Frilanshelse: Reis deg opp og jobb!

Det hjelper lite å trene hvis du samtidig tilbringer mye av dagen sittende. Dødeligheten øker kraftig jo mer du sitter, viser forskning. Det sunne alternativet er å jobbe stående.

Illustratør Gunvor Rasmussen i Bergen er allerede godt i gang med den helsebringende måten å jobbe på. Ved hjelp av et bord med regulerbare bein, står hun nå mer enn hun sitter i løpet av arbeidsuka. Det har hatt positiv effekt på flere områder.

– Jeg bevarer energien mye lengre utover arbeidsdagen. Det er ikke det samme som når man synker sammen i en stol. Jeg jobber raskere, holder ut lengre, og produserer mer. Pluss at jeg har merket at jeg tar avgjørelser raskere enn når jeg sitter. Så hodet har ganske godt av å få litt oksygen ved at man beveger seg mer, sier Rasmussen.

Det var et brudd i ryggen som tvang henne opp på to bein. Etter en tilvenningsperiode fant hun ut at hun foretrakk å bli stående også etter at ryggen ble bedre. Hun avlaster beina litt innimellom med en ergonomisk taburett av merket Moizi, og har en sammenleggbar kontorpult i vanlig høyde hvis det skulle trenges.

Svekker helseeffekten av trening

En forskningsrapport fra American Cancer Society viser at det over en periode på 14 år var langt flere dødsfall blant personer som satt mye, selv etter at det var tatt høyde for eventuell fysisk aktivitet.

Sammenhengen mellom sitting og dødelighet har det vært forsket lite på, og derfor har det vært mye fokus på at fysisk aktivitet er bra, men fint lite på at man samtidig bør redusere tiden man sitter.

The association remained virtually unchanged after adjusting for physical activity level.
(Fra studien)

– Lange perioder i sittende stilling har sterk innflytelse på metabolismen (stoffskiftet), og kan virke inn på triglyserider, lipoproteiner med høy tetthet, kolesterol, blodsukkernivå, leptiner og blodtrykk. Alt dette er indikatorer på overvekt, hjerte- og karsykdommer og andre kroniske tilstander, sier legen som ledet studien, Dr. Alpa V. Patel.

Kvinner ekstra utsatt

Mer enn 123 000 friske personer var med i undersøkelsen. Spesielt dramatisk utfall ble det for mange av kvinnene som satt mye. Dødeligheten deres var hele 37 prosent høyere for de som satt mer enn seks timer daglig på fritida enn de som satt mindre enn tre timer. For menn var det tilsvarende tallet 18 prosent.

Når forskerne sjekket gruppa som både trente lite og satt mye i ro, ble resultatet enda mer gruvekkende. Kvinner og menn i denne gruppa hadde respektive 94 og 48 prosent høyere dødelighet enn de som satt lite i ro og i tillegg trente.

Effektivt å stå

For Gunvor Rasmussen står et ergonomisk arbeidsbord med motorisert høydejustering bokstavelig talt høyt på ønskelista. Du kan lese mer om disse i denne artikkelen.

– Bordet jeg har nå er en enkel plate og regulerbare bein, og for å regulere det må jeg snu pulten på hodet og skru beina til rett høyde.

Da ryggproblemene dukket opp ble hun anbefalt å ikke være for mye i ro, og måtte dessuten gjøre ferdig oppdrag hun jobbet med, slik at sykemelding ikke var noe alternativ.

– Så da reiste vi på Ikea dagen etter og kjøpte de nye beina til pulten min. Det var ikke spesielt godt planlagt, men det var like greit å hive seg ut i det og prøve. Da jeg ble bedre i ryggen fortsatte jeg å stå, for «dataskuldrene» og senebetennelse i høyrearmen meldte ikke sin ankomst like kjapt etterpå. Og leggene hadde vendt seg til det.

Rasmussen farter mye rundt i lokalet, og med mye tegneutstyr, mapper, bøker, arkivskap og hyller rundt arbeidsplassen synes hun det er mer effektivt å gå et par skritt i stedet for å reise seg opp og ned hele tiden.

Tungt hvis øktene blir lange

– Men hvis man har lange arbeidsøkter anbefales en kombinasjon av å sitte og å stå. Da jeg jobbet med et stort bokprosjekt i sommer merket jeg at jeg var ganske hoven i beina etter 12-13 timer på jobb hver dag i noen uker. Og jeg har snakket med flere fysioterapeuter som sier det samme. En kombinasjon er best, for en merker på kroppen at en bør skifte stilling når man har lange økter på jobb.

–  Du syr også, hvordan fungerer det stående?

– Jeg kan holde på lengre med alle typer statisk arbeid. Stående jobbing anbefales på det varmeste. Både for å jobbe raskere og lettere når man har mer rom å bevege seg på, og for å bevare arbeidslyst og energi, og spesielt hvis man sliter med senebetennelse i skuldre og håndledd.

Les også: Fikk bedre konsentrasjon med stående kontorpult

 

5 kommentarer

  • I created a product that could help the development of standing-up desks: Baxaver (the Back-Saver, http://www.baxaver.com), a portable telescopic backrest fit for resting the back when standing in the upright position.
    Today working in the upright position causes a lot of problems, because the vertebral column is under a continuous pressure and dehydration.
    Baxaver allows you to stand upright while alternating the vertical and the bending postures, so that you can relax your column without sitting and using in a better way your stand-up desk.
    Baxaver was defined “the kangaroo’s tail for humans”, because the kangaroo is the only other animal that stands upright, but it has a pyramidal structure (legs + tail), while the humans don’t have a solid structure, having only 2 legs.
    Please take a look at the Baxaver’s website (www.baxaver.com).
    Thank you for your attention and, awaiting your kind reply (comments, partnership, etc.), I remain,

    Yours truly,

    Emanuele Lopopolo

  • Interesting product. But it looks as though you’ll be leaning a bit too much backwards to be able to properly work on a computer? Do you have a link to any science material about the dehydration of the vertebral column? How did you hear about this article, by the way?

  • Hei, takk for fin artikkel. Kjenner meg igjen i det Gunnvor beskriver.

    Jobber selv som illustratør og ble ryggoperert for et par år siden. Som Gunvor har jeg måtte justere arbeidsrutiner og -miljø. Jo mer bevegelse i løpet av en dag, jo mindre klager ryggen – noe som igjen fører til økt produktivitet.

    Har arvet et bord hvor 3/4 av bordplata kan reises opp i forskjellige vinkler. Høyden på bena kan justeres opp eller ned med en sveiv på siden. Enkelt i bruk og tar ikke så stor plass som feks. et arkitekt bord. (Tror det er hjemmesnekret, så jeg har desverre ingen link å dele).

    Var på forhånd spent på om ikke det ville bli slitsomt å stå og jobbe, men joggesko med mye sprett i (!) og en gym-madrass i hjørnet for korte pauser, fungerer bra for meg. I tillegg bidrar en rask gå-tur hver dag, til en gladere rygg og sterkere ben. Speider-rosene er bonus.

    Noen oppgaver er lettere å gjøre sittende. Da bruker jeg en TOGU luftpute. Den gjør at ryggen alltid er i litt bevegelse. Togu puta er med meg over alt og jeg merker stor forskjell. Den både styrker og avlaster – kan derfor anbefales til både dårlige og friske rygger:

    http://www.togu.de/index.php?artikeldetails=13&category_id=3&subcategory_id=1&ballart=&lang=en-GB

    Bruker helst Togu puta sammen med en gammel Stokke stol. Setet kan justeres i forskjellige vinkler, mens nesten all kroppsvekten hviler på knærne. Super avlastning for ryggen samtidig som det er nesten umulig å «synke sammen». Jeg kan ikke leve uten.

    http://www.stokke-center.dk/index.php?id=16&id2=33

    :0) Monia

  • Takk for gode tips! Kommentaren ble tatt av spamfilteret, sikkert pga. lenkene. En Togu-pute må jeg få tak i. Har akkurat reist meg opp for å jobbe jeg også, og det går bedre enn forventet. Men jeg synes barbeint/sokkelesten på gymmatte fungerer bedre enn joggesko, som på en merkelig måte føles mye mer som «proteser» for de små musklene i føttene/leggen når det har gått noen timer.

    PS: Kjempefint omslag på barneboka di!

  • Minner om at sitting nå har vært tema på PULS og oppslag i såvel fagtidsskrifter som dagspresse. Temaet er også på en «amerikansk dagsorden» og tilgjengelig om en bruker søk-koden «Silicon Valley Syndrome».
    Produktutvikler/ designer H C Mengshoel har tatt fra et brett som både gir en viss svikt og bevegelsesmulighet om én eller to akser. Det synes å gjøre stående arbeid (f.eks. v/ høyt arbeidsbord) til en mer dynamisk opplevelse, noe personer med ryggproblemer opplever særlig positivt. Kanskje noe til stående TV-titting eller i eldreinstitusjoner hvor en sitter seg «ihjel» på ulønnet basis?

4 Trackbacks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *