Få ting gjort med tidtaker-programmer

Sliter du med motivasjonen, eller ønsker du å finne ut hvor mye tid du faktisk bruker på jobben din? Vi har testet programmer og nettbaserte tjenester som kan gjøre hverdagen din mer effektiv.

Selv om du som frilanser er din egen sjef og som regel har større frihet enn vanlig ansatte, kan du sikkert skrive under på at det ikke alltid er like enkelt å være disiplinert og få ting gjort når de bør gjøres.

I tillegg kan det være vanskelig å holde styr på hvor mye arbeid du legger ned til ulike fakturerbare og ikke-fakturerbare oppgaver. Både jobber på prosjektbasis og timebasis har en tidsfaktor som det er viktig å ha en viss kontroll på.

Følg med så du ikke bruker mer tid på prosjektene dine enn hva honoraret tilsier. Jobber du ofte mer enn du hadde regnet med, må du enten jobbe raskere eller øke prisene dine for å dekke inn tapet. Heldigvis finnes det en rekke smarte programmer som logger tid og lar deg lage en egen oppgaveplan. De gir deg også komplette tidsrapporter for jobbhverdagen din.

Nettbasert eller nedlastbart?

Timeteller-programmene finnes både i internett-format og som nedlastbar programvare. Den store fordelen med nettbasert er at kontoen din alltid vil være tilgjengelig hvis du er på nettet. Men de nedlastbare programmene har også sine plussider. Disse programmene har som regel har flere funksjoner, og du slipper å måtte notere timer og minutter manuelt dersom du ikke har tilgang til internett mens du jobber.

Slimtimer

Slimtimer er en enkel og praktisk nettbasert tjeneste som er veldig lett å sette seg inn i. Opprett en konto, skriv ned oppgavene dine og klikk på «Open Timer» for å logge dine gjøremål. Det er mulighet for å legge inn notater og tagger på oppgavene dine. SlimTimer har en integrert rapporteringsfunksjon med mange filtreringsvalg, og det er en smal sak å enten endre på logger eller legge inn et fullført gjøremål i ettertid. Du kan også dele oppgaver med andre personer og eksportere oversikter til Excel eller en e-postadresse. Og det beste av alt; SlimTimer er helt gratis!

Dårlig design og få funksjoner trekker ned.

Terningkast 5

Yast

Dette er en norsk-utviklet tjeneste som både tilbyr en gratisversjon og en utvidet betalingsversjon. Yast har et lekkert design og scorer høyt på brukervennlighet. Små hjelpevinduer gir deg en solid innføring i hvordan tjenesten fungerer. Vi liker spesielt funksjonene som gjør at du kan opprette mapper for forskjellige kategorier og ved et tasteklikk har muligheten til å legge til gjøremål i en «timeline» øverst på siden etter at du har logget inn.

Yast har også en gratis mobilapplikasjon som enkelt kan synkroniseres med din konto, men vi savner en widget eller popup som gjør det enklere å logge arbeid på datamaskinen.

Gratisversjonen er ganske begrenset, og du bør helst betale ni euro i måneden (ca 70 kroner) for å dra nytte av tjenesten til det fulle. Da får du nemlig muligheten til å dele prosjekter, laste ned rapporter og automatisk kalkulere timelønn basert på dine egne satser.

Terningkast 5

Tickspot

I denne prosjektbaserte tjenesten får du ditt eget subdomene hvor du kan logge inn og legge inn kunder og prosjekter. Det finnes ingen tidtaker, noe som betyr at du må legge inn fullført arbeid manuelt. Rapport-seksjonen er også noe simpel. I tillegg blir det fort dyrt ettersom du kun får ha ett prosjekt med gratisversjonen, mens ubegrenset antall prosjekter koster hele 79 dollar (cirka 450 kroner) i måneden.

Tickspot er likevel ganske oversiktlig. Den passer trolig best for frilansere som ikke har laptopen som arbeidsplass.

Terningkast 2

Harvest

Dette er en populær tjeneste som er veldig profesjonell og oversiktelig. Du har en stor frihet til å opprette nye prosjekter med ubegrensede oppgaver og klienter. Det er også mulig å lage både fakturaer og estimater og sende ut til kunder via e-post. Dette er foreløpig kun på engelsk.

Harvest har mange funksjoner, men det virker som at selve tidsføringen av prosjekter og gjøremål ikke står helt i fokus. Tjenesten virker nemlig ganske «tung» for dette formålet, og det må ganske mange tasteklikk til for å starte stoppeklokka sammenlignet med for eksempel SlimTimer.

Alle nye brukere får en gratis prøveperiode på 30 dager, men etter det koster det 12 dollar (70 kroner) i måneden.

Terningkast 4

Clockodo (TESTVINNER)

Clockodo er et nettbasert produkt som virkelig lever opp til førsteinntrykket man får av det flotte designet. Tjenesten er relativt ny og samler det beste fra sine rivaler. Siden er enkel å bruke, mens dashboardet etter at du har logget inn gir deg komplett oversikt over både prosjekter, oppgaver, arbeidstimer og eventuelle opptjente honorarer (du kan legge inn din egen timepris). Rapport-funksjonen gir deg en enda mer detaljert vindu med spesifikk informasjon og pene grafer som genereres automatisk.

Du har full fleksibilitet angående hva som skal vises på de forskjellige sidene, og ikke minst når det gjelder prosjekter, kunder og oppgaver som skal legges til. Når Clockodo i tillegg både tilbyr en mobilapplikasjon og et eget lite desktop-program for enklere logging av gjøremål, er vi ikke i tvil om hvem som blir testvinner.

Clockodo er gratis i 30 dager. Hvis du fortsatt vil benytte deg av tjenesten etter det må du ut med åtte dollar (ca 45 kroner) i måneden.

Terningkast 6

Grindstone

Grindstone er et solid nedlastbart program med utallige funksjoner. Legg inn dine «profiler» (kategorier) med påfølgende oppgaver, og start tidtakingen med et tasteklikk. En av mulighetene er å ha en stoppeklokke hvor enn du vil på skjermen. Dette gjør at du enkelt kan starte, stoppe eller bytte oppgaver på få sekunder. En annen funksjon programmet byr på er en nedtellingstidtaker som kan være nyttig hvis du har et mål om å jobbe et bestemt antall timer daglig, eller med et prosjekt.

Grindstone er gratis, og du trenger ikke å betale et øre ekstra for å for eksempel legge inn timesatser eller få detaljerte rapporter. Minuset er at det ikke går an å dele oppgaver med andre, samt at designet er noe utdatert og uoversiktelig.

Terningkast 5

ManicTime

Dette er et unikt program som automatisk logger all din aktivitet på datamaskinen. ManicTime lagrer detaljert informasjon over hvilke programmer du har brukt, hvilke websider du har besøkt og hvor mye du har brukt laptopen. Involverer jobben din bruk av programmer som for eksempel Photoshop, Microsoft Word, et videoredigeringsprogram eller lignende, kan denne funksjonen være svært hendig.

I tillegg kan du naturligvis ta tiden på prosjekter og underoppgaver som du legger inn selv. Statistikkoversikten er imidlertid ikke fullt så bra, og det er heller ikke mulig å gruppere oppgaver eller få en skikkelig oversikt over kommende eller allerede fullførte gjøremål. ManicTime er derfor mest passende for å logge programaktivitet på datamaskinen framfor seriøse jobboppgaver.

Programmet koster et engangsbeløp på 67 dollar (ca. 385 kroner) etter at prøveperioden på 15 dager er omme.

Terningkast 3

Konklusjon

Hvilket program du bør velge avhenger av hvilke behov du har, og hvor mye penger du er villig til å bruke. For eksempel vil SlimTimer virke bra for deg som ønsker noe enkelt og har få arbeidsoppgaver, mens Harvest kanskje er tingen dersom profesjonalitet og oversiktlige rapporter er en nødvendighet. Fra et generelt ståsted vil vi likevel anbefale Clockodo ettersom denne tjenesten har det meste man behøver for å logge forretningsaktiviteter.

Bruker du en av disse tjenestene, eller har du et annet program du liker bedre? Del gjerne dine erfaringer med oss i kommentarfeltet under.

3 kommentarer

  • Mia Holte sier:

    Jeg har lyst til å nevne https://www.toggl.com/ som jeg har testet nå i noen måneder. Den får ikke topp score, men du får de viktigste funksjonene i gratisversjonen. Litt mange klikk for å få full oversikt over måned/prosjekt osv, men funksjonene er der og er ganske oversiktlig.

    Noen funksjoner jeg liker godt (jeg har kun gratisversjonen);

    1) Timer fra «forsiden» (stoppeklokke eller manuell). Ingen klikk nødvendig
    2) Full oversikt over enkelte prosjekter eller flere (eller alle), pr dag, uke, måned eller manuell innstilling.
    3) Fiffige pdf’er med timeoversikt du kan sende til kundene.
    4)Integrasjon mot Basecamp og lignende applikasjoner.
    5)På norsk
    6) Gode muligheter for team

  • Det at pdf-ene er bra nok til å kunne sendes rett til kundene er et godt poeng!

  • Tonny sier:

    Det er verdt å ta en titt på Klok. http://www.getklok.com er nettadressen. Den er enkel og grei og finnes i en gratisversjon.

1 Trackback

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *