Slik MVA-registrerer du foretaket ditt

Alle firma som runder omsetning på 50 000 kroner i løpet av en periode på tolv måneder må registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. Vi viser deg hvordan.

MVA-registrering kan gjøres ved å sende inn Samordnet registermelding. (Skjermdump fra Altinn.no.)

Ifølge Skatteetatens regler skal næringsdrivende registreres fra og med det tidspunkt omsetningen overstiger 50 000 kroner. Unntaket er firmaer som forventer store utgifter (minst 250 000 kroner) i oppstartsfasen eller med sikkerhet vet at de kommer til å oppnå omsetning på over 50 000 innen tre uker etter oppstart. Da er det bedre å søke om forhåndsregistrering sammen med foretaksregistreringen.

Det er også verdt å merke seg at det kun er firmaer som driver med MVA-pliktige aktiviteter som skal registrere seg. For eksempel er undervisningstjenester, journalistisk tekst og kulturelle tjenester som teater og kunstutstillinger alle fritatt for moms. Hvis man driver med litt av hvert er det den MVA-pliktige delen av omsetningen som må utgjøre 50 000 alene, før man kan registrere seg.

Her er Skatteetatens oversikt over tjenester som er unntatt og fritatt moms.

Søknadsskjema

Med en gang grensen er nådd har du to valg. Det enkleste er å logge inn på den offentlige internettportalen Altinn hvor du kan fylle ut del 2 av «Samordnet registermelding» elektronisk.  Dette skjemaet finner du ved å søke under «Skjemaer og tjenester» i menyen. Du trenger ikke å fylle ut del 1.

Ved å velge «Merverdiavgift» som emne i søkeboksen dukker den samordnede registermeldingen opp nest nederst.

Du vil bli bedt om å fylle inn generelle detaljer om foretaket ditt, samt informasjon om når omsetningsgrensen ble nådd. Husk å krysse av for «Ja, NOK 50 000» når du blir spurt om omsetningen har oversteget 50 000 kroner i løpet av det siste året på punkt 3.

Dersom du ikke er komfortabel med å levere inn skjemaet på nett, kan du også printe det ut og sende det per post til ditt skattekontor.

Registreringen er gratis.

Legg ved dokumentasjon

Skatteetaten krever at du legger ved dokumentasjon på at du faktisk har nådd omsetning på minst 50 000 kroner. For de fleste frilansere vil det være aktuelt å vise til fakturaer fra salg som bevis.

Fakturaene kan skannes og lastes opp som vedlegg sammen med Samordnet registermelding om du velger å levere elektronisk.

Opplastningsfunksjonen på Altinn er imidlertid ikke optimal; det er vanskelig å laste opp mange filer samtidig, og filformater som .zip og .rar aksepteres ikke. Dersom du har mange fakturaer å vise til så vil vi derfor anbefale å legge de scannede bildene inn i et Word-dokument. Når du er ferdig lagrer du filen som enten .doc eller .pdf før du laster opp.

Ventetid

Normal behandlingstid fra du har sendt inn søknaden er på 1-3 uker. Sender du via vanlig brevpost så vil ventetiden være noe lengre.

Tilbakegående avgiftsoppgjør

Dersom du har hatt utgifter i oppstarten, kan du også ha krav på å få momsen tilbake selv om du på det tidspunktet ikke var registrert i MVA-mantallet. I så fall må du krysse av for «Søker tilbakegående avgiftsoppgjør» til høyre under punkt 3, og oppgi hvor mye du har kjøpt for. Her finner du mer informasjon om søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør.

Viktige bemerkninger

Husk at du ikke har lov til å fakturere med MVA før du har hatt omsetning på 50 000 kroner.  Etterpå må du kreve MVA fra første krone over det beløpet. Om du glemmer å etterfakturere kundene dine med MVA etter at 50 000-grensa er passert, må du nemlig betale momsen til staten fra egen lomme.

Hvis søknaden godkjennes, vil «MVA» legges til organisasjonsnummeret ditt i enhetsregisteret i Brønnøysund. Du er selv ansvarlig for å legge inn dette tillegget til organisasjonsnummeret på alle fakturaer heretter. Det er et lovkrav, og målet er at de du fakturerer skal se at firmaet ditt er MVA-registrert og dermed har lov til å kreve inn merverdiavgift fra dem.

Spør oss gjerne i kommentarfeltet under dersom du har spørsmål angående registrering i Merverdiavgiftsregisteret.

 

Del på Twitter

Det er nå 123 kommentarer. »

  1. Som helt fersk eier av en konsesjonspliktig landbrukseiendom (gård) er man jo «forpliktet» til å etablere et foretak. Jeg valgte enkelmannsforetak. Vi kommer ikke til å ha omsetning som passerer 50 000 de nærmeste 5 årene (minst). Men vi har kjøpt mye matrialer til oppgradering av driftsbygninger osv, samt mye verktøy, ATV til snøbrøyting osv. Kan vi kreve tilbake momsen på dette ?

  2. @Johan: Du kan bare kreve tilbake momsen på innkjøpene hvis firmaet blir MVA-registrert innen 3 år. Etter tre år foreldes kvitteringene du har på kjøpene. Tilbakegående avgiftsoppgjøre kan du søke om når du registrerer firmaet. Det lønner seg altså veldig for dere å blir MVA-registrert ASAP.

Starte-AS.no

 
Forum | Om oss | Kontakt | Last ned | Bli skribent | Hjelp | Logg inn | Sidekart | Annonsere | Personvern