Sjonglerer trommer, trompet og jobb

– Det er jo en drøm å kunne leve av musikken på fulltid, men jeg trives samtidig med tryggheten og rutinene som en fast jobb gir, sier Linn Sofie Hagen Olsen.

linnsofie2Foto: Jimmy Moneron

Mange frilansere må kombinere satsingen sin med fast jobb for å sikre seg økonomisk. Det kan være krevende å være arbeidstaker samtidig som en skal bygge opp frilanskarrieren.

Trygt og travelt

Linn Sofie Hagen Olsen har i flere år kombinert frilanstilværelsen som musiker i bandet Kindred Fever med fast stilling som grafisk designer. Hun forteller at det kan være hektisk, men samtidig gir det trygghet å få lønn inn på konto hver måned. Vi treffer henne i en pause på jobb, og hun kommer litt forsinket.

– Det var et møte som tok litt lenger tid enn planlagt, unnskylder hun.

Jobb først, Spellemann etterpå

Jobben i kommunikasjonsbyrået Skarpsinn på Karmøy innebærer prosjekter og møter som mange ganger tar lengre tid enn planlagt. Linn Sofie er med på å utvikle konsept og visuell profil for ulike kunder, og hun jobber også mye med sosiale medier. Hun legger ikke skjul på at det i perioder kan være travelt å sjonglere jobb og musikerkarriere.

– I år var vi nominert til Spellemannsprisen. Noen timer før prisutdelingen satt jeg og gjorde ferdig et prosjekt på jobb, så var det å kle seg i finklær og gå på Spellemannsfest, forteller hun. Andre ganger har hun flydd hjem grytidlig dagen etter en spillejobb for å rekke viktige deadliner på jobb.

Fleksibel jobb

Linn Sofie sier at det har vært viktig å ha en jobb som er fleksibel, og en sjef som aksepterer at musikken krever sitt.

– For å kombinere jobb og satsing på musikk er det viktig å ha en sjef som forstår og er villig til å gi fri når det trengs. Det hender jo at jeg må be om fri midt i en uke for å dra på spillejobb, og heldigvis har det gått fint. Jeg jobber det inn igjen om jeg er borte en dag, forklarer hun.

Musikken gir energi

Hun trekker frem at det også er viktig å ikke slite seg helt ut.

– Du må sette grenser når du kjenner at du er trøtt. Dette er gjerne det vanskeligste, og en merker ikke alltid hvor sliten en er før det er for sent. Men for meg har det vært positivt å ha musikken i tillegg til jobb. Energien, gleden og inspirasjonen jeg får av å spille tar jeg med meg videre til jobb, sier hun.

Trommer og trompet

Linn Sofie startet bandet Kindred Fever sammen med musikerkollega Jarle Langåker i 2012. Hun trakterer trommer og trompet, han vokal og gitar.

linnsofie3Roskilde-festivalen. Foto: Anne Marthe Widvey

I 2013 gav de ut sitt første album, og høstet gode kritikker. P3 spillelistet musikken deres, de ble booket til mange store festivaler, og var blant annet oppvarmingsband for Kaizers Orchestra. Bandet signerte kontrakt med Sony Music, og gav ut album nummer tre i 2015.

Uforutsigbar musikertilværelse

Men etter hektiske år med plateinnspillinger, mye positiv oppmerksomhet og mange spillejobber har de også fått oppleve at en tilværelse som musiker kan være uforutsigbar.

– Vi var spådd at 2016 skulle bli vårt store år. I 2015 hadde vi spilt på mange store festivaler, og vi ble Spellemannnsnominerte for plate nummer to. Vi hadde jobbet veldig hardt, og nå skulle vi få uttelling. Men så ble bookingselskapet vi samarbeidet med lagt ned. Dermed ble det plutselig få spillejobber og en rolig periode, forteller hun.

Nå har de fått på plass et nytt samarbeid, og helger og kvelder begynner igjen å fylles opp.

Rutine og trygghet

Med svingende inntekter som musiker er det greit å ha fast lønn i tillegg.

– Det er godt å ha en lønn som betaler regningene, og det hadde vært tøffere å etablere seg som musiker om jeg ikke hadde tryggheten jobben gir, sier Linn Sofie. Bandet gikk i minus i starten, mens de nå går noenlunde i null.

–Alt vi tjener går til å dekke reiser og investering i nytt utstyr og instrumenter. Men vi får selvfølgelig mange opplevelser, vi får reist og sett mye, forteller Linn Sofie.

Driver enkeltpersonforetak

Linn Sofie og bandkollegaen har etablert hvert sitt enkeltpersonsforetak. Hun legger ikke skjul på at hun synes det har vært utfordrende å ha sitt eget, lille firma i tillegg til jobb.

linnsofie1Foto: Elin Tollevik Garvik

– Det er mye å sette seg inn i, og spesielt i starten var jeg redd for å gjøre feil. Jeg deltok på et kurs som Skatteetaten har for de som starter eget selskap, og det hjalp litt, men det var også mye de ikke var så tydelige på, sier hun.

For mye forskuddsskatt

Forskuddsskatt har vært en av utfordringene hun har møtt på som næringsdrivende.

– Det første året jeg var jeg livredd for å betale for lite forskuddsskatt. Det hadde vi nemlig blitt advart mot på kurset hos skatteetaten. Jeg rapporterte derfor inn en ganske høy inntekt, og måtte betale forskuddsskatt basert på det. Men vi gikk jo i minus med bandet, og det ble veldig tøft å betale den høye skatten. Da var det godt å ha lønn fra vanlig jobb. Jeg ser nå etterpå at jeg kunne regulert forskuddsskatten ned i løpet av året, men det var jeg ikke klar over da, forteller hun.

Bruker regnskapskontor

Linn Sofie bestemte seg tidlig for å bruke regnskapskontor.

– Jeg tar rett og slett ikke sjansen på å gjøre noe feil. Jeg betaler ganske mye for regnskapstjenester, men det er verdt det. Jeg slipper å bruke masse tid på det selv, og kan spørre dem om det er noe jeg lurer på, sier hun.

Gode ressurser

Linn Sofie og bandkollegaen har også brukt nettverket sitt for å få råd og tips når det gjelder drift av bandet.

– Vi har snakket med andre band og hørt hvordan de gjør ting. Vi treffer kollegaer når vi er på konserter og festivaler, og vi er flinke til å utveksle erfaring og tips, forteller hun. I tillegg har de fått mye hjelp fra Star, som er et nettverk for musikkbransjen i Rogaland.

– Vi har fått mange gode råd fra dem, og de har også kurs og kan hjelpe til med søknader og annet. Det er kjempenyttig å ha noen som kjenner bransjen så godt, forteller Linn Sofie.

Del på Twitter

Kommentarfeltet er nå stengt.

Starte-AS.no

 
Forum | Om oss | Kontakt | Last ned | Bli skribent | Hjelp | Logg inn | Sidekart | Annonsere | Personvern