Flere tips for frilansjournalister

Frilansjournalister har mye å forholde seg til. Konkurransen er hard og vilkårene ofte tøffe. Her er flere tips til hvordan du kan gjøre det bra som uavhengig journalist.

Norske aviser
Det er lurt å kjenne til publikasjonens journalistiske tone og andre særegenheter før du vinkler og selger inn en reportasje. Faksimiler: Frilansinfo.no (montasje)

Les også Viktige råd for ferske journalister som ble publisert mandag.

Vit hvem du skriver for

Hvis du skal prøve å få innpass hos en ny oppdragsgiver det viktig å sette seg inn i publikasjonens stoff og vinklinger. Selv om du har en artikkelidé som virker god, er det ikke sikkert at avisen eller bladet du skriver for mener det samme.

Husk at alle magasiner, nettsider og så videre har forskjellige stiler og retningslinjer for hvilket innhold de publiserer. Derfor er det lurt å se på noen eksempler på tidligere artikler publikasjonen har laget, skriver skribent, foredragsholder og fotograf Randulf Valle i bloggen sin. Som reportasjesjef i bladet Friluftsliv vet han en god del om hva frilansere gjør feil når de tar kontakt.

Vær profesjonell

Ingen redaktører ønsker å motta uferdig arbeid som må bearbeides videre når man allerede forventer at alt er gjort. Legg derfor ned mye arbeid i teksten og ikke lever den før den er ferdig.

– Skrivefeil, håpløse faktafeil, og feilstaving av kjente navn er noen av de største feilene frilansere gjør når de kontakter meg.

Det sier tidligere leder for Bergens Tidenes helgemagasin, Christina Pletten (bildet), i et intervju i Frilansboka.

– Hvordan skal jeg stole på at det som står i artikkelen er korrekt, dersom du ikke engang har tatt deg bryderiet med å sjekke hvordan ting staves?

Deadline er hellig

Deadline er også svært viktig å overholde. Spesielt når du er ny på markedet. Tabber du deg ut her er sjansene store for at du aldri mer får jobber fra denne oppdragsgiveren.

Godta endringer og avslag

De aller fleste journalister har nok opplevd å få teksten sin redigert, eller i verste fall ikke godkjent av redaksjonen. Dette er en del av gamet, og er ingen grunn til henge med hodet for. Ta lærdom av endringene arbeidsgiveren gjør og prøv å huske på hva som kan gjøres bedre til neste utgave. Ofte ble ikke en gang endringene gjort for fordi teksten var dårlig i utgangspunktet, men fordi det måtte gjøres tilpasninger til layout eller fordi tonen ikke var helt i riktig i forhold til publikasjonens stil.

Skulle du få et nei kan det være like greit å ta saken til en annen publikasjon dersom du har muligheten til det. Det er liten nytte i å surmule, ettersom det da er mer sannsynlig at du kommer til å få mindre (hvis noen) oppdrag fremover.

Masing er OK

– Noen blir snurt og forlanger en utredning om hvorfor de får avslag; det liker jeg  dårlig. Man kommer utrolig mye lenger med en høflig opptreden, sier Pletten. Men både hun og Randulf Valle poengterer at det er lov til å mase litt.

– Jeg syntes mas er helt OK, og ofte er det nødvendig. Dersom man ikke får svar, synes jeg det er greit at man sender en mail der man opplyser om at man nå tilbyr saken til en annen publikasjon, sier Pletten, som innrømmer at travle arbeidsdager kan føre til redusert tid til å vurdere tilbud fra frilansere.

Har du flere tips? Del dem gjerne med oss i kommentarfeltet under.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *