Anbudskonkurranser: Jobber du gratis?

Trenden med ubetalte andbudsrunder eller såkalte «konkurranser» i grafisk sektor er for lengst kommet til Norge, og rammer frilansere spesielt sterkt.

Mens byråer med flere ansatte kan bake utgiftene inn i totalbudsjettet og ta andre inntektsbringede oppdrag parallelt, er situasjonen helt en annen for deg som jobber alene.

Bortsett fra hvis du vinner anbudet, er og blir tiden du brukte bortkastet. Tapte timer betyr tapte inntekter.
No!Spec
I USA og Canada har kampanjen NO SPEC! fått mye oppmerksomhet. Her hjemme går nå Grafill ut og advarer mot den økende bruken av konkurranser. De har publisert en en artikkel med retningslinjer for denne virksomheten, i håp om at oppdragsgiverne tar til fornuft. I lønnsundersøkelsen for 2007, der 420 Grafill-medlemmer svarte på et spørreskjema kom følgende fram:

Det synes også å være et generelt stort prispress i tillegg til at henvendelser om gratis forslag til skisser øker, og antall konkurranser uten eller med lave honorarer øker.

Selv om Grafill i prinsippet er skeptiske til anbudskonkurranser, mener de at konkurranser er forsvarlig i noen tilfeller. Betingelsene er at de er honorert og at det ikke inviteres mer enn tre deltakere.

Ønsket om å se løsningsforslag (…) kan (…) være kombinert med uklare behov og mål. I slike tilfeller blir forslagene en del av en bevisstgjøringsprosess, istedenfor å løse et på forhånd definert behov. Dette gjør det vanskelig å foreta en relevant og rettferdig sammenligning da deltakerne kan legge svært forskjellige forutsetninger til grunn for sine løsninger. (…)

Mens det ikke er noe som tydelig rettferdiggjør økt bruk av anbudskonkurranser i Norge, er det annerledes på det internasjonale markedet. Globaliseringen via internett har gjort det lettere å be om gratis vareprøver. Mediet er anonymt, oppdragsgiver og tilbyder ser hverandre aldri. Kunder kan raskt og enkelt kontakte en større mengde utøvere. Mengden av tilgjengelige frilansere med identisk kompetanse gjør det vanskeligere å velge. Siden frilanserne i prinsippet like godt kan jobbe fra Sydney som fra Skudeneshavn presses prisene ned.

Noen fenomener som kan ha forsterket trenden:

  • Nettsteder som har spesialisert seg på å formidle frilanstjenester på anbud (getafreelancer.com, elance.com, guru.com og en haug med andre.)
  • «Crowdsourcing«, nettsteder som knytter til seg tusenvis av unge illustratører og grafiske designere og får dem til å sende inn arbeider i håp om å vinne. T-skjorter er det mest nærliggende eksempelet med Threadless og LaFraise som to av de største. Gründeren av Lafraise.com solgte nettstedet til markedslederen Spreadshirt to år etter oppstarten for over 2 mill. euro (16 mill. kroner). De eneste som tapte på handelen var alle som hadde sendt inn gratis motiver til t-skjortene.
  • Utøverne blir stadig yngre, og kommer gjerne tidlig inn i markedet via gratisarbeid, konkurranser o.l. Dermed er motstanden mot gratisarbeid svekket og det fylles hele tiden på med ferske frilansere som er villige til å delta på de samme premissene.
  • Trend hos reklamebyråene til å ville involvere publikum. Interaktive reklamejippo der store kommunikasjonskampanjer blir kamuflert som konkurranser. 19.000 profesjonelle og amatører sendte inn forslag til nytt frimerke da det franske postvesenet arrangerte konkurranse i 2004. Det kan trygt sies at det ble mye gratis blest om opplegget. Og mange gratis arbeidstimer.
  • Her kan du lese hva Graphic Arts Guild i New York råder sine medlemmer å svare når de får tilbud om uetiske anbudskonkurranser.

    Etter en anbudsrunde om grafisk profil for Høyskolen i Oslo, der flertallet av designbyråene trakk seg, skrev Annie Myhre i Designbyråforeningen dette innlegget på kampanje.com.

    Her forklarer hun hvordan byråer legger ned hundretusener av kroner til gratisarbeid når de deltar i anbudskonkurranser.

    Hva mener du om saken? Deltar du i konkurranser og jobber du gratis i håp om å få flere kunder? Skriv en kommentar under!

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *