Gratisarbeid? Eh, nei takk.

Jammen får de sagt det. Her har vi to bloggere med hvert sitt gode innlegg mot å jobbe gratis eller på billigsalg. Les og lær.

virrvarr

Det første blogginnlegget i bunken (jeg krysser av i margen når jeg leser noe jeg liker) kommer fra Virrvarr, eller Ida Jackson som hun sannsynligvis heter i telefonkatalogen. Hun skriver om Den Snille Organisasjonen som annonserer på reklameboards à la Coca-Cola og likevel er naive nok til å tro at de kan tigge seg til gratistjenester fra profesjonelle næringsdrivende.

Eller… er de så naive? Kanskje ikke helt. Noe, eller noen, har gjort at de tror de kan få tjenestene dine gratis.

Kom til å tenke på telefonselgerne som ringer rundt og lopper folk for penger til de snille organisasjonene. Jeg antar at de ikke jobber gratis. Faktisk mottar de sannsynligvis en ganske solid provisjon av pengene du gir til det gode formålet. Telefonselgerne jeg har vært borti i det siste til mine egne web-prosjekter vil ikke jobbe hvis de får mindre enn 50%. Faktisk er det vanskelig å få dem til å jobbe selv for den prosentsatsen i det hele tatt. De fleste takker nei, selv om ett eneste salg ville gitt dem flere tusen kroner.

Etter alt å dømme er det ikke skarve prosentdelen igjen av donasjonen din når alt og alle i den snille organisasjonen har fått sin skjerv. Gi 100 kroner til Afrika ved å sende en sms? 80 kroner i utgifter og 20 til de som trenger det, er kanskje nærmere sannheten.

Nuvel. Den andre bloggposten jeg hadde tenkt å nevne kommer fra Frilansinfos storebror i Australia, Freelanceswitch. Konsulent Mark Shead viser deg hvorfor det er forskjell på råvarer og foredlet proffkompetanse.

(Legg nøye merke til taktikken hans med å gå ned til en pris kundene kan leve med, og samtidig beholde en fornuftig timepris. Lærebokeksempel!)

Ha en god og arbeidssom uke!

3 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *