12 ukers ventetid på sykepenger

Hilde Lyster (bildet) betaler 12 000 kroner i året for å få bedre sykepengedekning. Hun fikk sjokk da hun oppdaget at det var 12 uker ventetid på utbetaling fra NAV.

Da hun ble syk i sommer, etter nesten 12 år som selvstendig næringsdrivende, visste hun at hun måtte vente i 17 dager på å få penger. Men at ventetida i realiteten var tre måneder, hadde hun aldri drømt om.


Hilde Lyster (Foto: Privat)

Kaos hos NAV i Oslo fører til at mange for lengst er tilbake i full jobb når de faktisk får pengene de skulle hatt mens de var syke. Lysters erfaring viser hvor viktig det er for deg som er frilanser å ha en økonomisk buffer.

– Vi har hatt en utfordring i sommer, som har medført at behandlingstiden har blitt lang for noen. Vi legger ikke skjul på at dette har vært et tema, sier Elisabeth Honorata Szulist, avdelingsdirektør i NAV Oslo.

Forsikret seg da hun ble singel

I åra Hilde Lyster var samboer tegnet hun ikke forsikring for å få bedre sykepengedekning. Men da hun ble alene for fire år siden fant hun ut at det var tryggest å forsikre seg for 100 prosent dekning fra dag 17. Dette betaler hun rundt 1000 kroner måneden for. Betalingen er basert på hvor mye hun tjener årlig.

I sommer ble Lyster 100 prosent sykemeldt i en måned. Etter dette jobbet hun noen uker med 50 prosent sykemelding.

Fikk sjokk

Fire uker inn i sykdomsperioden ringte hun til NAV for å høre hvordan det gikk med utbetalingene av de første sykepengene.

– Da kom sjokket, for først da fikk jeg beskjed om at det var en ventetid på 12 uker. Dessuten så hadde jeg ikke sendt med inntektsdokumentasjon. Da svarte jeg at jeg hadde sendt kopi av selvangivelsen for 2010,og lurte på om ikke det var nok.

Men det var et eget skjema som måtte fylles ut. Lyster lurte da på om ikke NAV var forpliktet til å gi noen form for tilbakemelding om at skjemaet manglet.

– De svarte at det ville jeg nok ha fått beskjed om før eller senere, men grunnen til at jeg ikke hadde fått det, var trolig fordi at de enda ikke hadde fått sett på saken min.

Stengt telefon i over en måned

Hilde Lyster fikk tilsendt skjemaet som manglet og dro til NAV og leverte det i skranken. Hun fikk beskjed om at hun var prioritert, og at det bare skulle gå noen dager.

– Etter en uke måtte jeg tilbake til NAV, jeg hadde fortsatt ikke fått penger på kontoen. Det gikk ikke an å ringe til dem, siden alle telefonlinjer til sykepengeavdelingen var stengt i hele juli og deler av august, sier Lyster. Hun reagerer på at de ansatte hos NAV ikke trenger å opplyse om navnet sitt. Dermed vet man ikke hvem man snakker med.

Det viste seg at inntektsdokumentasjonen Lyster leverte en uke tidligere var forsvunnet. Det ville gå minst 14 nye dager etter at hun hadde levert nytt skjema før saken kunne løses.

Hadde ikke scanner på kontoret

– Saksbehandleren på NAV Østensjø forklarte at de har ikke scanner, så alt som blir levert i skranken blir sendt ut av huset til en annen instans som scanner det, og at det vanligvis tar et par dager. Skjemaet mitt hadde de greid å rote bort! Er det virkelig mulig å gjøre ting så fantastisk komplisert?

Lyster var på NAV-kontoret fire ganger, hver gang i over to timer.

– Det er en påkjennelse jeg ikke unner noen. Den arrogansen, likegyldigheten og mangel på kunnskap du møter der er nok til at du kan miste det lille du har igjen av pågangsmot. Jeg fikk så mange forskjellige svar. Én sa det var maksimalt fire ukers ventetid,en annen sa åtte uker, den tredje sa 12 uker.

Lyster ble lovet at siden hun hadde møtt opp i skranken og klaget personlig, så hadde hun krav på svar innen 48 timer.

– Ingen tok kontakt. Neste gang lurte jeg på hvorfor ingen hadde ringt, og da begynte han i skranken å le. Slike regler hadde han aldri hørt om.

Siste utvei: Sosialstønad

Etter en amper diskusjon på 10 minutter fikk Lyster nå beskjed om at hun lagde kø.

– Jeg kom overhodet ingen vei. Eneste utveien var å søke om sosialstønad, forteller Lyster. Der var behandlingstiden 14 dager.

Saken løste seg omsider, etter «bare» seks uker. Men Lyster tror ikke det ville skjedd hvis hun ikke hadde vært i stand til å møte opp personlig. En kundebehandler på NAV mente hun hadde vært heldig, og at det garantert var hyppig oppmøte på NAV-kontoret som var årsaken til at saken gikk gjennom raskere enn normalt.

Vi spurte NAV hvordan man skal overleve økonomisk når det er lang saksbehandlingstid.

– Om utbetalingen uteblir bør du gå til ditt lokale NAV-kontor. Da kan vi se på flere alternativer, og sosialstønad kan være ett av dem, sier Elisabeth Honorata Szulist.

– Er vanlig behandlingstid 12 uker?

– Nei, det skal den ikke være. Vi har iverksatt tiltak som gjør at behandlingstiden nå er nesten nede i 4 uker. Målet er å komme ned til 4 uker, og det jobber vi med.

– Kunnskapsnivået er tydeligvis dårlig ute på lokalkontorene, de ansatte gir varierende opplysninger og lover mer enn de kan holde. Hvordan konfronterer dere dette?

– Det blir gjort omfattende kompetansetiltak. Vi mener kunnskapsnivået er bra. Det er også viktig at søkere tar en grundig titt på nav.no, som er en god side med omfattende informasjon om hvilke dokumenter som kreves. Dette anbefaler vi alle søkere å lese.

5 kommentarer

  • Mia Holte sier:

    Fantastisk elendig system!

  • Denne historien høres jo helt utrolig ut, men den er dessverre ikke enestående.

    Finnes det noen som mener at NAV fungerer godt? Det er på tide at de som bestemmer begynner å ta noen grep for å bedre situasjonen.

  • Einar sier:

    «Saksbehandleren på NAV Østensjø forklarte at de har ikke scanner, så alt som blir levert i skranken blir sendt ut av huset til en annen instans som scanner det, og at det vanligvis tar et par dager.»

    Jeg blir skremt!

  • Mr lørenskog sier:

    Har vært igjennom AKKURAT det samme selv. Dokumenter som forsvinner,arrogante ansatte, tullesvar og laang forsinkelse. Det er en 100% stilling å være sykemeldt, man må virkelig stå på for å få det man har rett på fra nav. Slitsomt!

    Håper aldri jeg blir syk/skadet igjen, og jeg ønker ingen å gå igjennom det tungtråtte systemet NAV.

  • Selvstendig sier:

    Klart staten ønsker å gjøre det kopmlisert og nærmest umulig å bli syk for selvstendig næringsdrivende. De har ingen interesse å gi denne gruppen mennesker støtte for arbeidet de utfører- man blir straffet av systemet av å ikke være ansatt i bedrift. I denne formelen har de oversikt og kontroll over individet, og man kan enklere legge opp en agenda for folket. Å være Selvstendig næringsdrivende er er utrolig hardt og vanskelig- og ære være oss som tørr å satse. Men for all del, husk: ikke bli syk, ikke bli gravid/få barn, ta ferie m.m. Det er ingen reell støtte å møte selvom du betaler skatter og avdrag til folket, på lik linje som andre mer «verdige» ansatte individer. Skal ikke klage? Jo jøss, dra hetta over hodet og nikk etter melodien- det blir saker av det skal du se.

1 Trackback

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *