Fra Hallingdal til Hollywood

For den prisbelønte regissøren og filmfotografen Hallgrim Haug har friheten som kommer med å være sin egen herre og drive eget selskap alltid veid tyngst.

Hallgrim Haug

Frilanser: Hallgrim Haug
Alder: 39 år
Yrke: Regissør i Halfilms og gründer/partner i Trollbound Entertainment.
Bosted: Los Angeles
Utdannelse: Mediehøyskolen i Kristiansand
Erfaring: Jobbet i TV2 i ulik tilknytning fra 1998–2003. Startet Halfilms 1998. Jobbet for stort sett alle de store produksjonsselskapene i Oslo i perioden 1998–2008.

– Var du kreativ som barn, Hallgrim?

– Var relativt kreativ som barn. Jobbet lenge som lydtekniker og drømte om å bli studiotekniker eller PA-tekniker for store band. Det var da jeg som 15 åring kjøpte fotoapparat for konfirmasjonspengene at jeg ble hekta på foto. Så begynte tanken om å bevege seg over til bilde sakte, men sikkert å komme krypende. Bestemte meg for å satse mot TV-produksjon allerede som 16-åring, så har aldri vært i tvil om hva jeg ville gjøre.

– Hvilke type jobber er det du gjør? Hva er din rolle?

– En kombinasjon av foto og regi. De senere årene har jeg fokusert mer og mer på såkalte scripted TV-serier og spillefilmer. Jeg har et ønske om å kun jobbe med dette videre fremover. Det er min profesjonelle «havn». Der er jeg hjemme. Følte det veldig godt da jeg jobbet 2nd unit-regi på «Død Snø 2» på Island og ikke minst som 2nd unit-regissør og Dp på «Lilyhammer». Det var fantastisk å jobbe med så dedikerte mennesker!

– Du har vært nominert og vunnet en rekke priser for arbeidet, ditt både i inn- og utland. Hvilke er de gjeveste?

– Den som henger høyest er vel prisen for beste regi under London International Film Festival som jeg fikk for «Made of Steel». Jeg var så heldig å få gjøre foto på Mona Friis Berheussens fabelaktige dokumentar «Tvillingsøstre». Denne vant publikumsprisen for beste dokumentar under IDFA, verdens største dokumentarfilmfestival.

– Den samme dokumentaren vant også Dragon Awards i Gøteborg, og gullnymfe i Monte Carlo, samt Gullruten her hjemme. Ellers vant jeg Gullruten for beste foto for en dokumentar som heter «Kvinner i hvitt». Det var også veldig stas.

– Hvordan ser en arbeidsdag ut for deg?

– Arbeidsdagen varierer om vi er i preproduksjon, opptak eller postproduksjon. Veldig sjelden 08.00–16.00.

– Har du det gøy på jobb?

– Trives enormt godt i jobben og føler meg privilegert som får jobbe med så mange dyktige mennesker.

hallgrim-haug-lillyhammer

Lillyhammer er en av produksjonene Hallgrim Haug har vært med på. (Foto: NRK)

– Hvordan starter man opp i Hollywood?

– Jeg tror det er helt essensielt å ha noen kontakter i produksjonsmiljøet i L.A. før man kommer over. Det er også superviktig at man har en reel (filmklipp som arbeidsprøve, red. anm.) og ting å vise til. Det er mye enklere å gjøre ting som skiller seg ut i Norge enn i USA. Akkurat nå er det meget bra timing å være norsk i USA. Takket være dyktige folk som Harald Zwart, Morten Tyldum, Tommy Wirkola, The «Roenbergs», Raykay og ikke minst Stargate. Bevisstheten rundt Norge og norsk film er på et nivå som ikke har skjedd før i historien.

– Så nordmenn er garantert suksess i L.A.?

– Det er absolutt ingen grunn til å tro at ting går av seg selv i L.A. Man må ha en plan og man bør ha en plan som innebærer hvordan man skal kunne være der i minst ett år. Hver dag kommer det tusenvis av mennesker til LAX (flyplassen, red. anm.) for å prøve lykken. Hver dag! Det sier seg selv at en god del av disse drar tilbake.

– Hva skiller de som klarer seg og de som drar tilbake?

– De som gjør det har hatt en plan, gode kontakter, er hardt arbeidende og utholdende. De har noe å komme med! Å være i L.A. og å prøve å komme seg inn i filmbransjen er som å konstant være i en olympiade. Plutselig kan det hende du står på startstreken, at du har fått tillit. Da har du sjansen til å levere. Da må du bare stole på at all grunntreningen er der.

– Alt du jobber for er dette ene øyeblikket. Forvalter du det riktig er du inne. Kanskje satt litt på spissen, men slik er det. Jeg jobber fortsatt for å oppleve dette øyeblikket.

– Hvilke råd vil du gi til frilansere som vil leve av drømmen sin?

– Gå for magefølelsen din. Gjør det det har lidenskap for. Vær innstillt på knallhardt arbeid. Da er det bare snakk om tid før du lykkes. Vær ærlig med deg selv, lytt til hjertet, og vit at du gjør det du vil når du gjør det.

The North Cape

Den majestetiske panoramafilmen som vises for titusenvis av turister på Nordkapp er det Hallgrim som har regissert.

– Mange lar være å følge drømmen sin da å ha eget firma og jobbe som frilanser gir mindre økonomisk sikkerhet enn å ha en “vanlig” jobb. Hva tenker du om det?

– For meg har friheten som kommer med å være min egen herre og ha mitt eget selskap alltid vært viktigere enn usikkerheten. Selvsagt kan det være tøft i starten, men jeg tror alle har godt av å kjenne litt på konkurranse. Det er faktisk sånn at man må satse litt for å komme seg opp og frem.

– Er det noen økonomiske råd du kan gi til de som starter eget firma?

– Jeg tror det er smart å budsjettere seg gjennom et år, prøve å legge en plan for et best case og worst case scenario. Passe på å ha penger i bakhånd til moms og forskuddsskatt er alltid et lurt trekk. Er man et kreativt surrehue som ikke kan fordra økonomi kan det være lurt å la andre ta seg av akkurat den jobben.

– Hvordan markedsførte du deg selv i begynnelsen for å få flere oppdrag?

– Jeg markedsførte egentlig aldri meg selv så mye. Jeg bare jobbet og jobbet. Jeg mottok ikke noe støtte eller stipender. Det høres kanskje naivt ut, men du er aldri bedre enn din siste jobb, og alle jobber er like viktige. Det er noe jeg prøver å jobbe etter.

– Å levere et godt produkt er key uansett. Ikke minst er det også selvsagt viktig å være en person folk trives sammen med. Denne bransjen er utelukkende teamarbeid. Det er viktig å ikke glemme.

– Hvilke av jobbene du har gjort har betydd mest for deg personlig?

«Tvillingsøstre» og «The North Cape». «Tvillingsøstre» fordi det var en unik reise over fire år, sammen med to helt fantastiske mennesker som har en historie som nesten er for god til å være sann. Å få lov til å være med å formidle denne var bare magisk.

«The North Cape» fordi det var helt fantastisk å få tilliten med å lage filmen som skulle ta over etter Ivo Caprino sin film på Nordkapp. Ikke minst var det flott å få muligheten til å jobbe så mye og i detalj med en film på 14 minutter. Det er nok den gøyeste jobben jeg har hatt.

Skriv en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert. Obligatoriske felter er merket med *