Husk merverdiavgift på tjenester fra utlandet

Når du kjøper noe du får levert fra utlandet via internett, plikter firmaet ditt rapportere og betale inn merverdiavgift. Men hvorfor er det slik?

fjernlevering
Fjernleverbare tjenester kaller skattemyndighetene det. Tjenester som utføres eller produseres i utlandet, men som kan leveres til deg i Norge enten via internett eller telefon.

Dette kan for eksempel være programvare, abonnement på nettjenester, telefonitjenester som Skype o.l., oversetter- eller webdesigntjenester, eller kjøp av bilder fra utenlandske bildebanker.

Jevner ut konkurransevilkår

Du må på eget initiativ rapportere inn kjøpssummene i momsoppgaven i Altinn. Summen må omregnes til norske kroner, basert på vekslingskursen på kjøpstidspunktet.

Hovedårsaken til pålegget om å rapportere inn slike kjøp, er at det skal bli likere konkurranseforhold mellom norske og utenlandske tjenestetilbydere.

I de fleste tilfeller er innrapporteringen en formalitet som ikke har noen praktisk betydning. Firmaet ditt vil få MVA-utgiftene tilbakebetalt hvis du drar inn mer MVA fra kundene dine gjennom tjenestene du selger, enn hva du betaler i inngående MVA gjennom kjøp og investeringer.

NB! For foretak som ikke er MVA-registrerte vil avgiften på utenlandskjøpene være en ren utgiftspost. Dette må tas med i regnestykket når du sammenligner utenlandspriser med norske priser. For de som ikke er MVA-registrerte må MVA på utenlandsskjøp rapporteres inn til skatteetaten hvert kvartal (hver tredje måned). Det er bare i perioder der MVA-summen overstiger 500 kroner det er nødvendig å rapportere og betale inn.

Egen post i MVA-oppgaven

Når firmaet ditt kjøper en tjeneste eller et nedlastbart produkt på nettet, må du ta vare på kvitteringen slik du gjør for alle andre kjøp. Slike varer har vanligvis ingen lokale avgifter inkludert. Kvitteringen bør du konvertere til PDF og lagre i regnskapet. Skriv på vekslingskursen og totalsummen i norske kroner på kjøpsdatoen.

Når neste momsoppgave skal fylles ut, fyller du ut post nummer åtte, «Beregningsgrunnlag for tjenester kjøpt fra utlandet og innenlands omsetning av klimakvoter, og beregnet avgift 25%».

I kolonnen Grunnlag skriver du inn totalsummen på alle fjernleverbare tjenester du har kjøpt fra utlandet. I Altinn regnes deretter avgiftssummen ut automatisk.

Gjelder ikke fysiske produkter

Regelen om at det du skylder i norsk merverdiavgift skal rapporteres inn av deg selv, gjelder ikke fysiske produkter. I slike tilfeller skal ikke selgeren kreve lokal merverdiavgift, og du heller ikke skal betale norsk MVA, før du eventuelt blir avkrevd moms i forbindelse med fortolling/import. Det kan være postkontoret som krever inn denne momsen, eller det kan være tollbehandlingsfirmaet eller transportfirmaet som ordner med importen for deg.

26 kommentarer

  • Veldig bra artikkel – den mest forståelige og lettleste jeg har funnet om dette!

    Hvordan blir det da – med Facebook og Google Adwords som eksemper:
    – Hvis innkjøpet er til eget forbruk – da kommer mva-en på toppen som en kostnad?
    – Hvis innkjøpet videreselges til kunder – da kommer mva-en til fratrekk? I hvilken post i Altinn-skjemaet skal det da fremkomme?

  • Atle Hansson mener:

    Hei Morten. Hvis innkjøpet fra utlandet er til eget, privat forbruk, så kommer MVA på toppen enten ved import/henting på posten (for kjøp over 200 kroner inkl. porto), eller ved at selgeren i utlandet følger de nye norske reglene om at de skal kreve inn MVA på vegne av den norske staten for nedlastbare produkter.

    Hvis innkjøpet er til bruk i firmaet ditt, kommer MVA på toppen uansett om foretaket skal bruke varene selv, eller om de skal videreselges. Det er ingen forskjell her.

    Totalsummen du har handlet for i utlandet skal inn i post 7 i MVA-oppgaven i Altinn. Skjemaet fyller så ut hvor mye du skylder staten i feltet ved siden av. Deretter kan du trekke fra det samme beløpet i post 8. Totalt blir det altså null mellom «beregnet avgift» i post 7 og 8.

    Hvis du drar inn mindre MVA fra kundene dine enn du har i utlegg ved varekjøp så vil differansen måtte betales inn til staten. Dette er penger som kommer fra kundene dine, så det er ikke dine penger, altså er det ikke noe tap for deg.

  • Takk! Nok en gang glitrende pedagogisk forklart!

  • Barbro mener:

    Hei Morten

    Veldig bra forklart. Men hvordan behandles feks kjøp av teknologi? Kan ren teknologi ses på som en fjernleverbar tjeneste?

    Mvh
    Barbro

  • Atle Hansson mener:

    Ja, hvis det er immaterielle verdier som teknologisk kunnskap som overføres skriftlig eller via andre kommunikasjonskanaler over landegrensene, eller f.eks. et dataprogram som sendes fra ett land til Norge, regnes dette som fjernleverbare tjenester.

  • Pål mener:

    Hei

    Hva med retten til å bruke et merkenavn som er eid av et utenlandsk selskap. Må det betales mva for dette? Her er det snakk om en årlig avgift.

    P.

  • Atle Hansson mener:

    Jeg ville tro at franchise-avgifter o.l. går som immaterielle rettigheter, men samtidig kan de ikke egentlig «fjernleveres» slik som f.eks. datateknologi eller skriftlig kunnskap. Mitt tips er at det derfor ikke skal være MVA-belagt. Men her bør du dobbeltsjekke med Skatteetaten.

  • Hei. Jeg driver reisevirksomhet i utlandet og vurderer å selge disse reisene fra Norge. Jeg bruker mye penger på Adwords og vurderer å kostnadsføre dette gjennom selskapet i Norge. Men i og med at reisene jeg vil selge her i Norge er i utlandet (utenfor EU) vil de ikke være momsbelagte..Er det noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre for å unngå å betale store beløp i MVA for utgiftene til Adwords? Jeg vil ikke selge noen momsbelagte tjenester i Norge.

  • Atle Hansson mener:

    Jeg klarer ikke å finne en eneste god grunn for å drive selskap i Norge hvis det ikke er noen omsetning der. Hvorfor vurderer du å gjøre dette? Når det gjelder MVA vil du aldri få dette refundert hvis det ikke er noen MVA-pliktig omsetning i det norske selskapet. Er det i det hele tatt MVA på Adwords?

  • Hei takk for raskt svar..vel selskapet er etablert i Norge siden jeg bor her og vil etterhvert også markedsføre reiser til nordmenn, tilby reisegaranti til utenlandske agenter, osv. Jeg har lest at kostnader til Adwords bør pålegges moms men kanskje noen vet mere om det?

  • Atle Hansson mener:

    Slik jeg forstår dette så må du uansett kreve inn MVA på salget av reisene, i og med at du i Norge vil drive reisebyråvirksomhet. Jeg mener reisebyråer fikk MVA-plikt ved en tidligere momsreform. Hadde du solgt reisa direkte fra utlandet ville det ikke vært MVA for sluttkunden, men siden dette skal gå via et norsk firma må det pålegges MVA. Dermed er problemet med MVA på annonsering løst. Du får fullt momsfradrag siden du selger MVA-pliktige tjenester. Det stemmer nok at du selv må føre MVA på Adwords-utgiftene dine.

  • ok mulig men slik jeg forstår det så er det ikke moms på salg av reisene (det gjelder salg av mine produkter i Ecuador)selv om de selges fra Norge..men det skal jeg sjekke nøyere.

    Takk igjen for raske svar!

  • Atle Hansson mener:

    Supert om du sjekker det med Skatteetaten, og gi oss gjerne en tilbakemelding her på om det er MVA eller ikke på salg av reisetjenester i utlandet. Det avhenger kanskje noe av om reisa starter og slutter på norsk flyplass?

  • Ja, jeg sendte nettopp en forespørsel til Skatt Øst. Jeg skal sende deg svaret.

  • Torgeir mener:

    Hei. Jeg har store problemer med å få leverandøren min i Kina til å spesifisere totalverdi på sendingene, dette resulterer i at jeg har nesten ingen inngående mva. Fordi alle varesendinger er under 30 USD. En gang i blant får jeg likevel en statistisk vareverdi fra DHL. Jeg er MVA registrert.

    Slik ser der ca ut foreløpig: utgående MVA 60.000,-
    Inngående mva: 10.000,-
    Inngående er for det meste kontorrekvisita og verktøy kjøpt i Norge.

    Hvordan vil Skatteetaten reagere på dette? Siden jeg bestiller fysiske produkter så gjelder jo ikke det du skriver over her 🙁

  • Atle Hansson mener:

    Når du henter inn varer over grensa skjer jo fortolling og MVA-behandling hos DHL eller annen tollgodkjent speditør, eller på Posten. Du betaler vel MVA i det du henter ut varen? Er sendingene så små at de kommer under 200-kronersgrensa? Tror ikke firma har lov til å nyte godt av denne grensa, som er mynta på privatpersoner (men ikke 100% sikker).

  • Torgeir mener:

    Det er det som er problemet. Sendingene har gjerne en verdi på 10-15.000,- men leverandør har skrevet verdi på 30 USD, så jeg får ingen mva regning…likevel har jeg registrert alle kjøpene i regnskapsprogrammet som 4400; Fritt Kjøp, fordi jeg da heller ikke har noen inngående mva på de.

  • Atle Hansson mener:

    Da tror jeg du importerer som privatperson, og selger som firma. Det høres ikke lovlig ut. Sendingene skal faktureres og adresseres til firmaet ditt. Du bør kontakte Skatteetaten og høre med de hvordan du skal gjøre dette, før det baller på seg. Du og de kan kanskje sammen sette en skjønnsmessig verdi på sakene og få betalt det du skylder i MVA.

  • Torgeir mener:

    Det er et ENK som er mva registrert. Kjøp for nærmere totalt 200.000,-

    Så blir en saftig regning, men siden jeg er mva registrert så får jeg de igjen. Bruker skikkelig regnskapsprogram, men irriterende at dette ikke har gått i orden.

    Hvordan bør jeg legge frem saken? Er jo ikke akkurat som jeg «lurer» staten for penger. Utgående mva er selvsagt korrekt.

  • Atle Hansson mener:

    Problemet er nok at Posten/DHL behandler deg som en privatperson og lar deg få komme inn under MVA-grensa for privatpersoner, selv om det er firmaet som importerer. Du må få kinesene til å gjøre dette korrekt med firmanavnet på pakken, skikkelige dokumenter som følger pakken, osv. Jeg ville ringt Skatteetaten og lagt kortene på bordet og bedt om en forklaring på hva du skal gjøre. Det beste er sikkert å sende en e-post så har du skriftlig dokumentasjon i tilfelle det skulle bli oppstyr seinere.

  • Torgeir mener:

    Firmanavn er korrekt. Det er verdien de skriver på som ikke stemmer. De har feks skrevet electronic parts 30 USD. Når realiteten er la oss si, 3000 USD.

    Skal forhøre meg med Skatteetaten, skal jeg ringe de først? eller mail? Møte opp hos de?

  • Atle Hansson mener:

    Jeg ville sendt de en mail, som sagt.

  • memet mener:

    Hei jeg driver et selskap og lurer på om alt jeg driver og reklamerer via adwords og Facebook for bedriften navn. Dette er et rent utgift for meg og dette kan jeg betale via selskapet fordi selv om Facebook ikke er et norsk eid selskap samme med Google adwords. Jeg er ikke mva pliktig så hva anbefaler du? Kan jeg betale med selskapet mitt da? Det jeg også
    lurte på var jeg sender jo kunder til Tyrkia fordi de skal ha tannbehandling og har avdeling 2 hårklinikk kan jeg da kjøpe billett og hotell til mine kunder via selskapets konto åssen legger jeg dette inn jeg bruker visma eaccounting hvordan bokfører jeg dette er det reiseutgifter oppgave pliktig eller ikke oppgave pliktig?

    Tusen takk for svaret på forhånd

  • Atle Hansson mener:

    Mermet: Alle utgifter til reklame bør du betale fra firmaet sin konto, og går inn i regnskapet som en fradragsberettiget kostnad. Hvis du ikke kan betale fra firmaet sin konto, må du som privatperson få refundert utgiftene fra firmaet. Dette er uavhengig av om firmaet er MVA-pliktig. Når det gjelder bokføring må du snakke med regnskapsfører eller med visma.

  • Per Ebelstad mener:

    Atle skrev ovenfor (flere år tilbake):

    «Det som avgjør om du får dekket totalutgiftene dine når det gjelder MVA er om du har høy nok momspliktig inntekte. Hvis du drar inn mer MVA fra kundene dine enn du har i utlegg ved varekjøp, så koster det deg i realiteten ikke noe som helst å være med i MVA-systemet. Det er først når du handler for mer enn du omsetter for at MVA-plikten blir en direkte utgiftspost.»

    På Skatteetatens nettsider står følgende:

    «Kjøper som er registrert i merverdiavgiftsmanntallet.
    Merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet skal rapporteres som utgående avgift på den ordinære omsetningsoppgaven. Beregningsgrunnlaget og avgiften tas med på post 7. Avgift som beregnes av kjøpet kan trekkes fra som inngående avgift på post 8 etter merverdiavgiftslovens alminnelige bestemmelser.»

    I følge all informasjon jeg kan finne, så skal det ikke spille noen rolle om bedriften handler mer enn de omsetter for – om du betaler for mye merverdiavgift, skal den vel refunderes på lik linje med andre kjøp? (Målet er vel å likestille utenlandske og norske tjenestekjøp rapporteringsmessig, ikke at utenlandskjøp skal koste 25% mer for firma med lav omsetning, eller firma som driver eksportsalg.) Tar jeg feil?

  • Atle Hansson mener:

    Hei Per, hvert omsetningsledd i en «næringskjede» genererer MVA til staten, ellers hadde det ikke vært noe vits for staten å ha denne avgiften. Det aller meste faller på sisteleddet som kjøper varen i butikken (privatpersoner), men noe faller også på ledd underveis. Hvis differansen mellom utgående og inngående avgift er positiv, altså at firmaet har omsatt for mer enn det har brukt til innkjøp, så vil det være MVA å betale til staten. Dette er ikke dine penger, men penger du formidler fra kunden din til staten. Når du er kunde hos et firma formidler de dine MVA-penger til staten. Den gamle kommentaren min er dessverre upresis, så jeg skal redigere den.

Skriv en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert. Obligatoriske felter er merket med *