Fikk bedre konsentrasjon med høy kontorpult

Vi skriver i dag om helsefordelene med å jobbe stående. Einar fra bloggen Nyttiginfo.no er nok et levende eksempel på at stående jobbing er bra. Her er hans tips og erfaringer.

Det motoriserte arbeidsbordet Galant fra IKEA kan reguleres trinnløst i høyden. (Foto: Ikea.no)

Kroppen vår er rett og slett ikke laget for å sitte hele dagen. Du kan dessuten bare glemme det du lærte av foreldrene dine om å sitte rett i ryggen. Hvis du er nødt til å sitte mener ekspertene det er best å gjøre det tilbakoverlent, med kroppen i 135 graders vinkel. Denne grafiske fremstillingen summerer opp helserisikoen med å sitte.

– Hvordan kom du på å stå på jobb?

– Etter å ha jobbet mer eller mindre åtte timer foran PC-en hver dag i flere år, merket jeg etterhvert av produktiviteten sakte men sikkert begynte å dale. Selv om jeg trente regelmessig, følte jeg meg daff og tom for energi. Særlig var det ille mot slutten av arbeidsdagen. Jeg følte meg rett og slett som en potetsekk!

– Det var ikke lett å gjøre noe med det, for jobber man med datamaskin og skjerm er tross alt kontorstol og skrivebord en del av pakka. En dag  kom jeg over en artikkel på Lifehacker.com om stående skrivebord, og tenkte med det samme at dette kanskje var løsningen for meg.

– Hvordan gikk det?

– Opplevelsen var todelt. Jeg merket allerede første dagen at jeg fikk et helt annet trøkk når jeg jobbet. Energien føltes på topp, og konsentrasjonen på det jeg skulle gjøre økte flere hakk. Mindre tid gikk med til formålsløs surfing på nettet. Ved middagstider følte jeg meg sliten på en god fysisk måte, stiv og støl i beina, men kvikk og opplagt i hodet.

– Så gikk det noen dager, og beina begynte å føles tunge som bly. Jeg var stiv og støl som en stokk. Tirsdagen den andre uka var det så ille at jeg sto og skalv i beina mens jeg jobbet. Heldigvis, to uker senere begynte tydligvis kroppen å venne seg til den nye tilværelsen.  Jeg kjenner forstatt litt stølhet innimellom, men ikke så ille at det plager meg nevneverdig.

– Står du hele dagen nå?

– Tja, jeg tipper jeg står rundt 80-90 prosent av tiden. De eneste gangene jeg sitter er når jeg tar notater på papir, eller bruker laptopen.

– Hvilket arbeidsbord bruker du?

Jeg vurderte først å kjøpe et skrivebord hvor det var mulig å justere høyden fra sittende til stående posisjon ved hjelp av motor, IKEA Galant (bilde øverst i artikkelen).

Skrivebord Frederik fra Ikea

– Men for å slippe å kaste det gamle skrivebordet mitt, som var ganske dyrt da jeg kjøpte det, gikk jeg for Fredrik fra IKEA (bilde over).  Dette bordet er i underkant av én meter bredt, koster under tusenlappen, og gjorde at jeg fikk plass til å beholde det gamle.

– Noen andre tips til de som vil skaffe seg et høyt bord?

– Jeg mener å ha lest at bordplaten skal være i albuehøyde. Det passer ihvertfall bra for meg. Tastaturet har jeg plassert et stykke inn på bordet slik at nesten hele underarmen hviler mot underlaget. Monitoren bør ikke være plassert for høyt opp slik at du må bøye nakken bakover for å se.

– Merker du noen negative effekter av å stå så mye?

– Bortsett fra stølhet har ikke jeg merket noe negativt. Et tips for å spare beina litt er å stå på en myk matte eller bruke sandaler med myk såle.

– Jeg har hørt at en del sykepleiere har problemer med åreknuter siden de står hele dagen på hardt underlag. Om dette er tilfelle for oss som står ved skrivebordet vet ikke jeg. Det jeg vet er at risikoen ved å sitte x-antall timer hver dag er mye verre.

2 Trackbacks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *