8 billige markedsføringsstunt

Her er du, klar til å erobre verden. Du er full av pågangsmot og entusiasme, med en urokkelig tro på dine evner og kunnskaper. Men hvor er alle de gullkantete prosjektene?

Hvorfor slår ikke mobilen din saltomortale av AD’er og redaktører som ringer for å hyre deg? Kanskje fordi du har glemt at det er én hatt til du må kunne ha på hodet, nemlig selgerens? Du er ikke den eneste illustratøren, fotografen eller designeren i telefonkatalogen, og du er kanskje heller ikke den beste i enhver situasjon. Du må gjøre som andre med et produkt å selge: Markedsføre deg.

I denne artikkelen får du en uhøytidelig liste med ideer som kanskje kan gjøre akkurat deg synlig. Uten å spise opp ditt allerede sultende budsjett.

Man tager det man haver

Siden du kommer til å gjøre alt arbeidet selv, er det kun materialene som koster. Men ikke nødvendigvis, kostnadene blir lik null hvis du spør venner og kjente om litt hjelp. Kanskje du studerte sammen med en kompis som er flink på mac, kjenner noen som har en fargekopimaskin eller noen som kan hjelpe deg på nett. Kort sagt: det er ikke bare ideen til din store markedsføringskampanje som har godt av litt kreativ tenking.

Tema

For å sparke igang tankeprosessen kan det være lurt å finne et tema. Da jeg tok skrittet ut i freelancetilværelsen hadde jeg av en eller annen grunn en skisse av Donald Duck, stein død, i skisseboka. Det utviklet seg til et jakttema (jeg var på jakt etter oppdrag, og oppdragsgivere var på jakt etter en dyktig illustratør), hvor Donald var gjennomgangsfigur. I noen illustrasjoner var det kun sporene av små andeføtter og skyggen av en jeger, mens andre viste stakkaren som trofe på stueveggen. Hele «kampanjen» besto til slutt av t-skjorter, konvolutter, postkort, papirposer og en liten portfolio. Alle med temaet «jaktsesong» representert av Donald Duck.

Postkort © Atle Lillehovde

Sesongrelatert

En liten oppfølgingskampanje på høsten tok utgangspunkt i… nettopp: Høst. En liten og søt illustrasjon i den stilen jeg gjerne ville få oppdrag på, sammen med en pose rett-i-koppen med tittelen «Her har du noe å varme deg på!». Jeg spurte pent om jeg kunne komme og vise frem noen nye arbeider, og siden de hadde fått rett-i-koppen kunne jeg ta med kjeks.

Den slags sesongrelaterte «kampanjer» kan være alt fra Valentines til Olsok, og husk at et julekort i juli er mer oppsiktsvekkende enn ett i desember! (et såkalt julikort? red. anm.)

Rett-i-koppen-posen er drukket opp for lenge siden, men postkortet henger fint på veggen! (Ill.: Atle Lillehovde)

Portfolio

Før du i det hele tatt tenker på å markedsføre deg innen ditt fagfelt regner jeg med at du har en samling arbeider klart. I gamle dager var det viktig å ha en kul og stilig fysisk portfolio, men idag vil jeg påstå at tilgjengelighet og kommunikasjon er viktigere. Med det mener jeg ikke at du kan glemme papirutgaver av arbeidene dine, det er fremdeles viktig å ha arbeidsprøver som oppdragsgivere kan føle og ta på, men at du i tillegg til å ha en fysisk portfolio i hånda også kan vise til en nettside, eller gi et lite visittkort i farta, eller noen postkort å legge igjen etter et intervju. Hvis du ikke har egen hjemmeside, og føler deg som en dinosaur i møte med HTML og Flash, finnes det utallige muligheter for å komme seg raskt på nett. Den enkleste måten er kanskje wordpress.com/, www.carbonmade.com/ (spesiallaget for portfoliovisning) eller en wiki-type nettside som www.pbwiki.com. De er gratis, og krever så og si ingen teknisk kompetanse. Skriv noen ord om deg selv, hvor du kommer fra, hvor du har studert og jobbet, og last opp noen fine bilder eller scanninger av arbeidene dine.

Men til saken, 8 billige måter å markedsføre deg på:

Postkort © Atle Lillehovde
Konvolutter går fint i printeren.(Foto: Atle Lillehovde)

1. Postkort

Dette er vel den enkleste måten å spre budskapet på. Krever kun en vanlig hjemmeprinter og litt tykt papir. Det er også en fordel med et sinnsykt bra motiv. Pass på at navnet ditt (eller det ultratøffe firmanavnet) og kontaktinfo er med. Postkort kan du sende i posten (kanskje sammen med en rett-i-koppen), gi bort på byen, legge igjen etter et intervju, eller henge på veggen. Kort og godt en av hjørnesteinene i kampanjen din.

2. T-skjorte

Du kan betale noen for å trykke t-skjortene dine (Se bunn av artikkel for linker), men med en stykkpris på rundt 150,- kan det fort bli mange penger. Ta derfor turen til nærmeste H&M eller Cubus og finn de billigste t-skjortene uten trykk. Sjekk også med kontaktene dine om noen kan hjelpe deg, kanskje venninnen til svigersøstera til eks-kollegaen din driver klesbutikk… Deretter finnes det flere metoder for å overføre et motiv til t-skjorta. Jeg prøvde meg med lino-trykk, med stor suksess! Jeg tegnet et enkelt motiv uten små detaljer, skar det ut i lino (alle typer materialer til høytrykk kan brukes, tilogmed potet!), og trykket t-skjorter på kjøkkenbordet. Hver t-skjorte ble litt forskjellig fra de andre, og fikk en spesiallaget merkelapp av kartong. At det hele var håndlaget imponerte mottakeren.

3. Rett-i-koppen

Det behøver ikke være en rett-i-koppen, poenget er å finne en eller annen billig ting som kan presenteres på en artig måte og enten sendes i posten sammen med et kort eller overleveres på et intervju. Hva med å sende en konvolutt med binders og et kort med teksten «Du trenger disse for å holde orden på de fantastiske postkortene jeg sender deg neste uke!», eller en pose med grønnsakfrø med et budskap om «fruktbart samarbeid», «la meg hjelpe bedriften din å spire», o.l. Mulighetene er som sagt uendelige, og går godt sammen med dine postkort.

4. Kalender

Istedetfor et julekort med en nisse, som havner i papirkurven 2. januar, kan du heller sende noe som varer hele året. Dekorer med arbeidsprøver, merk av viktige datoer, som f.eks. «Årsrapport-tid. Ring meg!», «Høst-salg, du trenger nye produktfoto. Ring meg!», og pass på å få med tydelig kontaktinfo og hvem du er. Hele poenget med denne ideen er å minne den potensielle oppdragsgiveren på at du finnes, hver eneste dag. Her trenger du kun tilgang til en printer og litt tykt papir. Og kanskje litt designhjelp hvis det ikke er ditt fagfelt.

5. E-post

Tja, kanskje ikke den sprekeste formen for markedsføring, men desidert den enkleste. Vær forsiktig med å sende til folk du ikke kjenner, finn ut om den som mottar e-posten er riktig person, m.a.o. ikke send til «post@….», gjør litt research for å finne adressen til f.eks. bilderedaktøren eller markedsføringssjefen. Skriv kort og konsist om hvorfor du tar kontakt, hvem du er og hva du kan tilby. Spør gjerne om lov til å ringe og avtale et intervju/mappevisning. Ikke be mottageren foreslå tidspunkt eller gjøre noe, vær høflig og husk at folk er opptatte og stresset og ikke alltid har mulighet til å svare på e-posten, hverken nå eller siden. Legg også til en liten melding om at du gjerne vil sende oppfølgingsmailer med mindre mottageren sender en negativ svarmail.

6. Blogg

Dette krever litt mer tid, men kan være en fantastisk måte å både få og beholde kontakt med potensielle kunder. Det er flust av gratistjenester (for eksempel ovenfornevnte wordpress.com) på nettet. Skriv en serie korte artikler om fagfeltet ditt, om deg og hvordan du angriper et oppdrag. Legg de ut på bloggen med jevne mellomrom og referer til bloggen i alle sammenhenger. Blogging er et så hett og interessant tema at vi burde skrive en egen artikkel(serie) om det her på Frilansinfo, men foreløpig kan du jo google temaet og se hva andre frilansere gjør på dette området og bli inspirert. Dette er også en markedsføringsmetode som har uendelig lang levetid, og som hele tiden vil bygge ditt rykte. Og så er det gratis!

7. Stickers

Veit ikke helt hvor lovlig det er, men en velplassert sticker med en kul logo kan vekke oppmerksomhet og få folk til å huske deg. En periode hadde jeg alltid med meg en håndfull stickers på byen (det var i gamle dager, da jeg fremdeles fikk på byen…), og klistret min überkule «Atle Illustrasjon»-logo ved siden av stickers for rockeband, plateselskap og andre trendy virksomheter, i håp om at trendyheten var smittsom. Å lage en sticker er utrolig enkelt, kjøp ark med klistremerker til kontorbruk, design et stilig lite motiv og skriv ut.

8. Folder/brosjyre

I samme familie som postkortet, men med muligheten til å formidle mer informasjon. Behøver ikke være mer enn et brettet A4-ark, men kan gjerne utvikles til flere sider med kreativ innbinding, eller i snåle formater og dekorert med utskjæring og sakseklipp. Kan sendes i posten, legges igjen på intervju eller distribueres på kaffebarer. Få med tydelig kontaktinfo og logo, og vær nøye med utvalget av arbeider. Kanskje tenke tema? Hva med en idèfolder for bilderedaktøren, hvor du foreslår nye måter å illustrere faktabokser på? Eller et utvalg julemotiver som markedssjefen kan velge blant.

Jeg håper denne artikkelen kan inspirere deg til å sette igang med det viktigste en frilanser kan gjøre; nemlig å selge seg selv. Det er en hard og brutal verden, og det hjelper ikke å være et kreativt geni hvis ingen andre enn deg selv og mamma vet om det. Vær stolt av det du kan, og fortell hele verden om hvor god du er!

Lykke til!

Lenker til trykketjenester

http://www.extrafilm.no
http://www.fotoknudsen.no
http://www.spreadshirt.net
http://www.yourdsign.no

Flere tips til billig markedsføring? Skriv en kommentar nedenfor!

3 kommentarer

  • picxx sier:

    Det var mange gode tips 🙂

    Minner meg på at jeg burde skrive min ’10 måter å markedsføre seg på gratis’ guide 😉

  • Montenegro sier:

    Den beste måten er jo selvfølgelig jungeltelegrafen 🙂 Ellers er jo det alltids lurt å plassere blogg-lenken i signaturen på e-poster man sender ut. Lite poeng i en blogg uten lesere.

  • Forøvrig er OptimalPrint.no av de ypperste innen billig markedsføringsmateriell, uten tvil.

    De har bedre priser enn VistaPrint (per dags dato) og kvaliteten er fantastisk.

    Ellers er dette en fin artikkel med gode idéer som lar deg tenke litt lenger 🙂

    E-post markedsføring er det jeg tror har minst effekt, dog.

1 Trackback

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *