Fritt fram for alle i Designbasen

Norsk Designråds nye nasjonale designerdatabase er lansert i beta. Alle som jobber med visuell kommunikasjon kan nå registrere seg.

Dermed kan rykter om at Designbasen kun skulle være åpen for utvalgte og autoriserte medlemmer av fagorganisasjonene avkreftes.

– Vi har i samråd med de andre aktørene som står bak tilbudet valgt å gå bort fra kravet om medlemskap i organisasjonene, sier prosjektleder Ingjerd Straand Jevnaker i Designrådet.

I motsetning til den gamle designerdatabasen som kun var til internt bruk, har Designrådet nå lagt vekt på bedrifter selv kan finne frem til designkompetanse.

– Derfor skal basen fylles med designbyråer og frilansdesignere som ønsker oppdrag, i stedet for å lage ren indeks over medlemmer i designernes interesseorganisasjoner, sier Jevnaker

Gratis portfolio

Nettstedet lanseres først offisielt 3. november, men visuelle kommunikatører og designere som holder et faglig høyt nivå inviteres allerede nå til å registrere seg og laste opp arbeidsprøver og informasjon. (Midlertidig lenke).

Slik ser en profilside i Designbasen ut.

Registreringen er gratis. Brukergrensesnittet støttes av utstrakt bruk av asynkrone javascript, og løsningen er effektiv og brukervennlig, selv om den inntil videre har noen mindre barnesykdommer. Nettstedet kjører på cms-løsningen CorePublish fra Coretrek.

Ville stenge uorganiserte ute

Innovasjon Norge er Designrådets hovedsamarbeidspartner for den nye databasen, som egentlig skulle blitt lansert i mai 2008. Budsjettet er på rundt 500.000 kroner.

Basen ble i den innledende fasen omtalt av fagorganisasjonene som en garanti for at bare «kvalifiserte» designere skulle få presentere seg for potensielle kunder i næringslivet. Grafill gikk så langt som til å legge nyheten om at uorganiserte skulle holdes utenfor ut på nett:

Gjennom en AMG-portfolio* har Grafills autoriserte medlemmer muligheten til å presentere seg på en profesjonell og markedsorientert måte. Samtidig har oppdragsgivere, Norsk Designråd og Innovasjon Norge, større trygghet for utøvernes kompetanse.

*) Autorisert Medlem Grafill

Dette var ikke prosjektleder Ellen Saltermark i Innovasjon Norge spesielt fornøyd med da Frilansinfo.no var i kontakt med henne tidligere i år. Grafill fjernet da også teksten fra nettsidene like etterpå.

– Vi er veldig opptatt av at det skal være frivillig å organisere seg, og vi verken vil eller har lov til å stille krav om at designerne skal være medlem i en organisasjon. Derfor skal alle kunne søke om å bli lagt inn i databasen, sa Saltermark.

Krav til kvalitet

Ingjerd Straand Jevnaker er enig. Hun peker på at det ville være rart å ekskludere designbyråer som f. eks. Bleed, som ikke er medlemmer noe sted.

– Noen ønsker av prinsipp å ikke være medlem noe sted. Vi presiserer derfor i brukervilkårene våre at tilbyderne skal ha en kvalitet som tilsvarer det som kreves for medlemskap i organisasjonene. Vi har også en funksjon som heter «profilkompletthet» som indikerer hvor mye informasjon som er fylt inn. Medlemskap i interesseorganisasjon og at man har vunnet en bransjepris utgjør en prosentdel av denne. En komplett profil vil da til en viss grad være en slags kvalitetsindikator, sier Jevnaker.

Diskusjonene om prosjektet har vært lange og omfattende, og partene falt til slutt ned på en åpen løsning uten krav til forhåndsgodkjennelse. Straand Jevnaker er spent på å se hvordan det utvikler seg, og håper at Designrådet slipper å slette profiler som ikke holder mål.

Les også: En riktig beslutning

1 Trackback

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *