeg er i ferd med å lage et enkelpersonaforetak for min jobb innen trening. Jeg jobber med gruoppetrening innen diverse treningsforme. Har forstått det slik at dette ikke er momspliktig. Vil det si at jeg heller ikke får igjen moms på varer og kurs jeg kjøper tilbedriften? Hvor mye burde jeg legge på i % på timespris for å veie opp for de godene jeg mister som lønnsmottaker? Mvh Karina Angelika

  • Det er ikke MVA-refusjon for varer og tjenester som kjøpes til den delen av virksomheten din som er MVA-fritatt (undervisningstjenester). Hvis du også driver med noe som er MVA-pliktig kan du trekke fra MVA-utgifter på denne delen. Hvis du f.eks. deler en datamaskin og en mobil 60/40 mellom undervisning og salg av treningsmateriell, kan du trekke fra 40% av momsen på både datamaskinen, mobiltelefonen og mobilbruken.

    Det er ingen fast sats for hvor mye du bør legge på i forhold til lønnsarbeid, siden du er næringsdrivende er målet ditt å oppmå maksimal profitt på timene dine. Jeg ville begynt med det dobbelte, deretter økt. Husk at det går mye tid med regnskap, fakturering og annet dilldall når man driver eget firma. Se http://www.timepriskalkulatoren.no og http://www.frilansboka.no for flere tips.

  • Sør korea sier:

    Firmaet jeg jobber for sender reiseregninger til National oilwell og oppgir de bor på hotell mens i realiteten benytter mange av reise arbeiderene seg av leiligheter National oilwell disponerer i eksempelvis Sør Korea og Singapore. Er dette riktig og lov? Jeg vil ikke gjøre noe ulovlig så et riktig og ærlig svar setter jeg meget pris på.

  • Det er uetisk, men ikke ulovlig. Det er kontraktsfrihet mellom de to kontrakspartene, og det er ikke noe som hindrer konsulentfirmaets folk i å bo på hotell eller fakturere overpris på overnatting. Men det burde så absolutt blitt tatt med i kontrakten eller vært tydelig at det er et standardgebyr per natt, ikke «hotell» når det ikke er det. Du risikerer ikke noe, annet enn at firmaet ditt mister kontrakten når National Oilwell får høre sannheten. Er virkelig småpengene verdt den risikoen?

  • Jack W sier:

    Hei Sør Korea
    Et av firmaene jeg vet kommer til å gå på en smell er et Mandas firma som heter Hydmec AS. De opererer med uetiske faktura føringer og fortjener snart en lærdom! Alt fra sosial dumping til dette med å føre uriktige opplysninger uten fastsatte kontrakter.. Ønsker dem ikke akkurat lykke til!

  • Henning Newrud sier:

    Hei,

    flott om du gidder hjelpe meg litt her. Jeg ble enig med oppdragsgiver at jeg får fast sum på kjøring på 600kr.

    Alt over betaler jeg, alt under beholder jeg.

    Men lurer kraftig på hvordan dette skal føres på regnskap og selvangivelse for å slippe bli beskattet av denne kjøregodtgjørelsen?
    Har googlet meg vill på område.

  • Det er ingen måte å unngå beskatning på utbetaling fra oppdragsgiver. Summen blir med i omsetningen til firmaet, og overskuddet blir skattlagt. Du må selv kreve kjøregodtgjørelse tilbakebetalt fra staten på skatteoppgjøret. Les denne: http://www.firmanytt.no/fakturere-kjoring-med-privatbil-i-firmaet/

  • Einar Olav Larsen sier:

    Hei.

    Av og til når man fakturerer videre reiseutgifter som musiker blir man bedt om å legge ved kvitteringer. Jeg har spurt revisor ang. temaet da jeg tenker at det er unødvendig administrasjon og at det i verste fall utløser at kvitteringer blir regnskapsført flere ganger, i flere ledd. I mitt konkrete eksempel er en offentlig instans hovedarbeidsgiver, denne blir fakturert av mitt bookingbyrå, som jeg da igjen fakturerer. Svaret fra revisor:

    «Her vil avtalen mellom de to næringsdrivende være avgjørende.

    Hvis avtalen spesifiserer et honorar pluss dekning av faktiske utgifter til reise, må disse dokumenteres med kopi av originalbilag. Det er mottaker som skal ha fradrag for denne kostnaden og eventuell merverdiavgift. Da vil det være et utlegg for mottaker og følge ordinære regler for dokumentasjon av kostnader hos mottaker.

    Se utdrag fra Bokføringsforskriften:

    § 5-9. Reise- og oppholdsutgifter

    Det skal fremgå av dokumentasjon av reise- og oppholdsutgifter hvem utgiftene omfatter, hva formålet med reisen har vært og hvilke arrangement den reisende har deltatt på. Består dokumentasjonen av flere reisedokumenter, og opplysningene som nevnt i første punktum ikke fremgår av hvert enkelt dokument, skal det være gjensidig henvisning mellom dem. Dokumentasjonen skal også være i samsvar med aktuelle regler i forskrift 21. desember 2007 nr. 1766 til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven.

    Hvis avtalen spesifiserer et fast beløp hvil dette skulle behandles som en del av honoraret.»

  • Hei Einar Olav. Denne artikkelen handler om næringsdrivende som fakturerer oppdragsgiver. Og ikke om næringsdrivende, ikke-ansatte lønnsarbeidere og vanlige lønnsarbeidere som får dekket utlegg av en arbeids-/oppdragsgiver. Alle som har vært fast ansatt en gang vet hvordan det fungerer når man har vært ute på oppdrag og skal ha parkeringsutgifter eller annet dekket av arbeidsgiveren. Man leverer da inn en signert kvittering (nå holder det med scan eller foto av kvitteringen) og får dette tilbakebetalt som såkalt «ansattutlegg» på lønnsslippen. Denne artikkelen har altså ikke noe med dette å gjøre, men det er nyttig at du her påpeker forskjellen. Som vi ser av sitatet fra Bokføringsforskriften er regelen myntet på vanlige ansatte som må skrive hva formålet med reisen har vært osv. Det er ingen krav til at en næringsdrivende forsvarer og forklarer sin egen fakturering av oppdragsgiver på denne måten. Men det er et krav at den næringsdrivende kan forklare disse tingene i sitt eget regnskap og til Skatteetaten ved bokettersyn. Konklusjonen her er altså at vi må vite hvem som skal ha fradragsretten for utgiftene i sitt regnskap. Som oftest er det den næringsdrivende selv som skal ha den, og som derfor skal beholde kvitteringer osv. internt. Så faktureres oppdragsgiver etter nærmere avtale.

  • Einar Olav Larsen sier:

    Hei Atle, takk for svar.
    Min erfaring som frilans musiker og næringsdrivende er at det ofte er faktiske reisekostnader som blir dekket. Iflg. revisor er det da mottaker/oppdragsgiver som skal ha fradrag og jeg må legge ved kvitteringer. Det er jo dumt hvis samme kvittering må regnskapsføres i flere ledd. Er det noen føringer for å hindre det? Er en løsning i slike tilfeller å levere faktura for kun honorar og reiseregning separat, utenfor eget regnskap?

  • En kvittering er et verdipapir som kun kan eksistere i ett eksemplar (bortsett fra verdiløse kopier og annet). Den som skal ha fradraget får altså kvitteringen eller bilaget til odel og eie. Men det er fullt mulig for deg som næringsdrivende å kun fakturere faktiske kostnader og beholde kvitteringen selv. I artikkelen foreslår jeg et påslag fordi det er smart forretningsmessig, men det er jo ikke noe absolutt krav. At du bare fakturerer og beholder kvitteringene (men viser kopi til de som skal betale deg hvis de krever å få vite hva faktisk pris er) er det minst byråkratiske. De fleste firmaer vil trolig være sjeleglade for å kun få 1 faktura i stedet for en bunke kvitteringer fra deg… Det offentlige har ofte sære regler og praksis som avviker fra næringslivet, så her forundrer det meg ikke at de faktisk ønsker at du skal gi fra deg kvitteringene. Som din revisor (regnskapsfører?) sier er det bare å følge avtalen, og er avtalen utydelig må du enten sette foten ned og komme med dine egne krav, eller få greie på hva den andre parten ønsker. Hvis det offentlige kan refundere utgiftene til deg som privatperson, så går det helt fint å holde det utenfor regnskapet.

  • Einar Olav Larsen sier:

    Revisoren (mitt bookingbyrå sin revisor) sier altså at oppdragsgiver/mottaker skal føre fradrag for reisekostnaden spesifikt og at jeg da må sende kvitteringer. Dette er altså ikke noe jeg kan velge ut fra hva en evt. avtale sier så lenge det er faktiske kostnader vi snakker om. Er du enig eller uenig i det revisoren sier?

  • Helt uenig. «Faktiske kostnader» kan bety enten fakturerte faktiske kostnader (altså som forbyr deg å ta godt i), eller det kan bety refusjon av faktiske utlegg som om du var en vanlig ansatt. Du er ikke ansatt, du er næringsdrivende. Derfor er i utgangspunktet alltid bilagene dine, og du skal fakturere. Det er helt spesielt hvis du skal måtte levere originalbilagene fra deg.

  • Stian sier:

    Hei,

    Jeg kom over en setning i et svar over som jeg bare vil ha en bekreftelse på i mitt eget tilfelle:

    Det er ikke MVA-refusjon for varer og tjenester som kjøpes til den delen av virksomheten din som er MVA-fritatt (undervisningstjenester).

    Ved siden av den normale virksomheten (konsulentvirksomhet) holder jeg kurs og guider for terrengsyklister. Jeg har derfor kjøpt inn sykkel og diverse sykkelutstyr på firmaet. Slik jeg skjønner på det du skriver over kan jeg da IKKE kreve MVA-refusjon av dette på grunn av at denne del av virksomheten er MVA-fritatt (gir igrunn mening)

    Spørsmålet er da hvordan jeg fører dette i regnskapet (fører selv).

    Jeg har til ført dette som utstyr i en egen konto som heter sykkelrelatert utstyr. Må jeg nå endre MVA koden på denne kontoen og så gå inn på hvert bilag under denne konten og endre MVA-koden der og?

  • Stian sier:

    Hei. Enda et spørsmål:

    Jeg skal arrangere et skredkurs i vinter. Deltakerne har to alternativer når de skal melde seg på:

    1. Kurs + middag begge dagene
    2. Kurs + middag, kveldsmat og overnatting

    Må jeg fakturere MVA på middag/overnatting eller kan jeg slå sammen hele greia som en pakke for å slippe å fakturere MVA?

    Takk!

  • Hei Stian. Skredkurset først: Siden du ikke er serveringssted må du fakturere full MVA på maten. Det er bare firmaet som lager maten og serverer den i sine egne lokaler som har lov til å selge med lavere MVA. Det er enkelt å fakturere ulike MVA-typer hvis du bruker et fakturaprogram, du lager ei linje for mat med 25% MVA og ei linje for kurset med 0% Unntatt i MVA-sats. Totalen blir altså ei blanding av de to momsmodellene.

    Det stemmer at det ikke kan gis MVA-refusjon på utstyr til opplærings- og kursdelen av firmaet. Sykkel er dessuten et driftsmiddel i firmaet, og må skrives av over flere år med 20% per år hvis den koster over 15 000 kroner inkl. mva. Frilansinfo er ikke regnskapsførere, så dette er det best du sjekker med en kompetent fagperson. At du har alt på samme konto blir neppe korrekt hvis noe er driftsmidler og noe ikke er det. Men hadde det ikke vært ulike typer ting det var snakk om, kunne du nok løst det ved å endre MVA-koden på kontoen. Men så har du hvilken MVA-periode dette hører til under, og korrigeringer i forhold til dette. Du må evt. tilbakebetale noe fra tidligere MVA-perioder.

  • Jette sier:

    Hei,
    når man først snakker om en virksomhet som har både mva pliktig og ikke mva pliktig arbeid. Jeg har konsulentoppdrag som jeg fakturerer mva for men i tillegg jobber jeg som PT, og dette er ikke mva pliktig. Hørte nettopp at jeg måtte passe på at den ikke-mva pliktige delen av virksomheten ikke måtte overstige en viss prosent av den mva pliktige virksomheten for da kunne jeg risikere å ikke få motført all momsen. Kjenner du til om dette?

  • Dette har jeg dessverre aldri hørt noe om. Ring til Skatteetatens MVA-opplysning.

  • Pettersen sier:

    Hei

    Jeg har vært på et konsulentoppdrag i Afrika. Jobben fikk jeg av et norsk firma som har avtale med det internasjonale selskapet. Det vil si at jeg skal fakturere det Norske selskapet og de skal fakturere videre til det internasjonale. De sier at jeg ikke skal fakturere dem for MVA. Jeg har jo betalt MVA på både Visumhjelp fra et reisebyrå og på flybilletter.

    Oppdraget er av operativ art der nede, og ikke noe som kommer tilbake til Norge. Er det riktig at jeg ikke skal fakturere MVA på dette?

  • Det stemmer at det ikke skal beregnes MVA av tjenester som er levert fullt og helt utenfor Norges grenser. Selv om det ikke skal faktureres MVA vil ikke det nødvendigvis si at oppdraget faller utenfor MVA-loven. Selve konsulentoppdraget ville sikkert vært MVA-pliktig i Norge, og da har du fradragsrett for MVA på visum og flybilletter, osv. Les denne: http://www.conta-faktura.no/fakturaskolen/fakturere-utland

  • Anne sier:

    Hei. Jeg har lest litt fra spørsmål og svar fra 2012, og har spørsmål om påslag og underbilag: Er det ikke en standard som sier at man har krav på 10% påslag for ren viderefakturering? Og hvor står det skrevet at kunde ikke har krav på å se underbilag for slik viderefakturering? Jeg skal fakturere kunde for avgift fra kommune ifm. graving i kommunal vei, og er usikker på om jeg må legge ved kopi av fakturaen fra kommunen og om påslaget er låst til 10%? Fint om det refereres til lov eller standard.

  • Har aldri hørt at det er noen lovmessige krav til påslag ved direkte viderefakturering, men dette med direkte viderefakturering av f.eks. offentlige avgifter ved tomtetransaksjoner og annet er et spesialfelt vi ikke tar høyde for i denne artikkelen. Her har selvfølgelig kjøper krav på å se originalbilaget. Denne artikkelen handler om viderefakturering av utgifter man tar inn i prosjektkontrakten når man jobber som selvstendig næringsdrivende for oppdragsgivere i frilansyrker.

  • Inger sier:

    Hei!
    Jeg jobber i et byggefirma og vårt regnskapsfirma sier at vi MÅ ha påslag når man viderefakturerer til ansatte, tidligere fikk de ansatte fakturaen fra leverandør og betalte den selv, dette mente regnskapsfirmaet var helt feil og at vi må ha påslag. Det har resultert i at prisen blir ofte dyrere via firmaet enn å kjøpe materialer på byggvareutsalg. Vet du noe om dette?

  • Har ingen spesiell erfaring med dette. Men å kjøpe materialer privat til innkjøpspris via firmaet er nok en skattepliktig fordel for den ansatte, det blir svindla MVA som den ansatte slipper å betale på et kjøp som egentlig er privat, samt at det gir uberettiga skattefradrag for bedriften. Derfor må salg til ansatte skje til vanlig markedspris hvis det skal bli godkjent.

  • Hei. Takk for bra informasjon! Jeg har et spørsmål om fakturering av reiseutgifter, diett og opphold ifbm oppdrag. Jeg Er selvstendig næringsdrivende, og driver med undervisning. Det står i noen av artiklene over at man ikke skal sende hotellregning til oppdragsgiver, og at man skal slå på litt for utlegg, både på hotell og kilometeravgift. Jeg lurer på om jeg skal føre diettpenger, natttillegg osv også, slik regjeringens reiseregning kalkulerer det? Eller om jeg bare er berettiget å føre reise og oppholdsutgifter.

    Er det også slik at jeg kan føre dette som utgift på fakturaen?
    På forhånd takk for svar.

  • Hei Solveig. Nattillegg osv. er statens satser for reiser som vanlige ansatte har krav på. Hvis du jobber i eget enkeltpersonforetak skal du ikke føre dette. Du skal i stedet regnskapsføre faktiske utlegg ved hjelp av faktura fra hotell, fly, osv. Hvordan du velger å få dekket kostnadene avhenger av hvilken deal du har med kunden. Hvis reise ikke er et tema kunden er opptatt av, baker du det inn i totalprisen på oppdraget (ta påslag). Noen ganger fakturerer du kun reell kostnad. Men som oftest bør du, som vi nevner i artikkelen, fakturere «reise og opphold» som en egen post på fakturaen, med et påslag på toppen av det du betalte.

  • Hei og takk for raskt og utfyllende svar. Jeg er forsåvidt inneforstått med at jeg ikke kan trekke fra natt og diett ifht fradrag på skatt, og at det kun er reelle utgifter (m/kvitteringer) jeg kan trekke fra. Spørsmålet mitt er egentlig om jeg som selvstendig kan fakturere kunden etter statens reiseregulativ. Jeg har forsåvidt gjort det inntil nå, med bruk av reiseregningen fra regjeringen som vedlegg til faktura. Nå er det skjemaet ikke tilgjengelig, og jeg må ev. bare føre det som delsummer i faktura slik du foreslår. Jeg syns det er litt «ubehagelig» å ta påslag. Jeg har til nå skrevet i kontrakt at jeg fakturerer for reise/diett/opphold etter statens satser. Takk for at du bruker tiden din på dette:) Med vennlig hilsen fra Solveig

  • Du står helt fritt til å bruke hvilke som helst satser for nattillegg og diett osv., men statens satser er egentlig ikke relevante for en som ikke er ansatt i staten. Men de gir en pekepinne på hva du kan fakturere, så det er greit nok å gjøre det slik siden du nevner det i kontrakten. For en durkdreven kunde som vet at du ikke er ansatt hos ham/henne så kan det imidlertid virke litt forvirrende, kanskje, at du bruker satser som vanligvis er forbeholdt ansatte på statlig tarifflønn? Jeg ville heller laga mi egen prisliste. Du har jo egne priser på tjenestene dine, så hvorfor ikke ha egne priser på den delen av tjenestene dine som omfatter reising også? Du må slutte å tenke på at det er ubehagelig å ta seg betalt. Uten skikkelig betaling så er det ikke liv laga. Advokater fakturerer 3000 kroner timen og jeg har aldri hørt om at de synes det er flaut. Store firmaer fakturerer for hundre tusen om gangen, og sender ingen unnskyldninger for at de koster penger. Du er ikke mindre verdt enn andre 😉 Anbefaler deg å lese http://www.timepriskalkulatoren.no for mer innspill om prising.

  • Takk for innspill og at du tar deg tid til å svare så utfyllende. Lager min egen prisliste på reising.

  • Bare hyggelig, Solveig. Lykke til!

  • Ingvild sier:

    Hei! Takk for bra artikkel! Jeg har tatt et oppdrag for en klient som sa han så for seg en timepris på ca 450. Nå skal jeg fakturere ham men er usikker på om han mente med eller uten MVA. Jeg har nettopp startet firmaet mitt og er ikke MVA pliktig enda (er det ikke 50.000 som er grensen?) bør jeg fakturere ham for mva, og pleier mva å skrives som en del av timeprisen? Jobber som mediekonsernene/oversetter. Tusen takk for svar 🙂

  • Hei! Vær proff, og skaff deg SKRIFTLIG KONTRAKT før du begynner å jobbe. Dette er noe ekstremt mange slurver med, og det koster frilansere dyrt hvert år. Det skal ikke være noen tvil om noe som helst før du begynner å bruke tid på en kunde. Blir det krangel etterpå mister du en kunde og evt. får du ikke pengene. Timepriser mellom 2 firmaer avtales alltid eks. mva., altså uten moms. Men du skal ikke fakturere MVA hvis firmaet ikke er blitt MVA-pliktig. Det er ulovlig. Les http://www.frilansboka.no.

  • Ingvild sier:

    Tusen takk for utrolig god info!:)

  • Michael sier:

    Hei.

    Har et spørsmål ang fakturering av utgifter. Jeg er selvstendig næringsdrivende og reg i mva-registeret.

    Har en oppdragsgiver som etter avtale dekker alt av utgifter i forbindelse med et oppdrag.

    Når jeg skal fakturere hotelloppholdet som mitt firma har lagt ut for så må jeg legge på mva på nettobeløpet, fordi jeg har fradragsrett for dette. Spørsmålet mitt er om frokosten skal trekkes ut av hotellregninga og legges på mva av bruttobeløp? For jeg har ikke fradragsrett for frokost? Eller skal jeg kjøre hele hotellregninga under ett som først nevnt?

  • Michael: Her må vi skille mellom det du skal trekke fra i firmaet ditt, og det du skal belaste oppdragsgiver. Hvis oppdragsgiver ikke skal betale frokosten, så må du holde den helt utenfor regnestykket i fakturaen du sender fra deg. Samtidig skal du regnskapsføre originalfakturaen fra hotellet i ditt eget regnskap. Der har du lov til å fradragsføre frokosten også, og du melder selvfølgelig inn all MVA på hele hotelloppholdet (inkl. frokosten), slik at du får MVA tilbakebetalt fra staten.

  • Asmund sier:

    Hei,
    Driver enkeltmannssfortak og er MVA pliktig.

    Har betalt en regning for en tjeneste og denne skal igjen beslates kunden.
    Fakturaen er 20.000 + 5000 (mva) = 25.000
    Skal jeg fakturer min kunde med det samme eller skal jeg fakturere 25.000 + 6250 (mva) = 31.650

  • Du skal fakturere kr 31650 så fort som mulig, det vil si når dere har avtalt at du skal sende faktura (før/under/etter oppdraget).

  • Christine sier:

    Hei. Er i etablererfasen av et AS. Tar over som kommisjonær for en kafé om en mnd. Har fått beskjed om å fakturere lønn for min opplæring i februar til moderselskapet for kafeen. Hvordan gjør jeg det? Det er 5700kr før skatt. Skal jeg legge på moms på dette? Evt skatt? Takk for hjelpen.

  • Hvis dette er første gang du fakturerer, skal du ikke kreve MVA på denne fakturaen. Du må lage en faktura ved hjelp av et fakturaprogram som f.eks. http://www.conta-faktura.no. Send den på mail eller i posten til moderselskapet. Skriv 5700 kroner og 0% (unntatt) MVA. Skatt skal du ikke tenke på når du fakturerer, det blir helt feil i firmasammenheng. Du tenker mer som en lønnsmottaker her. Skatt skal AS-et betale av overskuddet som står igjen ved utgangen av året.

  • stig sier:

    Hei har et as jeg er selv ansatt i. Har vært på jobb reise i England for å ta et kurs i forbindelse med dette as. La ut for fly hotell og mat. Sender jeg bare en faktura til mitt eget as og betaler tilbake eller må dette tas ut sammen med lønnskjøring? Jeg vil nemlig ikke ta ut lønn ennå? Og holder det og gi hotell faktura og flybilletter faktura pluss diett faktura til as mitt?

  • Du må kreve utlegg dekket som ansattutlegg når du tar ut lønn, eller når som helst, også hvis du ikke tar ut lønn. Siden du opptrer som privatperson på reise skal du ikke fakturere utlegg på en måte som utløser skatt av inntekt for deg som privatperson. Alle kvitteringer må leveres til AS-et, ja.

  • stig sier:

    Altså hvordan skriver jeg dette på uttak av konto på nettbank for as til min private konto. Hvordan går overføringen? Ikke som lønn vil jeg kjøre det
    Bare ha tilbake det reisen og hotell pluss mat kostet meg

  • stig sier:

    Setter jeg bare opp reiseregning til as og overfører fra bedriftsøkonomi til privatkonto som ansatt utlegg? Det holder?

  • Det er riktig at du bare kan sette det opp i en reiseregning fra deg privat til AS et og legge ved alle kvitteringer. Det er viktig at du på reiseregningen fyller ut formålet med reisen. Om du skal ha refusjon for km eller diett må det gjøres gjennom en lønning fordi det er innberetningspliktig selv om det ikke er skattepliktig, men så lenge du bare skal ha refusjon for ting du har kvittering på lager du bare reiseregningen, legger ved kvitteringer og overfører summen til deg selv privat. Da er det godt nok og riktig dokumentert.

  • Simen sier:

    Hei,

    Vil dette si med dagens sats på 4,05kr/km, at om jeg kjører 620km i løpet av et prosjekt jeg nå skal fakturere for, så skal jeg legge til 2511kr + moms på fakturaen? Altså hele 3138,75kr for to tur/returer som utgjør 620km?
    Høres jo fryktelig mye ut, brukte vel ikke to fulle tanker en gang på dette. Men så er det jo bompenger og «slitasje» på min sytten år gamle bil. Skrev at totalprisen på xx xxx + transportkostnader, så om jeg gjør det kan de vel ikke avslå, er jo dette som er statens satser.. Snøring?

  • Atle Hansson sier:

    Simen, for det første skal du aldri tenke på MVA som en del av fakturaen. Dette er penger du ikke ser noe til, de går rett til staten. 2500 kroner for å kjøre i en dag er jo ingenting. Det er minimum av hva du bør fakturere. Hvis du hadde lest artikkelen bedre ville du sett at du bør ta en høyere kilometergodtgjørelse (etter avtale med oppdragsgiver) og at statens sats kun brukes til fradrag i regnskapet (for å redusere skatt).

  • martin ster sier:

    HEI!
    Jeg driver enkeltmannssfortak-undervisning og er MVA fritt.
    Jeg often bruker min privatbil til å kjøre mellom oppdraggivers avdelinger . Da fakturerer jeg vidre reiseutgifter til oppdragsgiver men hvis jeg er MVA fritt da kan jeg fører full beløp for parkeringsbilleter og bomavgifter i konto 7165 med mva eller jeg må trekke mva og føre uten.
    Enda et spørsmål.
    Utgifter for kontorrekvisita, telefon og alle fakturer som kommer med mva jeg fører på konto f.eks. 6995 med mva eller uten. Hvis den siste da mva (oftes 25%) jeg taper eller fører jeg den på en annen konto?

  • Hei Martin. Hvis firmaet ikke er MVA-registrert, så skal du heller ikke ta hensyn til MVA når du fakturerer. Du må da ta utgangspunkt i prisen inkl. MVA som basis for viderefaktureringen. Du skal ikke legge på ekstra MVA på toppen. Men du bør legge på et påslag, som artikkelen foreslår.

    Innkjøp til firmaet må føres inkl. MVA i regnskapet. Kjøpene skal ha MVA-kode 0 (unntatt avgiftsplikt).

  • Evy sier:

    Heisann! Vi driver et AS. Har oppdrag for kunder både i Norge og utlandet. Dette medfører utlegg som skal viderefaktureres kunden. Skal det legges på mva. på utlegg fra utlandet, eller bare på de norske uleggene?

  • Atle Hansson sier:

    Svaret på det avhenger av hvem som skal ha fakturaen. Hvis norske kunder skal betale fakturaen så skal det være MVA på alt. Hvis utenlandske kunder skal betale fakturaen så skal det ikke være MVA på noe, verken norske eller utenlandske utlegg. (Med mindre tjenesten leveres og konsumeres innenfor Norges grenser.)

  • Eirik sier:

    Hei.

    Er jeg pålagt å spesifisere til en arbeidsgiver hvordan jeg kommer frem til summen på kjøregodtgjørelsen? Altså må jeg f.eks. skrive inn en kmsats i fakturaen? Eller er det nok å skrive kjøregodtgjørelse: x antall kr?

    Eirik

  • Atle Hansson sier:

    Nei, du er ikke pålagt å spesifisere det. Det er bare overfor Skatteetaten du kan bli bedt om dokumentasjon. Hvis du er smart skriver du ikke «kjøregodtgjørelse», fordi du ikke er ansatt. Kjøring er en tjeneste du fakturerer på linje med alt annet du leverer, og da kan du kalle det «Kjøring» slik at ikke kunden tror du skal følge statens satser. Konklusjon: Kjøring, Antall 50, sum XXXX. Eller Kjøring 90 km, antall 1, Sum XXXX. Jeg liker sistnevnte best.

  • Pål Hansen sier:

    Hei.

    For å være sikker på at jeg har forstått dette riktig. Jeg har utgifter/utlegg på parkering. Summen på parkeringen er 1832,- +mva.

    Jeg bokfører summen som reiseutgifter?? i mitt regnskap, slik at jeg får igjen momsen. (er mva registrert)

    Så faktuerer jeg kunde 1832,- + 25%mva

    1832,- går da til inntekt som jeg må skatte av??

    mvh Pål

  • Atle Hansson sier:

    Det er ikke noe krav om at du må bokføre summen som reiseutgifter for å få fradrag for den i regnskapet. Men i dette tilfellet er det sikkert det som passer best, eller du kan lage en ny konto i regnskapet som du kaller for «parkering». Når du fører en vanlig utgift i regnskapet trekkes den fra omsetningen, slik at de 1832 du seinere får som inntekt fra kunden blir nøytralisert. 1832 i pluss, og 1832 i minus = 0 = null skatt å betale. Men: Som det står i artikkelen, skal du viderefakturere hele summen inkl. mva., og legge ny moms på toppen. Da blir det 2290 + mva ut til kunden. Du må skatte for differansen mellom 1832 og 2290, som er 458 kroner (gir en skatt på ca. kr 126). Dette går inn som en del av totalen, og det er fortsatt mulig at skatten blir lavere enn dette. Jo høyere utgifter firmaet har i forhold til inntekter, desto lavere blir skatten. (Men det er ingen målsetning å betale lite i skatt, for det betyr jo bare at firmaet nesten ikke tjener penger.)

  • Lotte Myhre sier:

    Hei!
    Når jeg skal føre fjorårets restskatt inn i regnskapet for året, hvilken konto skal den føres inn i? Den skal jo ikke avskrives, så det må jo være en balansekonto? eller?

  • Atle Hansson sier:

    (Lotte: Spørsmålet ditt har jo ikke noe som helst med artikkelen å gjøre?) Hvis du har et ENK skal ikke fjorårets restskatt inn i regnskapet i det hele tatt, skatt for ENK er en privat greie. Du kan betale skatten fra ENK-kontoen, men det må da føres mot konto 205x som et privatuttak. Selve skattekostnaden regnskapsføres ikke.

  • Lotte Myhre sier:

    Beklager.. Så ikke at det var et «tema» her, men takk!

  • Maria sier:

    Hei. Jeg har en enkeltpersonforetak og organiserer en studiereise til en utenlandsk gruppe som kommer til Norge. Jeg skal kjøpe reisebilletter til alle (8% moms). Oppdragsgiver skal betale de tilbake. Hvor mye % moms må jeg fakturere?

  • Atle Hansson sier:

    Hei Maria. Du skal alltid betale full MVA 25% på dette hvis du har lagt ut og kjøpt billettene i firmanavnet ditt. Hvis de er bestilt av oppdragsgiveren i deres eget navn og det står navnet deres på fakturaen, men du har lagt ut pengene, så skal du ikke legge på MVA i det hele tatt.

  • Trond sier:

    Hei,

    Jeg har et lite ENK og skal kjøre noen kursdager for et selskap i utlandet (UK), honorar pluss direkte utgifter.

    Honoraret antar jeg er greit; faktureres til utenlandsk selskap uten mva-påslag. Men hvordan gjøres dette agiftsmessig ift reiseutgifter som har norsk MVA men skal viderefaktureres til utlandet. Hva faktureres og hva kostnadsføres mtp MVA?

    Takker på forhånd for tips!

  • Atle Hansson sier:

    Jeg antar at tjenesten din (kurset) leveres/avholdes i England. I tilfelle er det riktig at du ikke skal plusse på MVA på fakturaen. Når det gjelder reisa får du tilbake momsen fra staten, og du skulle derfor tatt utgangspunkt i nettoprisen eks. mva. ved viderefakturering i Norge, og så plusset på 25% på toppen uten hensyn til hvilken MVA-sats som var på originalbilletten. Til utlandet skal du gjøre det samme, men ikke legge på MVA ekstra. Som jeg argumenterer for i artikkelen bør du ta et påslag på alle slike utlegg, og i ditt tilfelle kan det passe å i det minste kreve inn hele utlegget inkl. mva. fra oppdragsgiveren. Selv om du får tilbake momsen i Norge etterpå.

  • Harald Solberg sier:

    Hei, Jeg skal etterfakturere MVA for noen info-filmer jeg har laget da jeg overstiger MVA-grensen på 50000,- At jeg legger på MVA på honoraret er greit, men jeg har div utgifter i tillegg (reise, kost, km etc). Skal jeg legge til MVA på de reelle utgiftene i tillegg til selve honoraret, og skal jeg i så fall trekke fra den MVA som ligger inne i disse utgiftene for deretter å legger til 25% på alt, eller skal jeg ta utgangspunkt i det jeg har lagt ut, inkl MVA, og legge til MVA oppå det, igjen.

  • Atle Hansson sier:

    Harald: Når firmaet er blitt MVA-registrert skal du ta prisen på utgiftene dine, uten MVA, og legge på 25% MVA på toppen.

  • Ulf sier:

    Hei og takk for veldig flott artikkel samt gode svar. Mulig dette er besvart tidligere, men klarte ikke finne det i farten. Beklager i såfall på forhånd.

    Jeg driver enk innenfor telekommunikasjon, og har en prisliste jeg utfører jobber utifra. Der har jeg sagt at utlegg faktureres med kostpris +15%

    Nå skal jeg fakturere en kunde med utlegg for drivstoff (på kundens bil som jeg disponerte), overnatting og annet medgått drifts materiell I forbindelse med utført jobb. Overnatting bruker jeg råprisen på (altså uten 8% MVA), det samme med drifts materiellet, da uten 25%MVA. Men hva med drivstoffet? Jeg brkte mitt firmakort (bensinkort) å betale drivstoffet med. På kvitteringen fra pumpen er det ikke nevnt noe mva i det hele tatt. Kun literspris og total beløpet. Hvordan viderefakturerer jeg dette? Og kan jeg trekke fra mva i mitt regnskap på drivstoffet? (er jo en «vare» jeg har videresolgt på en måte).
    Når jeg har priset meg sånn som dette, må/bør jeg da sende med kopi av kvitteringene som fakturagrunnlag til kunden?

    På forhånd takk for svar!
    Mvh
    Ulf.

  • Atle Hansson sier:

    @Ulf: Hvis ikke kunden din stoler på at du bruker riktige priser når du fakturerer, så kan du sende kopier av utleggene, men originalene må du ha i ditt eget regnskap. Det er viktig at du poengterer at kunden din ikke skal bokføre dine utlegg i sitt regnskap, det er kun fakturaen din som gjelder. Bensin har vanlig 25% MVA, så her må du bare ta fram kalkulatoren og finne ut hva totalprisen minus MVA er, før du legger til 15% påslag og så regner 25% MVA på den nye totalen.

  • Reidar Vik sier:

    Eg skal ha eit kurs i eit digitalt teikneprogram i regi av folkebiblioteket som har hyra meg inn. Kurset er gratis for deltakarane. Eg har eit ENK og lurar på korleis eg skal forholda meg til MVA-føring.
    Planen var å setja det opp med ein grunnpris, køyregodtgjersle og timepris for sjølve gjennomføringa. Kva gjer eg med MVA for dette i fakturaen, og er dette ein lur måte å gjera det på?

  • Atle Hansson sier:

    Hei Reidar, du skal ikkje fakturera MVA i det heile tatt, for undervisning er unntatt frå momsplikt. Så på den fakturalinja vel du 0% Unntatt i fakturaprogrammet ditt. I linjene for køyring og andre utgifter du skal ha refundert må du leggja på full MVA-sats. Hugs påslag.

  • Harald Thorseth sier:

    Eg har eit enkeltpersonføretak (momsregistrert). Har forstått det slik at når det gjeld oppdrag som tilsynsførar i fosterheim, er det friteke for moms. Betyr dette at det her heller ikkje skal leggjast til moms på til dømes køyring og andre reiseutgifter som har med oppdraget å gjere?

  • Atle Hansson sier:

    Harald: Sosiale tenester er unntatt (ikkje fritatt) frå MVA, jf. meirverdiavgiftslova §3-4. I andre ledd der står dette:
    «Andre varer og tjenester som omsettes som et naturlig ledd i ytelsen av sosiale tjenester er omfattet av unntaket i første ledd dersom varen eller tjenesten leveres av den som yter den sosiale tjenesten.» Dette tyder på at køyring/reise i samband med tenesta du utfører ikkje skal fakturerast med moms.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *