Slik bløffer Verdun til seg kredittkortinformasjonen din

Ved hjelp av dyktig utført sosial ingeniørkunst, overtaler Malta-baserte selgere hos Verdun Group ferske næringsdrivende til å gi fra seg kredittkortdetaljer.

Minutter senere er det trukket flere tusen kroner fra kortet, og det er vanskelig å få pengene tilbake. Telefonselgerne sitter trygt og godt i skatteparadiset Malta. Det er ingen angrefrist på kjøpet.

Norske banker kan ofte ikke gjøre noe annet enn å sperre kortet for å hindre at det trekkes flere beløp seinere, noe Verdun skal ha forsøkt å gjøre i flere mange tilfeller som omtales på nettet (og i kommentarfeltet på artiklene våre om selskapet. Red anm.).

Havna i Sliema, Malta
Havna i Sliema, i skatteparadiset Malta. Her ligger Verdun Groups salgssenter, Verdun Technologies. Foto: Erik Söderstrøm (cc-lisens).

Politiet henlegger svindelanmeldelsene, da det ikke er noen å anmelde her til lands. Ifølge Verdun Groups nettsider har selskapet «hjulpet» 12 000 nordmenn med å etablere selskaper i utlandet.

Frilansinfo har tidligere omtalt Verduns uredelige forretningsmetoder ved salg av NUF, og har fått truende brev fra advokat om å slette artikkelen. Verdun hevder selv at den negative publisiteten de har fått skyldes en glipp i 2011, men etter det Frilansinfo erfarer fortsetter firmaet i samme spor som før, også i 2012.

Oppdatering 6.8.2013: Ifølge en leser kan det se ut som Verdun har skiftet navn til Zenith Etablering. Ihvertfall har selskapet som eier domenet adresse hos Verdun i Oslo. Nettstedet tilbyr firmaetablering og regnskap.

Manipulasjonsteknikker

Vi avslører her flere detaljer om den effektive bløffen som gjør Verdun Group i stand til å føre stadig nye næringsdrivende bak lyset.

– Da jeg ble kontaktet gikk det veldig fort, og det var veldig forvirrende. I starten av telefonsamtalen gratulerte de meg med nytt foretak i Brønnøysund. Jeg ante ikke at informasjonen om firmaet mitt ble offentliggjort på dagen, sier frilanseren Stian Ayres. Han forteller også at han senere fikk en e-post fra Verdun der det blant annet skal ha stått «Brønnøysund» i avsenderfeltet.

I mars 2012 startet han enkeltpersonforetak for å jobbe med videoproduksjon og filmklipp. Det tok bare to dager fra han signerte og sendte inn registermeldingen, til han ble oppringt av en hyggelig svenske.

Trodde det var fra Brønnøysund

– Han ga inntrykk av at han ringte fra Brønnøysund for å hjelpe meg litt i startfasen. Med det mener jeg at han gratulerte meg med nytt foretak, og leste opp informasjon jeg hadde skrevet i søknaden i Altinn, sier Ayres.

Det mange ikke vet, er at Brønnøysund tilbyr både betalte og gratis opplysninger om alle registreringer i registrene, som en web-service. Hvem som helst kan altså finne frem til personene som er helt ferske firmaeiere, og ringe dem.

Niclas Johansson i Verdun Group stiller seg helt uforstående til påstandene om at de skal ha sendt ut e-post med «Brønnøysund» i avsenderfeltet, og at de gir inntrykk av at de ringer fra Brønnøysundregistrene.

– Verdun Group kontakter riktignok nyetablerte i Brønnøysundregistrene og henviser til denne nyregistreringen, men det fremkommer klart og tydelig at det ringes fra Verdun Group, skriver Johansson i en e-post til Frilansinfo.

Gikk fem på

Ayres ante ingen fare da telefonsamtalen begynte, med svensken han trodde ringte fra Brønnøysund. Ayres bekreftet villig opplysningene om sitt eget foretak, som ble ramset opp for å få samtalen på gli.

– Det kom frem at jeg skulle studere til høsten, og da foreslo svensken noe som het NUF. Jeg spurte hva det var, og han sa at det var som et «AS light». Jeg visste at det var endringer i regler om å starte AS, og han fikk meg til å tro at dette var noe nytt dette også. Det skulle i allefall være gunstig som student. Jeg er definitivt ingen jurist eller revisor, så jeg gikk fem på. Han forklarte fordelene, og jeg syntes det hørtes smart ut. Det hørtes også veldig vanlig ut.

Ayres syntes svensken virket genuint hyggelig og hjelpsom. Da selgeren skjønte at Ayres var på gli, fortalte han at han bare var en assistent, og at han skulle sette over til en som skulle hjelpe Ayres videre.

Overført til «closeren»

– Jeg ble satt over til Kristian Winter. Han var norsk, med noe jeg tror er ålesundsdialekt, sier Ayres.

Winter, trolig bare et fiktivt navn, er en dyktig manipulatør som har som oppgave å «close» salgene etter at andre selgere har silt ut interessenten. Navnet hans omtales flere steder på nettet, med ulike skrivemåter, i forbindelse med at folk mener at Verdun har trukket betalingskortene deres urettmessig.

Fremgangsmåten Winter brukte mot Ayres tilsvarer det vi kan lese på nettet om andre som føler seg lurt. Winter tar seg av den vanskeligste delen: Å få personen i den andre enden til å gi fra seg kredittkortinformasjon uten å ane ugler i mosen.

Winter fremstår også som en svært hyggelig kar, og begynner seansen med å gå gjennom mange av de samme opplysningene assistenten har gått gjennom. Han introduserer seg ifølge Ayres som din kundebehandler.

«Brønnøysund, avd. Verdun»

– Jeg var fortsatt overbevist om at jeg snakket med Brønnøysund, og syntes også dette hørtes normalt ut. Winter forklarte først kjapt og komplisert om fordelene med NUF, for så å si noe slikt som «ja, det vil egentlig si … bla bla bla». Om han her og der slang inn ting jeg burde vært mer oppmerksom på, var vanskelig å få med seg.

– Det virket som Winter visste hva han snakket om, så jeg følte meg i trygge hender. Han kalte dessuten organisasjonen han ringte fra for «Avdeling Verdun», og sa at det lå i Norge.

Ayres var overbevist om at det gjaldt en avdeling av Brønnøysund.

Malta-kart
Det er trolig fra byen Sliema på Malta Verdun ringer til nordmenn. Selskapet prøver å få det til å høres ut som om de ringer fra et sted som heter Verdun i Norge. Kart: Google (montasje).

– Skulle få alt tilbake på skatten

– Da vi hadde kommet et stykke inn i samtalen, forklarte han at det jeg måtte betale et depositum på kr 2990 som jeg skulle få tilbake på skatten. Jeg måtte bare sende kvitteringen til Skatt Øst. Og her kommer den delen der jeg er helt idiot. Jeg ga fra meg kortnummer, utløpsdato og CVV-nummer. Men denne delen virket også helt normal for meg. Jeg trodde fortsatt dette var Brønnøysund, avd. Verdun, og jeg har betalt på denne måten mange ganger før, uten å bli lurt.

Sannheten er at det ikke er mulig å sende kvitteringer til Skatt Øst på denne måten for å få noe som helst igjen på skatten.

– Det som kanskje forvirret meg mest var at kunne så mye om kortet mitt fra før. Da jeg leste kortnummer sa Winter at «ja, det ser jeg står i navnet ditt», og så videre. Det virket som han satt med et eller annet program på skjermen, som jeg tenkte at man trenger spesiell tilatelse for å ha, forteller Ayres.

– Jeg har vært dum og naiv. Jeg er ekstremt uerfaren på dette området og kan ikke fordra slike telefonsamtaler. Jeg ville bare bli ferdig.

– Hvilke argumenter brukte de for at studenter skulle trenge NUF?

– Jeg kunne ha pengene på separat konto, og slapp å bli trukket i stipend dersom jeg tjente for mye. Alt dette var så delikat forklart at jeg verken følte det  var noe muffens eller følte meg sleip. Det viktige her er at de ville hjelpe meg, og at jeg trodde det var Brønnøysund hele veien.

– Når fikk du mistanke om at du var blitt lurt?

– Etter å ha googlet litt, kom jeg over ei nettside der folk var forbanna på Winter og co. Jeg føler meg selvfølgelig utrolig dum. En kjip start på næringsvirksomheten min. Dette er noe staten bør advare skikkelig mot, og gi en gratis time rådgivning så ikke flere går på samme smell, mener Ayres.

I tillegg til de 2900 kronene som ble trukket fra kortet, skulle Verdun også trekke 1900 kroner på et senere tidspunkt, men da hadde Ayres sperret kortet, og banken hadde levert reklamasjon til Visa Norge.

Den utenlandske avdelingen av NUF-selskapet hans er blitt registrert i Companies House i England. Teknisk sett har han altså delvis fått det Verdun lovet, men avdelingen i Norge ble aldri opprettet.

I kommentarfelt rundt på nettet melder andre ofre at Verdun selv etter at kort er blitt sperret har forsøkt å trekke summer på inntil 5980 kroner i tillegg til det som blir trukket umiddelbart. Det meldes dessuten at banker har hjulpet til med å sende søknad til Visa Norge om tilbakebetaling av det tapte beløpet. Det er flere måneders behandlingstid, men beløp er i flere tilfeller blitt tilbakebetalt.

Verdun Group stiller seg helt uforstående til påstandene som kommer frem i denne artikkelen. De mener de ikke har noen produkter som koster 5980 kroner, og opplyser at 2990 ikke kan kalles et depositum slik kilden vår forteller, men at det er deres ordinære etableringsgebyr for NUF-selskap.

De skjønner heller ikke hvordan kilden vår har oppfattet det slik at Verdun hadde tilgang til et dataregister med kortopplysninger.

– Hva oss bekjent finnes det ingen dataregister over kortnummer. Hver gang vi tar betaling med kort mottar vi kortnummer fra kunder per telefon, opplyser Niclas Johansson hos Verdun Group. Han mener det er «overraskende og under enhver kritikk» hvis det er tilfelle at Verduns salgspraksis fører til at folk føler seg ført bak lyset.

—–

Oppdatering 11.12.2012: En leser har tatt kontakt med Frilansinfo.no og forteller at hans kone ble svindlet på samme måten. Han skriver:

De ringte og utga seg for å være fra Brønnøysund. Det var dårlig linje. De satte henne over til Niclas Johansson for å fullføre svindelen. Min kone, som er utenlandsk, trodde hun snakket med en representant fra staten hele tiden.

Leseren kontaktet Companies House i England (tilsvarer Enhetsregisteret). De var hjelpsomme og var tydeligvis informert om metodene til Verdun Group og lignende foretak. Han ble rådet til å ikke slette kona sitt selskap på den vanlige måten, men bruke et skjema som heter RP02A (pdf). Dette skjemaet forteller de britiske myndighetene om at det har vært svindel inne i bildet, og man slipper dessuten å betale gebyr for å få selskapet slettet/oppløst.

Alle som har fått kredittkortet sitt misbrukt av Verdun rådes derfor til å bruke skjemaet, slik at man hjelper myndighetene i England med å få oversikt over omfanget av svindelen. Verdun vil bli kontaktet og får sjanse til å uttale seg, men svarte i leserens tilfelle ikke. Dermed begynner oppløsningsprosessen uten opphold, og kostnadsfritt for den som er blitt utsatt for svindel.

Del på Twitter

Det er nå 33 kommentarer. »

  1. Jeg ble nettopp svindlet av Verdun Group. De har kommet rett inn på kontoen min og forsynt seg. Banken kan ikke gjøre noe.

    Jeg har aldri hørt om dette ‘selskapet’ før, gir aldri ut opplysningene mine over telefon eller mail. Men allikevel har de kommet rett inn til kontoen min. Hvem skal passe på pengene mine hvis ikke banken kan?

  2. jeg ble lurt av verdun 2990kr F…
    ingen fikk tilbake peng

  3. […] […]

  4. Hælvetes svindlere…

  5. Dette er svindlere med en stor S! Styr unna! Jeg og en til har også blitt svindlet av de!!

    Stron, Panlegis, Verdun er samme selskap! (Om noen av dere kjenner de under et annet navn)

  6. Jeg ble også oppringt av disse (Panlegis) rett etter å ha registrert ENK. Fikk også inntrykk av at de var fra Brønnøysund, og jeg er svært oppegående og mistenksom. De innledet med noe slik som «Jeg ser du akkurat har registrert firma hos, og vil bare kontrollere at du har valgt riktig foretaksform». Visste dog hva NUF var, og at dette ikke var noe jeg ville ha. De ringte og sendte mail sikkert fem-ti ganger til i løpet av noen uker, får vel enda en mail av dem en gang i måneden.

    Det er i det hele tatt veldig mange som ringer like etter at du registrerer foretak, alle skal selge deg dritt du ikke trenger. De presenterer seg godt og sier at du skal få det kostnadsfritt første året, men 20 minutter inn i samtalen så vil de ha tusenvis av kroner allikevel. Nei takk sa jeg 🙂

  7. […] bedriftseiere har fått smertelig erfare de lite etiske metodene til Malta-baserte Verdun Group i forbindelse med oppretting av et norsk utenlandskregistrert […]

  8. 28 november i 2012 jeg ble lurt av jævla purk Niclas Johansson- Verdun Group, etter at jeg har oppgitt mitt konto nr. ble det trykket 9960 kr i stedet 4980 kr,(for etablering av NUF 2900 kr, årsgebyr 1990 kr) da jeg prøvde kontakte på kundeservice- ingen svar! Folk styr dere unna fra de jævla svindlere! aldri mer telefonkjøp! aldri oppgi bankkortinformasjon pr tlf.! alle som leser disse koment. vær så snill! del ut informasjon om de kriminelle Verdun Group-svindlere

  9. Alle som har kommentert. Se ny informasjon som er lagt til nederst i artikkelen om sletting av foretak som er blitt opprettet gjennom svindel.

  10. Jeg ble nettopp svindlet av verdungroup på ca 5000 NOK. Har meldt i fra til kortsvindleravdelingen i min bank. Verdun svarer ikke på min henvendelse. De har trukket beløpet uten mitt samtykke. Jeg trodde ikke det var mulig å bli så åpenbart svindlet etter at man har etablert selvskap i Norge – så dette er en ny erfaring. Verdungroup er imponerende frekke. Jeg undres de menneskene som synes det er OK å leve på å lure andre mennesker systematisk. Dette er siste sortering for å si det slik.

  11. Ja Rune, det er trist og utrolig at det er mulig. Hvis alle hadde systematisk kontaktet økokrim om det ville det kanskje slått ut, vi snakker om tusenvis av personer de siste årene. Anmeld forholdet og krev pengene tilbake fra banken.

  12. […] […]

  13. This exact thing happened to me in March 2012. I had just moved to Norway and registered a small business with Brøynnøysund when I received a call from a man who congratulated me on my new company and began offering me all sorts of advice about how to avoid unneccessary taxes and make the most out of my business. He was so convincing that despite my usual reticence to give out private information of any kind, I gave him my credit card details over the phone. He assured me that no money would be taken from my account until I had signed the papers that he would send me to sign and return. A few weeks later (I received none of the promised papers, or documantation of any kind), 4980NOK was suddenly taken from my account. I called Verdun many times to tell them that I had been swindled and wanted my money back, but to no avail. I then reported the matter to the Oslo police, who had heard all about this swindle scheme but said there was nothing they can do. In my opinion Brøynnøysund have an obligation to warn people who are registering a new business of this fraud, as it is obviously happening to many people and it is Brøynnøysund´s fault for allowing our information to be released , even «sold» as one person above suggested, to these criminals. Like others who responded above, I believed that I was speaking to a representative of Brøynnøysund due to the nature of the information they had about me. More fool me. Shame on the Verdun Group and associated criminals who are conducting their «business» in this way. This has been a dreadful experience that has made me feel used and suspicious, not a nice welcome to Norway….(I am of course aware that these people aren´t Norwegian and don´t represent this fine country!!)

  14. Thanks for your testimonial. The swindlers are in fact Norwegians, or at least a mixed bag of Scandinavians working from their call center. People of foreign origin in Norway seem to be targeted now that more and more are informed of their scheme. Many of those contacting us have foreign sounding names and don’t seem to speak much Norwegian. The guy who is interviewed in the article has a foreign last name, maybe a reason for being targeted.

  15. Fortunelately, my bank/card company refunded my loss. I provided them documentation on what VerdunGrodup promissed, and all e-mail communication with them. Hopefully, the bank and the card company are pursuing VerdunGroup.

    However, in the end of the day – this is not about the money – but the fact that someone quite evidently are capable to swindle new established companies – with no reactions from the government whatsoever.

  16. Thanks for your comment Atle; I did actually wonder whether I was a target because I was foreign and new to Norway, and not really sure of how things work here. The guy I spoke to was Swedish as I recall. I really don´t know how these people sleep at night. They know they are running a scam and don´t seem to care at all about the reputaion of their business or the people they are swindling. Rune, I am glad you got your money back. As I mentioned earlier I filed a report with the police at the time but I don´t know if they were actually going to do anything about it – it didn´t really seem like they would. They were certainly familiar with the scenario though, which makes me wonder why they don´t do something?! These people must be stopped!!

  17. The police do know about the fraud and they have not done a thing to stop it. Brønnøysundregistrene have a smallish warning on their website, stated in general terms. It is something most likely none of the targets will actually read before it is too late. A payment card processing company is in on the fraud. Where the money goes nobody knows, but they don’t go to Norway, and they don’t go to England, where Verdun claims zero revenue. No taxes are paid in any of these two countries. And we have proof that no Norwegian government agency have ever been in touch with Companies House in England to stop them either. We will follow up with another article in the near future.

  18. It would be great if you continue your inverstigations into this Atle. I had sort of let it go, as more than a year had passed since the initial incident, but the other day I received a bill from Verdun for «this year´s fees», and so have been reminded of the whole ghastly business. Let me know if you need my help to back up your article as I am more than happy to help.

  19. I felt so bad after receiving a phone call from Verdun Group again n again. I did really yeal/skrim and tell them to stop this nonsen. Two year ago they had been ropet my credit card for kr.4980 for nothing. I was so naiv and have not glue about the system here in Norway. A guy name Nicolas J said he called from Brøynnesund registration. I was so happy after he congratulate me that my registration are successed/approved and they will be a fee for that. So at the end Kr.4980 been ropet from this swindel…Tried to call and stop the transaction after 15 minuters later but was too late. 3 days later I received long aggrement laters and need to sign…But since then I never and hate to hear this name again. Emails every week came, I just deleted or reported as a spam. Phone call couples of time…this is grazy and really disturbing. I found out that a bunch of peoples been swindlet from this peoples. Those peoples been calling me is not Norwegian. They are Swedish. I wish there is no more victim after this. How to stop it? Or I wish them *go to hell with my money*

  20. Unfortunately they don’t stop just like that…had another call again from Verdun. A lady speak Swedish, Sorry I said I don’t speak Swedish and we spoke english. She said that I have been registrad since 2011 never pay the yearly fee!!(because I change my credit card so they can’t deducted again) I said I have never been registered at all and I never been sign any papers at all, She never give up and said but you had paid and registered as Limited Company …she force me stil then even make my blood boiling. I started to yeal and tell her nonsen. She swiched to another lady beside her also Swedish. She pretending didn’t know it….so we start again and I star yeal at her again…she still force me that I have to pay again (don’t say the amount) She said if I’m not active I have to close the company otherwise that will be MORE EXPENSIVE and I said I will never close it because I never open it…and she get annoying because I was yeal at her…At the end she said that I give her bad energy…She think money is come so easy like the snow fall in the winter.

  21. The best thing to do is to stop arguing with them. Hang up the phone. They won’t ever be able to collect any money from you again. If they send you any invoices or debt collection notices, just send an email to the collection agency and say that you have been swindled by the company and that you have never ordered anything from them. Never communicate directly with the company itself. They are manipulative. You don’t need to close down a company that you have never ordered or never operated, even less pay for this to happen. Don’t believe their lies. And always consider reporting the 2011 incident to the police, even just for the records. If enough Verdun victims file complaints, police might do something about it.

  22. Just wanted to say that Verdun Group is still going strong. I received an SMS the other day, and a phone call the very next day, but it made absolutely no sense to me, so I just said no thanks.

  23. Da jeg snakket med «closeren» klarte vedkommende å lure meg til å gi fra meg fødselsnummeret mitt. Jeg satte ned foten da hun («Christina Santos») ba om kredittkortopplysningene mine. Så Visa-opplysninger fikk hun aldri. Men de har altså fødselsnummeret mitt. Hva kan de gjøre med det, egentlig? Jeg ser jo at Helene skriver i kommentarfeltet under: Jeg har aldri hørt om dette ‘selskapet’ før, gir aldri ut opplysningene mine over telefon eller mail. Men allikevel har de kommet rett inn til kontoen min. Hvem skal passe på pengene mine hvis ikke banken kan?».
    Kan de virkelig komme seg inn på kontoen med kun f.eks person-nummer? Helene sier jo at hun gir aldri ut opplysningene mine over telefon eller mail, likevel har de kommet seg inn på kontoen hennes?

  24. Disse folkene er profesjonelle, og greier å lure folk til å gi fra seg opplysninger nærmest uten at ofrene er klare over det selv. Det er ikke mulig å trekke penger fra et kredittkort ved hjelp av personnummeret eller kun kortnummeret. Både utløpsdato og CCV-kode må oppgis før kortet kan trekkes. Det er uklokt å gi fra seg personnummer, men det er ikke særlig sannsynlig at de bruker det til noe spesielt.

  25. Jeg har også blitt lurt av disse, for ca 2 år siden. Sa aldri ja til noe som helst, men trodde det var via Brønnøysund dette foregikk. Dum som jeg var oppga jeg kortnummer og slik, men fikk bekreftelse på at ingenting skulle skje før jeg hadde sett noe papirer og signert noe. Det gikk ikke mange dager før et beløp var trukket fra konto. Jeg ringte nummeret og fikk ikke svar eller noen ting, så jeg sperret kontoen. Jeg fikk en telefon igår fra en svensk jente om at jeg skylder penger fordi jeg muntlig (via å gi fra meg kortdetaljer) har inngått en avtale. Dette har de på tatt opp også på telefonen. Har aldri sagt ja til noen ting, men det hjelper ikke siden jeg inngikk denne avtalen «muntlig».
    Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

  26. Hei Ivar, jeg har opplevd akkurat det samme som deg. For min del er dette over.

    PS !Så lenge du ikke har signert papirer, så er du kun registrert som NUF i England og ikke i Norge ( Brønnøysund )

    Gjør følgende:

    – Ignorer alle telefoner fra Verdungroup. De ringer helt til de får «sine penger». Anbefaler blokkering av nummer på iPhone osv.
    – Gå på companies house nettsidene. Finn skjema for å legge ned ditt NUF i England og send på post etter utfylling. Se andre innlegg på denne tråden for detaljer ( veldig enkelt)
    – selskapet ditt i England blir formelt lagt ned etter 4 mnd, men du slipper å sende inn regnskap osv.
    – hvis Verdun truer med inkasso så se bort fra dette da de ikke har en sak. Det er tomme trusler.

  27. takk for hjelpa 🙂

  28. Hei!

    November i år registrerte jeg enkeltmannsforetak da jeg går på terapaututdannelse og kan så smått begynne å ta betalt for behandlingene mine igjennom skolen. For å kunne ta betalt krever det at jeg oppretter enkeltmannforetak. Jeg har etter dette ble registrert kontaktet brønnøysundregisteret for å spørre litt mer om å opprette firma etter hvert, da jeg er interessert i det.

    24/11 ble jeg ring opp av ett nummer tidlig på morgenen, jeg lå fortsatt å sov, så jeg fikk ikke tatt telefonen. En halvtime senere fikk jeg melding «viser til selskapet du registrerte, jeg vil duskutere muligheten for å optimere strukturen i foretaket med deg, ring meg på ******** mvh. *****»
    Jeg ringte selvfølgelig dette nummeret opp da jeg tenkte at brønnøysundregisteret skulle kontakte meg ang firma. En svært hyggelig svenske tok telefonen og startet å snakke så raskt om at de skulle registrere firmaet mitt i Brønnøysund. Jeg spurte for å være på den sikre siden om de kom fra brønnøysund og om de var de eneste som registrerte firmaene noe de svarte klart JA på. Deretter begynte han å legge ut informasjon om meg og spurte om dette stemte, noe jeg selvfølgelig svarte JA på. Svensken hørtes veldig ordentlig ut og sikker på sin sak. Han kunne stoffet sitt og han skulle hjelpe meg igjennom hele registreringen.

    Jeg sa jeg fortsatt var student og ønsket ikke å registrere firma med det samme, da jeg ikke visste helt hvordan inntekten på dette var enda. Dala han til med noe som de kaller NUF, dette var visst ett mye billigere alternativ med bare positive sider, jeg skulle da få igjen alt jeg hadde lagt inn som ett depositum til dem på skatten. Dette er veldig nytt for meg, men jeg visste at det kan være endringer i det å starte AS, så jeg var fortsatt godtroende. Personen forklare fordelene, da jeg ikke trengte innskuddet på 30tusen og slapp revisor osv som da virket gunstig.

    Deretter sa han at avtalen var da i boks og at jeg ble satt over til «closeren» for å godkjenne informasjon og at han kunne sende meg papirene som hørte til. Da jeg ble satt over startet jeg igjen å spørre spørsmål for å være på sikkre siden: ingen ting blir trukket av konto, dere er fra brønnøysund, dere er de eneste som registrer firma, er papirene norske osv, han svarte direkte ja på alle spørsmålene før han la til: da må jeg ta opptaket på nytt, svar ja på spørsmål som stemmer. Han spurte om navn, adresse, mail, kort ALT! Han visste at, hvordan kunne jeg tro dette var svindel? Deretter legger han til at han trenger å finne ut om jeg var kredittverdig, ofte spør de om dette, og jeg var fortsatt godtroende på at dette er folk fra brønnøysund. SÅ gjorde jeg feilen- ga kortnummer.

    Etter samtalen ringte jeg typen min å forhørte meg og han sa jeg skulle si nei til alt da dette bare var tull. Klumpen satt godt fast i halsen min nå, så jeg ringte 2 minutter opp igjen til de jeg hadde snakket med og spurte om det ville bli trukket noe fra kontoen min og at jeg ikke var interessert alikevel da jeg skjønte at disse ikke kom fra brønnøysund. Da sa han at ingenting blir trukket før han hadde snakket med meg dagen etterpå og sendt over papirene som skulle signeres og sendes til brønnøysund.

    Dagen etterpå var 5000kr tatt ut av kontoen min og jeg fikk en haug med mail og gratulerer med engelsk firma blabla.. Jeg ringte panlegis opp igjen og spurte hvorfor de hadde trukket meg og da sa han at jeg hadde godkjent det på opptak de hadde tatt på mobilen og at han ikke hadde sagt at han ikke skulle trekke meg for penger før han skulle ringe meg opp igjen.. .

    Nå får jeg ikke tak i noen av de, og pengene er borte, har politianmeldt dette og gått til banken for å sperre kortet. Hva gjør jeg nå?! Jeg vil ikke ha noe engelsk firma og jeg vil hvertfall ha pengene mine tilbake.

  29. Synd å høre at du gikk rett fem på, som mange andre her. Hvis ikke banken greier å kreve pengene tilbake for deg, får du aldri pengene igjen. Dette er profesjonelle svindlere og så lenge staten/økokrim ikke gjør noe med problemet vil de fortsette å lure folk så lenge de kan. For å slette NUF-et ditt følger du denne oppskriften: http://www.frilansinfo.no/slik-sletter-du-ditt-nuf

  30. Hei Lea, synd å se at myndighetene i Norge ikke gjør noe med dette. Økekrim er vel opptatt med å forfølge bedrifter som driver med verdiskapning i Norge.

    Dette gjør du:

    1. Send en forklaring til banken din og kredittselskap. MasterCard aksepterte ikke at dette var svindel, men det gjorde banken. Jeg fikk tilbakebetalt pengene. Det kan ta 4 til 8 uker å få pengene dine tilbake. Ring banken å få instruksjoner for hvordan dette skal registreres.

    2. Dette blir desverre registrert i England. Den gode nyheten er at du har et år på fjerne selskapet – og det er enkelt. Les her på forumet og på Companies House i England for enkelt søknad for å fjerne ditt NUF. Det tar 4 mnd før selskapet fjernes i sin helhet grunnet lover og regler – men de er velkjent med svindlere og forstår raskt probvlemet. Du kan se en egen statis på Compaines House som bekfreter at selskapet er under avvikling etter du har sendt søknad dit.

    3. Husk å sperre alle nummer fra VerdunGrp på din telefon – da de ringer og truer om inkasso osv.(de mener at de også skal ha årig betaling for den flotte tjensten de tilbyr) Dette er bare trusler og et forsøk på å hente mer penger fra deg (de tilbyr å avvikle selskapet for deg for enda mer penger …).

    Dette går helt fint! Bare ta tiden til hjelp og ha is i magen. England er på din og min side her.

  31. Jeg ble rundlurt i går og litt fattigere nå . Surt Jeg ringte tilbake 20 min etter samtalen med Nicklas som lurte meg, og traff en svensk dame.Jeg fortalte at jeg ikke ville åpne noe selskap . Hun bad meg sende en epost på hva det gjaldt ,noe jeg gjorde .Så ringte samme dame opp igjen 20 min senere . Det også virket litt merkelig .
    Jeg la frem problemstillingen og sa at dette var noe jeg overhode ikke ønske og at denne Niclas hadde sagt at ingeting var endelig før vi hadde snakket sammen i morgen . Hun svarte så at hun skulle lytte igjennom hele samtalen og ringe meg dagen etter (i dag).Jeg spurte om de hadde tatt opp hele sammtalen noe hun bekreftet . Hørte ikke et pip .Ei heller fra Nicklas som skulle ringe tilbake kl.16 . Kan jeg da håpe på at selskapet ikke er opprettet og alt i orden eller kommer det ting i etterkant . Skal ringe å høre i morgen hva som skjer . Men regner vel egentlig ikke med at jeg får så mye svar ….. Linken hvor jeg kan logge meg på for å se firmaets utvikling virker ikke .
    Jeg skrev opp navnet på denne Niklas , googlet han for å se om det var et falskt navn eller for å sette et ansikt til denne sniken . Og det er jammen en god forfalskning hvis han har klart å lage falsk profil med så mange venner og familie medlemmer er han god. Der står det at han opprinnelig er fra Stockholm, men bor på øyeblikket på Malta og jobber for planlegis…. Skjønner ikke helt hvordan man kan ha samvittighet til å gjøre dette mot enkelt mennesker,for han har jobbet med dette i 2,8 år nå. Hinsides all fornuft spør du meg .Og jeg tenker på de som er dårligere stilt økonomisk enn meg hvor ille det faktisk kan være .
    Det som skremmer meg er etterdønningene og evt utgiftene i etterkant…. Jeg ser på linkene som er lagt ut , men jeg finner jo ikke navnet mitt så da får jeg håpe at det ikke er noen firma alikevel da… Eller ?

  32. Har du kontakta banken for å høre hva de evt. kan gjøre for å kalle tilbake betalingen? Er navnet på Niklas det samme som vi skriver i artikkelen? Det er godt mulig firmaet er blitt registrert, det skjer sikkert ikke over natta at det viser på nettsidene til Companies House. Det beste er å kontakte Companieshouse.co.uk direkte og spørre. Du kan evt. avvikle selskapet gratis hvis du oppgir til Companies House at du ble svindla. Les denne: http://www.frilansinfo.no/slik-sletter-du-ditt-nuf

  33. Nei jeg fant ingenting på company house . Men det tar sikkert litt tid . Litt usikker på om det er den samme som beskrevet , men han har jammen gjort sin flid hvis profilene er falske . Klarte å rote frem antaglivis søster , far , nevøer ect . Men etternavnet jeg har er ikke nevnt her . Bildet kan også likne på at det er flere av disse gutta som jobber der ,men det vet jeg jo ikke .
    Jeg mått evt politianmelde saken og fyllet ut et skjema . Men det skjemaet passet ikke helt med hva som hadde skjedd så jeg gjorde ikke noe med det . Greit at pengene er tapt , jeg vil bare ikke svi for det i etterkant .

Starte-AS.no

 
| Om oss | Kontakt | Last ned | Bli skribent | Hjelp | Sidekart | Annonsere | Personvern